VFD vs Spindle driver

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

VFD vs Spindle driver

Bericht door remon_v »

Beste CNCZoners,

Ik ben voor mijn te bouwen portaalfreesmachine aan het kijken voor een spindel.
De meeste gebruiken een VFD om de spindle aan te sturen, maar nu kom ik er achter dat dit ook kan met een spindle driver.

Wat is precies het verschil en de voor- en nadelen?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door Kjelt »

Wat bedoel je met spindel driver anders dan een vfd ?
Heb je een voorbeeld of link ?
Goudgele
Berichten: 514
Lid geworden op: 21 jul 2020 12:56

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door Goudgele »

Voor zover ik gelezen heb in mijn eigen zoektocht is het verschil dat zo'n driver ook terugkoppeling kan krijgen vanuit een spindle. Vergelijk het met het servo vs stepper verhaal.
Dankzij de terugkoppeling vanuit de spindle kan je nauwkeuriger de boel regelen. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld wil gaan tappen met je spindle.
Ik geloof echter dat je wel een speciale spindle met die servo optie in combinatie met zo'n driver moet hebben en dat een VFD en spindle driver dus niet zomaar uitwisselbaar zijn met alle spindles.
Dit is wat ik begrijp van mijn eigen onderzoekje, maar er zijn vast mensen die met beide componenten ervaring hebben.
Laatst gewijzigd door Goudgele op 25 mei 2021 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door remon_v »

Kjelt schreef: 25 mei 2021 11:26 Wat bedoel je met spindel driver anders dan een vfd ?
Heb je een voorbeeld of link ?
Zoiets:
https://www.stappenmotor.nl/Steppermoto ... river.html
Goudgele schreef: 25 mei 2021 11:29 Voor zover ik gelezen heb in mijn eigen zoektocht is het verschil dat zo'n driver ook terugkoppeling kan krijgen vanuit een spindle. Vergelijk het met het servo vs stepper verhaal.
Dankzij de terugkoppeling vanuit de spindle kan je nauwkeuriger de boel regelen. Dit is vooral handig als je bijvoorbeeld wil gaan tappen met je spindle.
Ik geloof echter dat je wel een speciale spindle met die servo optie in combinatie met zo'n driver moet hebben en dat een VFD en spindle driver dus niet zomaar uitwisselbaar zijn met alle spindles.
Dit is wat ik begrijp van mijn eigen onderzoekje, maar er zijn vast mensen die met beide componenten ervaring hebben.
Zoiets had ik ook begrepen inderdaad. Als ik naar het voorbeeld kijk van stappenmotor.nl, dan lijkt de max. RPM 15.000 te zijn? En kan je met een driver nog wel de RPM's regelen via de software? Neem aan van wel toch...
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door Kjelt »

Je wilt onderscheid maken tussen een HF spindel die nominaal 12000 rpm - 30000 rpm kunnen (verschilt per model sommigen kunnen zelfs over de 50k rpm) daar gebruik je meestal een VFD voor.
De bekende chinese setjes van <300 euro zijn dat soort spindels.
Deze worden aangestuurd met 0-10V of RS485. Als je zo'n setje koopt zorg er dan voor dat de VFD van HY is, dan kun je hier makkelijk geholpen worden met de juiste instellingen. Als je een goedkopere VFD neemt uit china dan kun je soms de max. stroom niet eens instellen. Mooiste is een echte VFD van de bekende merken zoals Damen en Sorotec bv verkoopt van Omron of Delta of Danfoss, die zijn ook 2e hands wel te koop voor een beter bedrag. Let daarbij wel op dat veel van die pro vfd's 3 fase nodig hebben (400V).
Met dit soort spindels heb je geen terugkoppeling, kun je niet gemakkelijk op lagere toeren draaien (uitzonderingen daargelaten) begint meestal op 6k rpm pas fatsoenlijk koppel te krijgen. Dus niet echt geschikt voor tappen of zwaar boren.
Uitermate geschikt voor op hoge toeren frezen.

