kabel aansluiten Chinese spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Via ebay heb ik een spindel met frequentieregelaar gekocht van 3kw (luchtgekoeld) Nu is dit aangekomen maar uiteraard zonder kabelaansluiting. Al eens gekeken op youtube maar
daar is zoveel te vinden dat ik door de bomen het bos niet meer zie, bovendien ben ik helemaal niet (elektro)technisch aangelegd. Voor
de 220v aansluiting heb ik nog een snoer liggen van een dompelpomp, maar voor de aansluiting van de frequentieregelaar naar de spindel heb ik totaal geen idee welke kabel ik hier
voor moet gebruiken. Zou een 5 a 6 meter kabel moeten zijn. Kan iemand mij helpen met dit aan te sluiten ? Hoeft niet voor niks natuurlijk. Liefst binnen een uurtje rijafstand van Leuven (B)
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door DirkSchipper »

Uit het eerste draadje over de Open Source Frees, pag. 11 :
audiomanics schreef: 22 jun 2013 14:15 7602
In dit gedeelte de aansturing van de freesmotor (met VFD) ...
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Kom er toch niet helemaal uit. Spindel aangesloten volgens de meeste tutorials die ik op YouTube kon vinden (de meesten zijn toch net iets andere types) Voorlopig werkt de
spindel alleen als ik die op een niet geaard stopcontact aansluit. Bij een geaard stopcontact valt de stroom direct uit. Indien mogelijk zou ik graag eens langskomen bij iemand die hier verstand van heeft. Zoals al eerder gezegd, ik ben geen elektronica man. Alvast bedankt.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door DirkSchipper »

Jouw verhaal klinkt toch heel erg naar: Je hebt de 230V fase en/of de aarde verwisseld.
Op een niet geaard stopcontact werkt het wel?
En op een geaard stopcontact: klapt dan de zekering of de aardlek eruit?

Als de aardlek eruit klapt heb je zeker ergens in de aanvoer draden verwisseld/verkeerd aangesloten.
En dan moet je ook opletten als je een niet randaarde stopcontact gbruikt, want dikke kans dat je behuizing onder spanning (230V) staan.

Suggestie:
Ipv. bij een ander kijken hoe die het goed heeft gedaan kun je misschien beter een bosje foto's plaatsen van hoe jij het hebt gedaan. En dan denk ik aan alle componenten uit de keten, vanaf stopcontact t/m de VFD en centraal aardpunt.

N.B.
Als je een ander geaard apparaat op dat aarde stopcontact aansluit en aanzet, gaat het dan wel goed?
Toen ik in mijn huis kwam wonen bleek de vorige eigenaar wat zelf te hebben aangesloten: de aarde lag aan een van de twee gaten in een stopcontact, en de nul aan de randaarde. Dat gaat goed zolang je geen aardlek hebt (dat was toen nog vaak het geval in oudere huizen).
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het netfilter kan ook nog de oorzaak van het aanspreken van de aardlek zijn.
(en als je dan een ongeaard stopkontakt gebruikt heb je daar geen last van)
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door Kjelt »

Heb je de vfd in een geaarde metalen kast geplaatst met een eigen goed merk netfilter met inderdaad lage lekstroon (<2mA)? Afgeschermde kabels aan vfd kant geaarde afscherming andere kant los gebruikt ?
Aardlekschakelaars zijn erg gevoelig voor hogere stoorfrequenties.
Er wordt overal een klasse B aardlekschakelaar aangeraden maar die kosten €500 :shock: ik ken niemand buiten bedrijven die dat heeft aangeschaft.

Ik ken zelf het probleem van een oudere 3 fasen vfd op een jaren 70 driefasen kolomboormachine, de hogere frequenties en onafgeschermde kabels doen de aardlek bij het opstarten een vd vier keer triggeren. Ga nu zelf een driefasen SSR proberen die door de nul inschakelt zodat er een soort van softstart plaats vindt (€150).

Alternatief is een aparte eigen aardlek voor die machine zodat deze alleen de lekstromen van je machine heeft en niet bv nog vd koelkast wasmachine erbij, zou net het verschil kunnen maken. Als ie dan nog steeds uitslaat weet je dat de machine ergens een echte fout heeft.
Of evt een scheidingstransformator gebruiken echter voor dat vermogen nieuw ook vrij onbetaalbaar.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 07 mar 2018 09:55 Alternatief is een aparte eigen aardlek voor die machine zodat deze alleen de lekstromen van je machine heeft en niet bv nog vd koelkast wasmachine erbij, zou net het verschil kunnen maken. Als ie dan nog steeds uitslaat weet je dat de machine ergens een echte fout heeft.
Kun je proberen door even alle stekkers van andere gebruikers op die aardlekgroep er uit te trekken, en dan kijken of het nog steeds optreed.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Ik zal vanmiddag een poging wagen om wat foto's te plaatsen. Voor wat betreft de elektra, ik woon in België dus zal het iets anders zijn dan in Nederland denk ik.
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door DirkSchipper »

rwb0101 schreef: 07 mar 2018 10:43 Ik zal vanmiddag een poging wagen om wat foto's te plaatsen. Voor wat betreft de elektra, ik woon in België dus zal het iets anders zijn dan in Nederland denk ik.
Foto's plaatsen gaat vanuit Begië net als vanuit Nederland. We concurreren niet!
Enne ... 230 Belgische volts zijn net zo gevaarlijk als hier!
;-) :mrgreen:
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Bedoelde eigenlijk meer het verschil in reglementering tussen België en Nederland :)
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Ben al een half uur bezig om foto's proberen up te loaden maar voorlopig nog een mission impossible :cry:
DirkSchipper
Berichten: 826
Lid geworden op: 13 sep 2010 15:28
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door DirkSchipper »

Klik op je gebruikersnaam rechts-boven, klik gebruikers-paneel, maak een eigen galerij aan, en upload daar jouw foto's in.
Dan in je bericht een link naar die foto's plaatsen.
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door rwb0101 »

Hoop dat het hier mee lukt voor de foto's.
Aansluitingen op de VFD 1 tem 9 waarbij 1=E, 2=R, 3=S, 4=T, 5=P+, 6=PR, 7=U. 8=V en 9=W.
220v input is met een oude kabel van een dompelpomp (misschien te dun ?)
De kabel van de VFD naar de spindel is een dikkere kabel met shielding (shielding is nog niet aangesloten op de aarde)

app.php/gallery/album/1147
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: kabel aansluiten Chinese spindel

Bericht door Kjelt »

Enigste dat ik zie dat afwijkt van de open portaal frees aansluitschema is dat je zo te zien de aarde draad naar je spindel hebt aangesloten.
Meestal wordt het apparaat zelf (en de spindel dan indirect via de vast geschroefde behuizing) apart aangesloten aan de centrale aardpunt op de aanstuurkast.
Nu kun je een aardlus krijgen. Dus ik zou die even losgooien.
Daarnaast weet je zeker dat de uvw goed zijn aangesloten op de spindel connector? Niet dat je daar een foute aansluiting hebt gemaakt per ongeluk ?
Plaats reactie