Spindel Servo dood?

Moderator: Moderators

Plaats reactie
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Spindel Servo dood?

Bericht door nocky2 »

Ik heb op mijn bf20 machientje een servo spindelmotor. Nu kan ik deze met mijn hand tegenhouden wanneer ik deze zeg 200 toeren laat lopen. Ik heb het idee dat deze stuk is.

Weet iemand of dit door te meten is?

Motor: b&r 8msa4l
Drive: argon 4k000

Bedankt vast!
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door benkr »

Het eerste wat in mij opkomt is de vraag of dit altijd zo is geweest, of was het beter en is dit een nieuw probleem?
Ik heb op mijn draaibank een 2,6 kW motor en drive, die houd ik op geen enkele snelheid met de hand stil. Ik weet nu even niet precies het koppel, maar dat zal in de buurt van de 10 Nm zitten bij continu gebruik, piek kan en mag dat 30 Nm worden, dat is middels parameters in te stellen.
Als jou machine nooit een groter koppel heeft gegeven bij de genoemde 200 rpm dan is dat middels het instellen van parameters goed te krijgen.

Ik weet dat caesar hier van het forum ervaring heeft met Argon drives, wellicht gaat hij nog reageren, maar beantwoord wel eerst mijn vraag.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door hfjbuis »

Ik heb even naar de datasheet gekeken en dit is inderdaad een servo motor. Het koppel is constant vanaf 0 RPM!

Als het koppel bij hogere toerentallen wel goed is, lijkt mij dit een instellingsprobleem van de servo driver!
There are only 2 limits, the sky and your imagination
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door nocky2 »

benkr schreef: 30 mei 2022 22:21 Het eerste wat in mij opkomt is de vraag of dit altijd zo is geweest, of was het beter en is dit een nieuw probleem?
Ik heb op mijn draaibank een 2,6 kW motor en drive, die houd ik op geen enkele snelheid met de hand stil. Ik weet nu even niet precies het koppel, maar dat zal in de buurt van de 10 Nm zitten bij continu gebruik, piek kan en mag dat 30 Nm worden, dat is middels parameters in te stellen.
Als jou machine nooit een groter koppel heeft gegeven bij de genoemde 200 rpm dan is dat middels het instellen van parameters goed te krijgen.

Ik weet dat caesar hier van het forum ervaring heeft met Argon drives, wellicht gaat hij nog reageren, maar beantwoord wel eerst mijn vraag.

Dit is bij mij altijd zo geweest. Ik heb de machine een jaar of wat geleden van ceasar gekocht. Toen stond deze servo er al op.
Hogere toerentallen heb ik ook het idee dat hij koppel mist, maar daar durf ik hem niet vast te houden.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door benkr »

Uhhhh, ik weet bijna zeker dat het instellingen zijn, maar daar houdt mijn kennis ook echt op.
Mijn ervaring met servo's is dat je het volle koppel hebt vanaf 0 rpm.
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door nocky2 »

Ik heb wat in de drive zitten rommelen en merk dat als ik de P gain verhoog hij sterker word. Nu kan ik wel setup procedures vinden voor position controle en velocity met een vaste belasting, maar een spindel is alles behalve dat.

is er iemand bekend met het tunen van een spindel servo?
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door benkr »

Geef eerst eens aan waar die te tunen drive woont, dat maakt een iemand die je wil helpen misschien wat enthousiaster.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3079
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door hfjbuis »

nocky2 schreef: 31 mei 2022 20:22 Ik heb wat in de drive zitten rommelen en merk dat als ik de P gain verhoog hij sterker word. Nu kan ik wel setup procedures vinden voor position controle en velocity met een vaste belasting, maar een spindel is alles behalve dat.

is er iemand bekend met het tunen van een spindel servo?
Ik heb een Lichuan A4 servo op mijn draaibank spindel zitten. Daar zit geen autotune software bij en moet het tunen met de hand gebeuren. Ik heb afgelopen week nog maar eens een poging gewaagd en nu is het een heel stuk beter. In het kort komt het er op neer dat ik alle parameters die invloed hebben één voor één veranderd heb en gekeken of het beter dan wel slechter wordt. Zo zoek ik per parameter de optimale waarde op. Vervolgens neem ik de volgende parameter. Als ik alle parameters gehad hebt, begin ik weer van voren af aan totdat de parameters niet meer veranderden. Een tijdrovende klus temeer daar ik elke parameter via het display moet ingeven.
Mij Lichuan servo heeft een aantal preset waarden die je met één parameter kan kiezen. In de handleiding staat welke parameters door deze preset waarde worden aangepast. Deze heb ik als basis genomen + de inertia setting (draaiende massa).
Ik ben begonnen bij de inertia, P waarde, I waarde, vervolgens alle parameters die door de preset worden veranderd en daarna nog 2 parameters die volgens de handleiding invloed hebben maar niet door de preset worden gewijzigd.
Ik weet niet of ik de tuning kan reproduceren, dat ga ik testen als ik meer tijd heb. Als dit zo is en de tuning blijkt de komende maanden goed te werken (nu alleen draadsnijden getest) dan maar ik er een YouTube filmpje van.
Voor dat je iets veranderd, moet je echt een volledige lijst maken van de huidige instellingen. Soms zit er software bij waarmee dat kan, dat maakt het een heel stuk gemakkelijker.

De moraal van het verhaal is dat als je de keus hebt, je beter kunt kiezen voor een servo met autotune software of minstens een handleiding over hoe dat moet. Die servo's die ik gevonden heb met autotune software, zijn een flink stuk duurder dan mijn Lichuan A4 servo.
There are only 2 limits, the sky and your imagination
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door nocky2 »

benkr schreef: 31 mei 2022 22:34 Geef eerst eens aan waar die te tunen drive woont, dat maakt een iemand die je wil helpen misschien wat enthousiaster.
Dat is een hele goeie! Gegevens toegevoegd aan profiel. De drive woont in Rossum. Niet mijn woonplaats maar op de zaak vlakbij mijn woonplaats.(met koffie en gevulde koelkast binnen handbereik😁)
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door benkr »

Ben je hier nog verder mee gekomen?
nocky2
Berichten: 32
Lid geworden op: 18 jun 2020 19:06
Locatie: Ammerzoden

Re: Spindel Servo dood?

Bericht door nocky2 »

Ik heb wat met de driver settings gerommeld totdat hij meer responsive werd maar niet stond te brommen.
DMG CMX70U
CMZ TA2500
BF20L-edingcnc
Plaats reactie