Piotr Wysocki: begrenzen servo vermogen

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Piotr Wysocki: begrenzen servo vermogen

Bericht door Kjelt »

In het begin legt hij uit dat het begrenzen van het vermogen vd servo voorkomt dat je bv je spindel kromt bij een crash.
Dat stuk begrijp ik.
Op het eind lijkt hij te zeggen dat hij 2-3x betere snelheden behaalt op zijn z-as nadat hij het vermogen begrensd heeft. Die snap ik niet helemaal, iemand die het kan/wil uitleggen ?

https://youtu.be/IlMfRKLGgS0
Laatst gewijzigd door Kjelt op 04 mar 2021 23:46, 1 keer totaal gewijzigd.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Piotr Wysocki: betere resuktaten begrenzen servo vermogen

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 04 mar 2021 23:15 In het begin legt hij uit dat het begrenzen van het vermogen vd servo voorkomt dat je bv je spindel kromt bij een crash.
Dat stuk begrijp ik.
Op het eind lijkt hij te zeggen dat hij betere snelheden behaalt op zijn z-as nadat hij het vermogen begrensd heeft. Die snap ik nietbhelemaal, iemand die het kan/wil uitleggen ?

https://youtu.be/IlMfRKLGgS0
nee ten opzichte van zijn steppers die eigenlijk meer Nm hadden, maar ja dat is holding torque en een toeren koppel kromme van een stappen motor ziet er heel anders uit dan een servomotor. (bij 7.35 begint hij er over)

Maar die kracht instelling bescherm je niet direct je spullen mee, tuurlijk kan het helpen maar de krachten die erop komen als hij met volle snelheid ergen tegen aankomt zijn waarschijnlijk veel hoger.
Hij zou het ook simpel uit kunnen reken met de verhouding van de spinden en de torque van de motor en dan alles terug zetten naar de waarde waar het zwakste onderdeel nog tegen kan.
je weet de load die de kogel omloopspindel mag hebben en ook de lagers van recht geleidingen als de spindel lagers, vindt veel dingen die hij doet erg willekeurig om daar mensen op die manier te informeren.(maar dat is mijn mening)

Gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Piotr Wysocki: begrenzen servo vermogen

Bericht door Kjelt »

Oh ok vergeleken met zijn vorige (stappen) motoren. Dat verklaart het.
Hmmm niet echt duidelijk allemaal hoe die het verteld.
Maar inderdaad nu ik het herluister is dat inderdaad wat hij bedoeld.
Plaats reactie