problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Moderator: Moderators

Plaats reactie
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door tantan »

ik heb een driver van PCdreh (de 5040) hierop zijn drie zware stappenmotoren (6,4 Nm) aangesloten die ik bij stappenmotoren.nl gekocht heb. deze werken perfect en worden niet warm.

onlangs heb ik een paar kleine (1 Nm) bipolaire stappenmotoren gekocht bij iemand particulier, zelfde spanning. echter deze worden als ik ze onbelast aanstuur gloeiend heet. dit gebeurt voorals als de motoren stilgehouden worden door de driver.

kan dit iets met unipolair of bipolair te maken hebben.??

mocht iemand een idee hebben heel graag.

groeten

antoine
erikkate
Berichten: 60
Lid geworden op: 23 jan 2007 23:01

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door erikkate »

Dit heeft eerder te maken met de stroom die je de stappenmotor in stuurt.
Als je de stroom niet beperkt op een waarde die bij de motor past, zal de rest in warmte worden omgezet. Immers; P = I*I x R

Kijk dus welke stroom bij jouw stappenmotor past, en pas de chopper (als jou driver dat gebruikt) waardes aan.
So many projects, so little time.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door audiomanics »

bovendien moeten stappenmotoren ook hun warmte kwijt kunnen. Bijv. door ze op een metalen chassis te monteren.
Wel zeker is de stroom in de stepperdriver te hoog afgesteld... De aangesloten spanning zegt niet zo heel veel..als ie maar lekker hoog is..

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door AbSat »

Hallo tantan.

Welkom op dit board.

Zoals Erickate en Audiomanics al aangeven moet de stroom die de driver levert aangepast worden aan de aangesloten motor.
Als jou Step 5040 board afgesteld is op je 6,4Nm motoren staat hij ingesteld op een stroom van 4A. Je nieuwe 1Nm motoren zullen rond de 1A aan kunnen dus moet de stroom die je driver levert teruggenomen worden.
Zeer waarschijnlijk zit op het 5040 driverboard een instelpotmeter om de maximale stroom in te stellen. Deze zul je dus terug moeten regelen tot 1A als je de 1Nm motoren gebruikt.

AbSat.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door tantan »

ok,

ik heb nog niet gevonden hoe dat bij de 5040 zou moeten werken. maar ik zal eens contact leggen met pcdreh hierover.
kan het niks te maken hebben uni- of bipolair?

groeten en dank voor jullie reactie

antoine
AbSat
Berichten: 16
Lid geworden op: 19 feb 2007 23:55
Locatie: Bloemendaal

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door AbSat »

tantan schreef:ok,

ik heb nog niet gevonden hoe dat bij de 5040 zou moeten werken. maar ik zal eens contact leggen met pcdreh hierover.
kan het niks te maken hebben uni- of bipolair?

groeten en dank voor jullie reactie

antoine
Ik kan er slecht achter komen wat voor driver die Step5040 is. Op de site van PCdreh wordt daarover niets aangegeven behalve de stanning en stroom. Bij de motoren die ze leveren staat 4 fase schrittmotor wat weer op een unipolaire motor duidt. Als ik de foto's van de drivers bekijk lijkt het erop dat er L6203 driver ic's gebruikt worden en dat zou weer duiden op bipolaire motoren. Kun je aangeven welke drivers ic's er op het koelblok van de 5040 zitten ?
Hoeveel draden hebben de 6,4 en 1 Nm motoren ?

Draaien de 1Nm motoren wel?

Het kan natuurlijk zijn dat er een aansluitprobleem is, Maar, een 6,4Nm motor neemt meer stroom dan een 1Nm motor. Ik was met mij 1A schatting van de 1Nm motor wat aan de lage kant, dit zal waarschijnlijk tussen d 2 en 3A liggen, maar in ieder geval is het nodig om de driver op de maximale stroom die de motor verwerken kan in te stellen.