Dan heb je de LF spindels, die worden vaak gebruikt voor boren en tappen en grote oppervlaktes vlakken met dikke opnames ISO30 en groter. Je ziet ze in klein vermogen uit china steeds minder eigenlijk. Voor de pro machines met dikke motoren zijn ze er wel met bijbehorende prijskaartjes.

En waar jij nu op doelt is denk ik een servo motor die dan een spindelas aandrijft.
Servo's hebben wel terugkoppeling maar zijn voor relatief lagere toeren (duimregel tot 4000 rpm).
Daar zou je zo'n driver voor kunnen gebruiken maar als je bv naar de AC servo's kijkt van Delta dan is die driver die daar bij zit bijna hetzelfde als een VFD alleen met feedback, dus zeer geschikt voor tappen en bij een draaibank voor schroefdraad snijden. Qua prijs zit je dan compleet (spindelas en servo met driver) ook al gauw over de 1000 euro heen.


Bovenstaande is even grof door de bocht genomen, zal wel weer flink commentaar op komen maar dit is zoals ik het in mijn hoofd heb zitten :mrgreen:
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door remon_v »

Nee ik bedoel niet een spindelas aangedreven door een servo.
Het gaat hier om een HF spindel tot 24.000RPM.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door Kjelt »

remon_v schreef: 25 mei 2021 17:39 Nee ik bedoel niet een spindelas aangedreven door een servo.
Het gaat hier om een HF spindel tot 24.000RPM.
Ja dat is een "normale" 230VAC spindel met alleen een UVW en aarde aansluiting. Dus geen encoder aan boord dus heeft die "driver" geen enkele toegevoegde waarde boven een vfd. Sterker nog je wilt liever een vfd want die begrensd de stroom en frequentie zoals je hem instelt.
benkr
Donateur
Berichten: 7727
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door benkr »

Het gaat om een HF driver van Stappenmotor.nl, ik heb eens een keer wat geëxperimenteerd met zo'n ding, werkt wel leuk, je kunt het meteen met Step en Dir aansturen, nadeel is dat het stokoud is, bij een probleem is het meteen einde verhaal.
Het stelt ook wel wat eisen aan je Step/Dir signaal, als je meteen snel begint dan valt de interne PLL uit zijn lock, lijkt daarmee verdacht veel op het gedrag van een stappenmotor. Ik heb toen samen met een oud collega daar een Arduino applicatie voor gemaakt, het ging toen om een 60.000 rpm (geloof ik) Jaeger spindelmotortje.
Was een heel leuke oplossing voor 15 jaar geleden, nu is het denk ik achterhaald, een VFD kost de wereld niet meer, dat was 15 jaar geleden anders.
Ik zou er geen nieuwe machine meer mee uit gaan rusten.
remon_v
Berichten: 691
Lid geworden op: 26 mei 2020 11:28
Locatie: Breda

Re: VFD vs Spindle driver

Bericht door remon_v »

benkr schreef: 25 mei 2021 19:06 Het gaat om een HF driver van Stappenmotor.nl, ik heb eens een keer wat geëxperimenteerd met zo'n ding, werkt wel leuk, je kunt het meteen met Step en Dir aansturen, nadeel is dat het stokoud is, bij een probleem is het meteen einde verhaal.
Het stelt ook wel wat eisen aan je Step/Dir signaal, als je meteen snel begint dan valt de interne PLL uit zijn lock, lijkt daarmee verdacht veel op het gedrag van een stappenmotor. Ik heb toen samen met een oud collega daar een Arduino applicatie voor gemaakt, het ging toen om een 60.000 rpm (geloof ik) Jaeger spindelmotortje.
Was een heel leuke oplossing voor 15 jaar geleden, nu is het denk ik achterhaald, een VFD kost de wereld niet meer, dat was 15 jaar geleden anders.
Ik zou er geen nieuwe machine meer mee uit gaan rusten.
Duidelijk! Dan ga ik voor een VFD.
Plaats reactie