JMC JASM Ac Servomotoren

Moderator: Moderators

bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door bartL »

Kjelt schreef: 10 apr 2021 20:31 Verschil bij die drivers zit ook in de gebruikte componenten.
Ik kijk zelf altijd door de behuizing welk merk elco’s er zijn gebruikt.
Tsja. Maar daar kom je pas achter als Mr. Ali zijn commissie al lang en breed heeft bijgeschreven.
Enig idee hoe dit bij Lichuan zit toevallig?
Kjelt schreef: 10 apr 2021 20:31 Maar de SunHo, Moon en laatst ik zweer het de Kaboom merken
:lol: :lol: :lol:
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door Kjelt »

bartL schreef: 10 apr 2021 21:49 Enig idee hoe dit bij Lichuan zit toevallig?
Nee heb er zelf nog geen maar vraag benkr even die heeft servo + drivers van Lichuan.
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door benkr »

Kjelt schreef: 10 apr 2021 23:34
bartL schreef: 10 apr 2021 21:49 Enig idee hoe dit bij Lichuan zit toevallig?
Nee heb er zelf nog geen maar vraag benkr even die heeft servo + drivers van Lichuan.
Ja, inderdaad ik heb er nu nog eentje, maar die ga ik echt niet openmaken om te zien dat er elko's in zitten van een onbekend merk.
Ik neem aan dat Lichuan een naam hoog te houden heeft, dat is voor mij de reden dat ik me houd bij Lichuan, JMC en Leadshine.

En, stel nu dat die elko's er over een jaar of wat uit knallen, dan is het toch met nieuwe er in weer opgelost.

Ja, nu gaan we het hebben over lekkende elko's, maar dat komt echt niet zo heel vaak voor, meestal verdrogen ze en verliezen ze hun capaciteit.
En nog iets, wat zal de gemiddelde gebruikstijd (de tijd dat ze aan staan bedoel ik dan) van onze machines zijn, gaan wij in hun hele leven de 1000 uur halen?
Als je daar denkt ruim overheen te gaan dan wordt het tijd om te gaan denken aan de echte robuuste merken als Omron, Siemens en nog een paar die in dat straatje passen, of je legt er gewoon eentje als reserve naast, dat kan ook.

Je moet niet proberen om goedkoop uit te zijn en dan het vergelijk trekken met topmerken, dat lukt nooit.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door Kjelt »

Ja dat is waar, ze zijn natuurlijk nieuw en als je ze inderdaad hobbiematig gebruikt en je kast aktief ventileert zodat de temperatuur niet te hoog oploopt zal het wel loslopen.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door bartL »

benkr schreef: 10 apr 2021 23:57 Ja, inderdaad ik heb er nu nog eentje, maar die ga ik echt niet openmaken om te zien dat er elko's in zitten van een onbekend merk.
Zo sta ik er ook in, zolang het werkt vind ik het allemaal prima. Maar ik ben we blij met mensen zoals Kjelt die het wel even willen checken. 8)

Aangezien jij bekend ben met deze motoren... Gebruik je deze in Step-Dir setup of 0-10V? En ik zie verschillende drivers t.w. type A4, A6 en B2. Behalve de 17-bit encoder op het A6 type weet ik niet echt wat de verschillen zijn. Daarnaast staat het type motor welke ik wil gebruiken niet vermeld bij het type A6, dus mocht dat een aanrader zijn dan zal ik ze toch even moeten benaderen. Welk type gebruik jij en hoe bevalt deze?
benkr
Donateur
Berichten: 7789
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door benkr »

bartL schreef: 11 apr 2021 09:25
benkr schreef: 10 apr 2021 23:57 Ja, inderdaad ik heb er nu nog eentje, maar die ga ik echt niet openmaken om te zien dat er elko's in zitten van een onbekend merk.
Zo sta ik er ook in, zolang het werkt vind ik het allemaal prima. Maar ik ben we blij met mensen zoals Kjelt die het wel even willen checken. 8)

