zware spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

zware spindel

Bericht door rwb0101 »

iemand misschien een goed adres voor een zwaardere spindel. zou er een moeten zijn waar frezen van 16 tot 20 mm schachtdikte in passen.
Gebruikersavatar
johan jorez
Berichten: 391
Lid geworden op: 22 jan 2010 20:26
Locatie: waregem (belgie)
Contacteer:

Re: zware spindel

Bericht door johan jorez »

One machine can do the work of fifty ordinary men. No machine can do the work of one extraordinary man.
willy wonka
Berichten: 1071
Lid geworden op: 03 jan 2013 18:20

Re: zware spindel

Bericht door willy wonka »

@ ts: goed verhaal, lekker kort
Wat zoek je precies...iets meer info mag wel
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: zware spindel

Bericht door ruudderooy »

ligt er heel erg aan waarvoor en hoe je het gaat gebruiken.
er zijn genoeg Chinese spindels die best ok zijn voor de hobbyist met er32 collet (is tot 20mm).
van dit soort https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... indle+er32

professioneel zijn er ook genoeg Nederlandse bedrijven waar je info kan verkrijgen, maar dan is de prijs ook anders.

Maar voor wat voor machine is het en hoe en waarvoor wil je het gaan gebruiken?

gr Ruud
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: zware spindel

Bericht door keesfrees »

En dan nog de keus voor een wisselconus.
Ik wil/kan niet meer zonder.
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: zware spindel

Bericht door rwb0101 »

wat is een wisselconus ? vroeg me ook af of ik een er20 kop kan vervangen door een er25 ? dit is dan maximaal 16mm schachtdikte maar dat moet ook lukken (duurt alleen iets langer omdat dan de frees natuurlijk ook iets kleiner is.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: zware spindel

Bericht door serum »

bv ISO30, HSK50 of HSK63. Daarbij kan je de tools wisselen met houder/spantang en al (al dan niet automatisch). Scheelt veel werk met wisselen van gereedschap, omdat je dan je z-offset in kan meten en deze wordt opgeslagen in een tabel.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: zware spindel

Bericht door ruudderooy »

rwb0101 schreef: 07 feb 2018 10:13 wat is een wisselconus ? vroeg me ook af of ik een er20 kop kan vervangen door een er25 ? dit is dan maximaal 16mm schachtdikte maar dat moet ook lukken (duurt alleen iets langer omdat dan de frees natuurlijk ook iets kleiner is.
je kan in een er32 ook verschillende maten houders doen van 1mm t/m 20mm. https://nl.aliexpress.com/wholesale?cat ... llet+chuck
wisselen van gereedschap kan idd makkelijker met een houder zoals serum zegt maar hangt af van het buget.
en voor een spindle zonder atc of losse houders zijn er voor tool lengte verschillen ook wel andere oplossingen maar hangt ook af van welke aansturing je gebruikt.

Gr Ruud
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: zware spindel

Bericht door keesfrees »

Dan vraag ik me toch nog af, wat is zwaar, dat is zeer relatief nl.
Voor sponningen in hout-achtigen gebruik ik bv een 22mm wisselmes freesje met schacht 8mm, dat wil met een paar 100W wel.
Maar voor doorfrezen van massief dik hout met een D20 frees is veel meer meer vermogen nodig.
Voor metaal zal iets soortgelijks gelden.
Dus wat doe je er mee ?

Over het wisselen, de lengte instellen kan geautomatiseerd worden, het gesleutel niet.
( Alhoewel, ik heb hier wel een iets langs zien komen, in een filmpje, maar leek me niet ideaal. )
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: zware spindel

Bericht door ruudderooy »

Was dat het filmpje van mach3 dat is zoals ik het nu gebruik idd niet ideaal (maar het werkt best goed, Heb nu nog even niet het budget voor een spindel met atc te kopen.

heb jij met de atc waterkoeling? en koel jij die met een warmte wisselaar, want anders zou je teveel tempratuur verschillen kunnen krijgen zeker in de zomer of valt dat wel mee?
want temp voor atc moet binnen de 5 graden blijven voor goede passing te houden volgens spec van de meeste fabrikanten dan.

gr Ruud
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: zware spindel

Bericht door rwb0101 »

ik zal eens kijken naar een ER25 en dan de ER20 die ik nu heb maar op MP zetten. in ieder geval bedankt.
Plaats reactie