Leadshine EM556S opnemen in noodstop

Moderator: Moderators

Plaats reactie
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Leadshine EM556S opnemen in noodstop

Bericht door xander janssen »

Hoe zou ik heb beste mijn Leadshine EM556S controllers kunnen opnemen in mijn Normal-Closed noodstop circuit?

Het idee is dat ik een noodstop (NC) in serie heb met eventueel nog andere schakelaars (bijvoorbeeld op de kap over de klauwplaat, of later deur van de behuizing rond de draaibank) en hiermee zowel de hoofdspil (VFD) als de sledes (Leadshine stappenmotor drives) wil disabelen.

De VFD heeft een enable-ingang waarop je NC circuit kunt aansluiten. Bij het verbreken van dit circuit kun je de drive vervolgens verschillende dingen laten doen (spanning afschakelen = motor uitrollen, toerental langzaam naar beneden of actief remmen).

De leadshines hebben echter (voor mijn gevoel) een raar enable signaal.

0V = enable
5V = disable

Ik kan natuurlijk de 5V schakelen via een relais dat via de NC noodstop circuit bekrachtigd wordt. In bekrachtigde toestand sluit het relais het NC signaal naar de VFD en schakelt de 5V af. Bij indrukken van noodknop valt het relais af, opent het NC signaal naar de VFD en brengt 5V naar de steppers.

Voelt zo omslachtig aan. Daarbij niet helemaal fail-safe want als de 5V voeding kapot gaat, krijg je de drives niet uit :evil:
Floppy
Berichten: 774
Lid geworden op: 11 apr 2007 23:40
Locatie: Zeddam

Re: Leadshine EM556S opnemen in noodstop

Bericht door Floppy »

xander janssen schreef: 30 apr 2021 17:12 Voelt zo omslachtig aan. Daarbij niet helemaal fail-safe want als de 5V voeding kapot gaat, krijg je de drives niet uit :evil:
Als de 5V wegvalt is er geen stepsignaal meer en doen je motoren sowieso al niets meer.
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leadshine EM556S opnemen in noodstop

Bericht door xander janssen »

Floppy schreef: 30 apr 2021 20:17 Als de 5V wegvalt is er geen stepsignaal meer en doen je motoren sowieso al niets meer.
Slim, zo had ik het nog niet bekeken.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Leadshine EM556S opnemen in noodstop

Bericht door Kjelt »

Je kunt dit signaal via de EM-s protuner software configureren.
Staat allemaal op damen website of google even.
Alternatief zou 1 transistor en twee weerstanden zijn om het signaal te inverteren maar dat is minder mooi.

23390
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: Leadshine EM556S opnemen in noodstop

Bericht door xander janssen »

Kjelt schreef: 01 mei 2021 09:45 Je kunt dit signaal via de EM-s protuner software configureren.
Bedankt, dat is veruit de beste oplossing. Vanavond eens een RS232 kabel solderen.
Plaats reactie