Als er geen instelpotmeter op de driver zit dan is hij vast ingesteld en dus alleen voor motoren geschikt die 4A kunnen verwerken. Je kunt dan alleen de stroom beperken door de voedingspanning te verlagen, maar dan moet je wer weten bij welke spanning de driver nog goed werkt.

Kun je een goede foto van je driver plaatsen waarop alle componenten goed zichtbaar zijn ?

AbSat.
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door tantan »

hallo,

de step5040 is opgebouwd met de L6203 drivers. ik kan met niet voorstellen dat de driver voor 1 type motoren werkt want de fabrikant voorkoopt zelf ook motoren met erg uiteenlopende koppelwaarden die allemaal op dezelfde controller worden aangesloten (ook gemixed: b.v. 1 x 2Nm en 1 x 4 Nm)

aan de motoren van stappenmotoren.nl zitten 8 draden, aan de nieuwe kleine motoren 4. de documentatie van de kleine motoren geeft aan dat het bipolaire motoren zijn.

de zware motoren zijn zowel bipolair serieel (x+y) als parallel (z-as) aangesloten. dit heeft iemand mij geadviseerd en werkt perfect.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door audiomanics »

tantan schreef:hallo,

de step5040 is opgebouwd met de L6203 drivers..
Even de datasheets er bij gepakt... Op de L6203 pen 10 zit vermoedelijk een weerstand naar massa. De spanning over deze weerstand is een maat voor de stroom.. Vermoedelijk wordt de L6203 aangestuurd door een L297 controller IC.. De sense (pen 10 van de L6203) gaat zeer waarschijnlijk naar pen 13 en pen 14 van de L297 (2 stuks sense van 2x L6203) Deze spanning wordt vergeleken met de Vref op pen 15 van de L297.. Dit kan wel eens gewoon gemaakt worden door twee weerstandjes tussen de plus en min.. De verhouding van die twee weerstandjes is dan bepalend voor de stroom. Als je deze regelbaar of schakelbaar maakt kun je met een en dezelfde stepper-driver meerdere werkstromen instellen...


Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
boutje
Berichten: 939
Lid geworden op: 22 jan 2007 00:13
Locatie: spaarnwoude
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door boutje »

Jij heb de motoren toch bij mij gekocht?

Ik heb je inmiddels een mailtje gestuurd. 8)
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door tantan »

ok erg goed de uitleg.

ik ga kijken of ik een stroombegrenzing in kan bouwen; het lijkt me zoiezo een goede zaak.

als ik het voor elkaar heb meld ik me weer bij dit topic met de oplossing.

thanks

antoine
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: problemen met stappenmotoren (worden heet!!!!)

Bericht door tantan »

hallo,

ik ben weer een stuk verder. de fabrikant heeft mij aangegeven hoe ik stroom kan beperken; kees bedankt je had helemaal gelijk. er zat een weerstandje naar massa. ik heb deze weerstand regelbaar verkleint (op aanraden van de fabrikant). ik kan de stroom door een motorspoel nu regelen tussen de 0.89 A en den 1,6 A. Ik heb de motor op zowel 0.9 als 1,3A ingesteld gehad voor langere tijd; > 15min. de motor wordt door de driver stilgehouden, dan meet ik met een universeelmeter de stroom door een spoel. ik heb met een infrarood temperatuurmeter de temperatuur van de stappenmotoren gemeten. na 15 tot 30 minuten, de motor regelmatig laten lopen, is de temperatuur van de motor 90 graden. toen ben ik gestopt. ik heb een scoop over de spoel gehad om te kijken wat voor spanning er op de spoel komt. dit is een blokspanning met een positive helft van 40 volt en een negatieve helft van 40 volt. het verstellen van de stroom maakt voor de temperatuur niks uit.
nogmaals de motor loopt perfect!!.
ik heb direct mijn zware motoren erop aangesloten en die blijven ten allen tijde koud.

alvast bedankt voor je reactie
Plaats reactie