JMC Servo setup

Moderator: Moderators

Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC Servo setup

Bericht door Caesar »

Knipperende groene led is in orde. Mijn 3 servos en die van een andere machine knipperen als ze aan staan. Ongeveer 1.5s-2s aan-uit interval

Uitlezen/programmeren was eigenlijk een eitje met de juiste software. Selecteer wel de juiste com-port Baudrate enzo heb ik niet aangezeten.

Ik heb de bijgeleverde seriële kabel gebruikt en verloopje naar USB. Driver wel even installeren.

Ik kan morgen wel even kijken welke software ik gebruik heb.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC Servo setup

Bericht door benkr »

Caesar schreef: 01 mar 2021 20:43 Knipperende groene led is in orde. Mijn 3 servos en die van een andere machine knipperen als ze aan staan. Ongeveer 1.5s-2s aan-uit interval

Uitlezen/programmeren was eigenlijk een eitje met de juiste software. Selecteer wel de juiste com-port Baudrate enzo heb ik niet aangezeten.

Ik heb de bijgeleverde seriële kabel gebruikt en verloopje naar USB. Driver wel even installeren.

Ik kan morgen wel even kijken welke software ik gebruik heb.
Dat is heel waarschijnlijk de software die van mij afkomt, ik heb die toen ik de motoren heb besteld gelijk opgevraagd bij JMC.
Ik wil hem best beschikbaar stellen, echter het gaat om 10 Mb, dat plak je niet even als bijlage hier bij.
Ik stel voor dat je me je email-adres mailt of PB't, dan stuur ik het wel naar je toe.

De seriële kabel en het USB verloopje heb ik bij elke bestelde motor gekregen, inclusief een CD'tje met de driver voor dat USB verloopje.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Caesar schreef: 01 mar 2021 20:43 Knipperende groene led is in orde. Mijn 3 servos en die van een andere machine knipperen als ze aan staan. Ongeveer 1.5s-2s aan-uit interval
Kijk daar kan ik wat mee! Dan hoef ik daar niet meer verder naar te zoeken.
benkr schreef: 01 mar 2021 20:58 De seriële kabel en het USB verloopje heb ik bij elke bestelde motor gekregen, inclusief een CD'tje met de driver voor dat USB verloopje.
Bij mij zat er geen kabel bij de motor. Ook geen cd met software, die heb ik bij hun van de site gedownload.
Ik heb een oude rs232 kabel gebruikt en de Rx, Tx en GND daarvan op de motor gezet.
Ik stuur je wel even mijn email adres toe, wie weet maakt dat verschil, heb jij hetzelfde type motor of een 57?
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1764
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: JMC Servo setup

Bericht door Kars-cnc »

Ik heb de iHSV57-30-18-36-01 liggen, ik verwacht dat de aansluitingen en besturingsfuncties hetzelfde zijn. Zo los op de bank kan ik ze goed laten draaien. De groene led knippert zodra de voedingsspanning aangesloten wordt. Als er iets fout is gaat de rode led knipperen.

Ik sluit ze aan op een lab-voeding en genereer een step puls met een functiegenerator. Verder sluit ik helemaal niets aan. De handleiding (van Sorotec) geeft aan dat de motor enabled is als er geen signaal op de ENA input staat. Met dip switch 5 kan ik de richting omkeren.

Vanaf 20V voedingsspanning werkt het prima, ik heb tot max. 30.5V kunnen testen want verder gaat mijn lab voeding niet. De step puls wordt gezien vanaf 2V. Ik heb dit getest tot 10V, verder gaat mijn functiegenerator niet.

Als je as wel blokkeert maar niet draait verwacht ik dat je step puls niet gezien wordt. Het beste is dit met een oscilloscoop te checken, maar ja, die met je dan wel hebben... Het level is in ieder geval niet kritisch, hou er wel rekening mee dat het opto-coupler inputs zijn, dus er moet een paar mA geleverd kunnen worden. Verder moet je de puls tussen ENA+ en ENA- aanbieden. De Gnd van de voeding doet niet mee voor de logische signalen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Kars-cnc schreef: 01 mar 2021 21:47 Vanaf 20V voedingsspanning werkt het prima, ik heb tot max. 30.5V kunnen testen want verder gaat mijn lab voeding niet. De step puls wordt gezien vanaf 2V. Ik heb dit getest tot 10V, verder gaat mijn functiegenerator niet.
In mijn test setup maak ik de pulsen met een arduino. Die geeft 5V, dat zou dan toch moeten werken.
Kars-cnc schreef: 01 mar 2021 21:47Verder moet je de puls tussen ENA+ en ENA- aanbieden. De Gnd van de voeding doet niet mee voor de logische signalen.
Wat bedoel je hiermee? Ik heb de ENA- nu op de gnd en de ENA+ op de 5V? Als ik de manual goed begrijp moet ik de ENA+ hoog houden dacht ik.
En wat bedoel je met de GND van de voeding doet niet mee?
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC Servo setup

Bericht door benkr »

bartL schreef: 01 mar 2021 22:02
Kars-cnc schreef: 01 mar 2021 21:47 Vanaf 20V voedingsspanning werkt het prima, ik heb tot max. 30.5V kunnen testen want verder gaat mijn lab voeding niet. De step puls wordt gezien vanaf 2V. Ik heb dit getest tot 10V, verder gaat mijn functiegenerator niet.
In mijn test setup maak ik de pulsen met een arduino. Die geeft 5V, dat zou dan toch moeten werken.
Kars-cnc schreef: 01 mar 2021 21:47Verder moet je de puls tussen ENA+ en ENA- aanbieden. De Gnd van de voeding doet niet mee voor de logische signalen.
Wat bedoel je hiermee? Ik heb de ENA- nu op de gnd en de ENA+ op de 5V? Als ik de manual goed begrijp moet ik de ENA+ hoog houden dacht ik.
En wat bedoel je met de GND van de voeding doet niet mee?
Ja, maar dan bied je die puls dus aan op de + ingang van de driver, en leg je de - ingang van de driver dan aan de "0" of GND.
Ik hoop dat je Arduino dat signaal kan leveren, daar heb ik mijn twijfels bij, wellicht is het beter om de zaak om te draaien, de + aan de + 5V en de Arduino uitgang aan de - van de driver. En dan wel kiezen voor een negatieve step puls, dus een "laag" signaal is actief een step maken.

