shielded of niet

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

shielded of niet

Bericht door rwb0101 »

Hallo, voor een verbinding tussen een VDF en een 4kw spindel is het dan nodig/beter een shielded kabel te nemen of maakt dat niet zo veel uit ? zou een kabel
van een 5 a 6 meter moeten worden. 220v.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11017
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: shielded of niet

Bericht door DaBit »

Ja, daar zou ik zeker een afgeschermde kabel voor gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: shielded of niet

Bericht door ruudpg »

wel of geen shielded kabel gebruiken is meer afhankelijk van waar de kabel loopt dan waar hij voor gebruikt wordt voor zover ik heb begrepen.
Voor de spindel is het in ieder geval niet nodig.
Als de kabel van de frequentieregelaar naar de spindel loopt zonder in de buurt van andere kabels te lopen is het niet echt nodig, loopt hij echter bijvoorbeeld door je kabelrups samen met de kabels van steppers of servo's dan zijn het vooral denk ik die motoren die het niet leuk zullen vinden, zeker omdat het maar een zo relatief kort stukje is dat je nodig hebt zou ik lekker kiezen voor shielded.
Wel opletten dat je de shield maar aan 1 kant ergens aan bevestigd!!!
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: shielded of niet

Bericht door benkr »

Gewoon altijd afgeschermde kabel voor gebruiken, misschien werkt het zonder ook wel, maar er komt een moment dat je er achter komt dat je probleem ligt aan die niet afgeschermde kabel als je het niet doet.
rwb0101
Berichten: 44
Lid geworden op: 13 jun 2017 06:38

Re: shielded of niet

Bericht door rwb0101 »

ok, bedankt voor de info. wordt dus shielded :)
Plaats reactie