Aangezien jij bekend ben met deze motoren... Gebruik je deze in Step-Dir setup of 0-10V? En ik zie verschillende drivers t.w. type A4, A6 en B2. Behalve de 17-bit encoder op het A6 type weet ik niet echt wat de verschillen zijn. Daarnaast staat het type motor welke ik wil gebruiken niet vermeld bij het type A6, dus mocht dat een aanrader zijn dan zal ik ze toch even moeten benaderen. Welk type gebruik jij en hoe bevalt deze?
Ik had de 1,2kW met A4 drive op het Emcootje gebouwd, die regelde met een potmeter, ging probleemloos.
Hetzelfde had ik al een keer voor een nader forumlid gemaakt, ook probleemloos.
Ik ben bezig met het CNCen van een klein draaibankje, die moet met step/dir aangestuurd gaan worden, maar dat zijn nog plannen, nog geen idee over het hoe en wat dus. Maar dat het kan en gaat lukken weet ik zeker.
Ook Spinningwheels heeft zo'n setje liggen voor zijn draaibank, maar ook hij is nog niet zo ver. (ik denk dat hij wacht tot iemand het werkend heeft in step/dir mode)
Kennelijk, volgens de techneut van Lichuan, staat de drive standaard in step/dir mode ingesteld, dus als het goed is zou het eigenlijk al meteen moeten werken.
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door bartL »

benkr schreef: 11 apr 2021 10:49 Kennelijk, volgens de techneut van Lichuan, staat de drive standaard in step/dir mode ingesteld, dus als het goed is zou het eigenlijk al meteen moeten werken.
Heb jij deze modus aan moeten passen dan aangezien je hem met een 0-10V aanstuurt?
bartL
Berichten: 1154
Lid geworden op: 15 jan 2008 07:14
Locatie: Zuid hollandsche eilanden

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door bartL »

Ik heb contact gehad met Lichuan mbt de A6 driver. Maar nu krijg ik de vraag of ik dan een 17bit incrementele of absolute (tegen meerprijs) wil. Ik dacht eigenlijk dat 17bit altijd een absolute was. Kan iemand mij in jip en Janneke taal uitleggen hoe dit nu precies zit?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door chimaerion »

De 17 bit zijn inderdaad bijna altijd absolute, maar er bestaan ook incrementele met zo een hoge resolutie.
Voordeel van een absolute is dat de controller altijd de positie weet van de machine van de desbetreffende as, zelfs na spanningsuitval.
Je hoeft hem zelfs niet eens te homen eigenlijk.
Met absolute weet je de snelheid, richting en positie.

Met een incrementele weet je enkel de snelheid en richting en indirect ook de positie na een referentiepunt zoals een homingschakelaar door de pulsen te tellen. Maar na bijvoorbeeld een spanningsuitval is de positie verloren en dient opnieuw naar de referentie gegaan te worden (home).

In Jip en Janneke taal:

Absolute encoder: Jip, ga eens naar de stationstraat 15 aan een snelheid van 10 km/u.
Incrementele encoder: Janneke, zet 50 stappen per minuut naar het noorden, daarna 20 stappen per minuut naar het westen en vervolgens 200 stappen per minuut naar het zuiden om op je eindbestemming te komen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 12 apr 2021 21:17 De 17 bit zijn inderdaad bijna altijd absolute, maar er bestaan ook incrementele met zo een hoge resolutie.
Voordeel van een absolute is dat de controller altijd de positie weet van de machine van de desbetreffende as, zelfs na spanningsuitval.
Hoe werkt dat dan ?
Een absolute encoder van 17 bits lijkt me dan wel erg weinig.
Stel dat de motor 2048ppr heeft oftewel 11 bits per rotatie.
Dan hou je nog 6 bits over oftewel 64 rotaties.
Als de spoed van je spindel 5mm per rotatie us dan is je maximale bereik maar 320mm.
Ik ken wel motoren met absolute encoders maar die hebben 22 tot 24 bits dus vermoed dat het hier anders werkt?
Oftewel ik denk dat die 17 bits de huidige rotatie positie van de motoras is en niet van de absolute positie van de KO moer opde machine as, dat is toch een groot verschil.
Of een controller dan na spanningsuitval de exacte positie kan terugrekenen dat hangt van de controller af, die zal dan continu de huidige positie moeten eegschrijven naar non volatile geheugen en na power up ook weer aan de servo controller die as positie inlezen om de delta te berekenen. Ben benieuwd of zoiets bestaat.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door chimaerion »

Kjelt schreef: 12 apr 2021 21:33
chimaerion schreef: 12 apr 2021 21:17 De 17 bit zijn inderdaad bijna altijd absolute, maar er bestaan ook incrementele met zo een hoge resolutie.
Voordeel van een absolute is dat de controller altijd de positie weet van de machine van de desbetreffende as, zelfs na spanningsuitval.
Hoe werkt dat dan ?
Een absolute encoder van 17 bits lijkt me dan wel erg weinig.
Stel dat de motor 2048ppr heeft oftewel 11 bits per rotatie.
Dan hou je nog 6 bits over oftewel 64 rotaties.
Als de spoed van je spindel 5mm per rotatie us dan is je maximale bereik maar 320mm.
Ik ken wel motoren met absolute encoders maar die hebben 22 tot 24 bits dus vermoed dat het hier anders werkt?
Zie mijn vorig posts over die 17 bit, wat meestal eigenlijk 14 bit ofzo voor de positie. Voor het aantal posities heb je dan een aparte aantal bits gereserveerd. Dus dan heb je bijvoorbeeld een 17x12 bits encoder met die 12 bits voor het aantal omwentelingen.

Hier een vb:

https://www.sick.com/ag/en/encoders/abs ... ltaT05Ny4w

Alles hangt dus af hoe die 17 bits gespecifieerd zijn: zijn die enkel voor positie en snelheid of ook voor het aantal omwentelingen?

Edit: om extra duidelijk te maken:
Je hebt dus bijvoorbeeld 17 bits voor positie met daarin bijvoorbeeld 14 bits voor de positie en de rest van die 17 bits voor snelheid, index, ...
Dan heb je nog een aantal andere "onafhankelijke" bits voor de totale omwentelingen, bijvoorbeeld 12 bits wat dus 4k omwentelingen geeft.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Die absolute encoders hebben ook nog wel eens een batterij backup, wat er volgens mij op duid dat er stiekem een teller in zit die de positie bijhoud.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door chimaerion »

Of een controller dan na spanningsuitval de exacte positie kan terugrekenen dat hangt van de controller af, die zal dan continu de huidige positie moeten eegschrijven naar non volatile geheugen en na power up ook weer aan de servo controller die as positie inlezen om de delta te berekenen. Ben benieuwd of zoiets bestaat.
Hoe bedoel je dit? Het hele doel van een absolute encoder is dat op elk moment de absolute positie kan afgelezen worden. Bij de optische encoders is dat een schijf met een speciale patroon (gray code patroon) wat ervoor zorgt dat je gewoon de unieke positie kan aflezen.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6324
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: JMC JASM Ac Servomotoren

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 12 apr 2021 21:55
Of een controller dan na spanningsuitval de exacte positie kan terugrekenen dat hangt van de controller af, die zal dan continu de huidige positie moeten eegschrijven naar non volatile geheugen en na power up ook weer aan de servo controller die as positie inlezen om de delta te berekenen. Ben benieuwd of zoiets bestaat.
Hoe bedoel je dit? Het hele doel van een absolute encoder is dat op elk moment de absolute positie kan afgelezen worden. Bij de optische encoders is dat een schijf met een speciale patroon (gray code patroon) wat ervoor zorgt dat je gewoon de unieke positie kan aflezen.
Wat ik daarmee bedoel is dat de encoder alleen de absolute positie van de motoras direct kan aflezen. De overige informatie zou dan zoals Hugo zegt in een apart register moeten staan. Daarnaast stel dat de servocontroller weet wat de absolute tellerstand is, bv Eding of Mach3 kan die toch niet uitlezen en vertalen naar waar de KO moer precies staat ? Ofwel en via welk protocol dan ?
Plaats reactie