stappen motoren upgraden of ?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

stappen motoren upgraden of ?

Bericht door demian »

Beste allemaal,

Ik heb enige tijd geleden een zelfbouw cnc frees overgenomen van een kennis van mij.
Over de kwaliteit van het freeswerk ben ik niet 100% tevreden.

Ik zie kleine stapjes in het freeswerk van ca 1mm, met name in de kleinere bochten die gefreesd worden.
Nu kunnen daar een aantal factoren een rol in spelen, daarom wil ik proberen een en ander te upgraden maar ik kan momenteel niet te veel uitgeven.

Dingen waarvan ik denk dat ze aangepakt zouden moeten worden op termijn zijn

Wantai openloop (nema23) stappen motoren vervangen
Drivers vervangen
1:3 overbrenging maken van stappenmotor naar tandriem (stappenmotor zit nu direct op tandriem)

In deze volgorde zou ik het willen aanpakken en dan per stap kijken of het tot verbetering leidt.
Mogelijk kan ik het best de stappen motoren en de drivers tegelijk vervangen, maar ik hoef niet direct een closed loop systeem van leadshine, dat staat mijn budget momenteel niet toe.

Heeft iemand een suggestie voor een combinatie met gunstige prijs / kwaliteit verhouding ?

Ik hoor het graag.
Tolp2
Donateur
Berichten: 476
Lid geworden op: 28 nov 2015 10:06
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: stappen motoren upgraden of ?

Bericht door Tolp2 »

Het is een proeve van bekwaamheid, maar zou je wat foto's kunnen posten van het freeswerk?

Daarnaast om je beter te helpen, denk ik dat wat meer informatie over je machine (of foto's!) tot een beter advies leidt:
  • Type, grootte, geleiding, kogelomloop of iets anders?
  • Wat voor drivers zitten er nu in?
  • Spanning tandriem?
Ik denk dat het aanbrengen van een 1:3 overbrenging naar de tandriem niet zal gaan werken (aangenomen dat het dan motor -> vertraging -> tandriem -> aandrijving wordt). Dan is het makkelijker om de tandriemschijven te vervangen door een andere verhouding.

Belangrijke vraag: als je recht door het materiaal heen gaat, verliest de motor dan stappen? Als het antwoord hierop nee is, dan vermoed ik dat het probleem niet ligt in je driver / motor / aandrijving. Wellicht moet je het dan meer zoeken in de software / stapgrootte (multi-stepping) / flex van je machine.
Assumptions are the mother of all $%^& ups.
Twee keer meten is zeker weten, als je weet wat je meet...
Piet Versleijen
Berichten: 96
Lid geworden op: 24 feb 2009 21:09
Contacteer:

Re: stappen motoren upgraden of ?

Bericht door Piet Versleijen »

Mogelijk wordt je probleem veroorzaakt in CAD-CAM.
Sommige programma's breken bogen af in kleine rechte lijnstukjes.
danny vroonen
Berichten: 91
Lid geworden op: 28 dec 2016 22:46
Contacteer:

Re: stappen motoren upgraden of ?

Bericht door danny vroonen »

Ik denk dat het niet zit in de motors of de drivers maar in de constructie van de machine
Machine is niet stijf genoeg de richting van frezen is ook van belang en de frees is niet scherp genoeg
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: stappen motoren upgraden of ?

Bericht door demian »

Dank voor de reacties tot dusver!

Ik had een heel verhaal geschreven en wilde er wat afbeeldingen aan toevoegen, maar ik krijg dat niet voor elkaar.
Morgen zal ik even een externe host proberen te vinden zodat ik ze kan hotlinken.
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: stappen motoren upgraden of ?

Bericht door benkr »

demian schreef: 26 apr 2021 18:03 Dank voor de reacties tot dusver!

Ik had een heel verhaal geschreven en wilde er wat afbeeldingen aan toevoegen, maar ik krijg dat niet voor elkaar.
Morgen zal ik even een externe host proberen te vinden zodat ik ze kan hotlinken.
Foto's plaatsen doe je zo:

https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=5&t=18129&start=15
demian
Berichten: 134
Lid geworden op: 04 apr 2020 17:20

Re: stappen motoren upgraden of ?

Bericht door demian »

Beste allemaal,

Nogmaals dank voor de feedback die ik gekregen heb, ondertussen ben ik er echter gekomen dat ik de kwaliteit van het bochten werk heb kunnen verbeteren door de acceleratie en conjunction deviation settings aan te passen in UGCS. Deze stonden veel te hoog voor mijn frees waardoor bij kleine bochtjes de frees er te hard door heen ging.
Plaats reactie