Ik heb overigens je mailtje ontvangen en de software naar je toegestuurd, het is 9Mb, ik hoop dat je dat kunt ontvangen.
Mocht het niet lukken laat het dan even weten, dan doen we het op een andere manier.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Hebbes, hij draait nu! Niet erg soepel maar er zit beweging in. Ik heb nu de ENA+ en ENA- gewoon aan elkaar verbonden en dat werkt wel.
benkr schreef: 01 mar 2021 22:14 Ik heb overigens je mailtje ontvangen en de software naar je toegestuurd, het is 9Mb, ik hoop dat je dat kunt ontvangen.
Mocht het niet lukken laat het dan even weten, dan doen we het op een andere manier.
Ik heb nog niks binnen, maar volgens mij moet 9mb voor gmail geen probleem zijn dus ik wacht het even af.
benkr
Donateur
Berichten: 7775
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC Servo setup

Bericht door benkr »

Nee, het lukt dus niet, ik krijg dit bericht terug:


Diagnostic-Code: smtp;552-5.7.0 This message was blocked because its content presents a potential
552-5.7.0 security issue. Please visit
552-5.7.0 https://support.google.com/mail/?p=BlockedMessage to review our
552 5.7.0 message content and attachment content guidelines. s21si11930213ejj.271 - gsmtp

Ik stuur je wel een WeTransfer link.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC Servo setup

Bericht door Caesar »

benkr schreef: 01 mar 2021 22:41 Nee, het lukt dus niet, ik krijg dit bericht terug:


Diagnostic-Code: smtp;552-5.7.0 This message was blocked because its content presents a potential
552-5.7.0 security issue. Please visit
552-5.7.0 https://support.google.com/mail/?p=BlockedMessage to review our
552 5.7.0 message content and attachment content guidelines. s21si11930213ejj.271 - gsmtp

Ik stuur je wel een WeTransfer link.
Komt waarschijnlijk omdat het een .exe. bestand is. Dat vind Gmail indd niet fijn. Ingepakt als zip/rar zou wel moeten kunnen, maar WeTransfer werkt natuurlijk ook!
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

benkr schreef: 01 mar 2021 22:41 Ik stuur je wel een WeTransfer link.
Bedankt Ben, ik heb hem ontvangen. Ik zal het in de loop van de dag even proberen, ik denk alleen dat het niet veel uit zal maken want aan de versie te zien had ik zelf dezelfde.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: JMC Servo setup

Bericht door Caesar »

Even voor de zekerheid;

jullie hebben het allebei over software, die in een mapje JMC1.7.6 staat en waarin de .exe JmcServoPcControl.exe heet?

Ik heb in verleden aantal oude bestanden gehad/gezien (o.a. .py files), maar dat werkt allemaal niet meer.

Start menu hoort er zo uit te zien:

Afbeelding

zo ja, dan wordt het eens tijd dat je wat foto's gaat maken van je serieele kabeltje (welke pinnen op welke aanslutiing van de stekker) en van je software, wat stel je in etc.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC Servo setup

Bericht door bartL »

Caesar schreef: 02 mar 2021 14:36 zo ja, dan wordt het eens tijd dat je wat foto's gaat maken van je serieele kabeltje (welke pinnen op welke aanslutiing van de stekker) en van je software, wat stel je in etc.
Goed idee. Bij deze.

Allereerst de hardware.

Ik gebruik een Nedis USB232 converter kabel. Deze wordt netjes herkend door windows.
22864

Daar steek ik onderstaande connector in. Voor de foto even open geschroefd. Volgens mijn gegevens is geel TX, Rood RX en groen GND.
22866

De andere kant van de kabel steek ik in de motor. Hierbij heb ik eerst gecontroleerd of de kabeltjes goed contact maken in de connector, dit werkt prima.
22863

Dan de software.
In de PC gecontroleerd of de port settings overeenkomen met hetgeen de JMC software aangeeft.
22865

Tenslotte stroom (45Vdc) op de motor gezet en op "Turn on" gedrukt. Na een halve minuut keihard bidden krijg ik dan toch deze melding.
22867

Ik hoop toch dat ik iets vergeet of niet goed doe maar mijn kennis houdt hier wel een beetje op. :|
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5401
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: JMC Servo setup

Bericht door serum »

Dikke kans dat die convertor niet koosjer is, ik heb enorm gezeur gehad met die dingen voor wat RS232 werk.

Deze werkt met de meest hardnekkige apparaten is mijn ervaring;
https://tweakers.net/pricewatch/95390/e ... zwart.html
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: JMC Servo setup

Bericht door hugo stoutjesdijk »

prachtige kans op spraak verwarring,
rx van de servo, is dat een rx, dus een ontvanger, in dat geval moet daar tx op aangesloten.
of bedoelen ze hier moet rx van de computer komen.
Heb je geen schema van de pennetjes? Anders zou ik even rx/tx omwisselen en nog eens proberen.

Ander punt kan zijn dat de signaal niveau's van die converter niet voldoende zijn. Ik kon het zo snel niet in een datasheet vinden.
(maar officieel moet het wel bij +/-5 volt ook werken, ook al is de norm +/-12 v)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie