VFD HY type 220V wil niet werken

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Jorn Hofman »

Beste form leden,

Ik heb sinds kort een cnc frees machine aangeschaft. Deze machine hebben we nu totaal aan de praat gekeregen.
Het enige probleem is dat de spindle niet aan wil. De VFD van HY hebben we met behulp van online te vinden informative en videos ingesteld zoals wij dachten goed maar dit lijkt niet te werken.

Het is een gebruikt machine. en de spindle heeft 2 weken geleden per toeval eens gedraaid.

heeft iemand een idee wat ik kan doen om ervoor te zorgen dat de spindle wordt aangedreven?

groeten Jorn Hofman
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Beste Jorn, als jij me kunt vertellen waarom onze wasmachine het niet doet (1e was ging goed, de 2e was heeft ie niet afgemaakt) dan weet ik misschien wel waarom je spil niet loopt.

Maar verder kun je toch wel verzinnen dat er geen zinnig antwoordt op deze vraag te geven is.
Vertel wat meer, toon een foto, probeer in ieder geval iets meer info te geven zodat iemand iets meer info kan geven dan: zit de stekker er in ?

Als je je woonplaats vermeld, is er misschien iemand in de buurt die even een blik kan werpen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door benkr »

Ehh.... Hogo, misschien moet jij de stekker er eens insteken, of.... de servicemonteur bellen, aan de persoon die normaal de was doet vragen kan natuurlijk ook he.

Maar ja, ik had hetzelfde idee.

en als de TS misschien in (de buurt van) Tilburg woont wil ik hem best wel helpen.
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Jorn Hofman »

Hallo,

Snap goed dat hierover op afstand moeilijk iets zinnigs over te zeggen is. Machine staat in Groningen stad. Indien iemand mij hiermee zou kunnen helpen zou dat super zijn. Eventueel tegen kleine betaling

Groeten Jorn Hofman
Toxiq
Berichten: 538
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Toxiq »

ik zou toch beginnen met het advies van de heren
meer info, foto's....alles wat je hebt/weet hier posten

De bereidwillendheid om een ander te helpen is hier vaak groot, maar het moet van 2 kanten komen
Afwachten of er iemand komt resulteert meestal niet in de gewenste oplossing

Als je niet weet hoe je foto's moet posten hier kan je ze ook online in een album zetten en dan de link hier plaatsen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Jorn Hofman »

Het gaat dus om een HY VFD kan hier moeilijk fotos van maken die iets toevoegen omdat er niet veel tezien is aan het apparaat.

Iemand in Groningen die iets wil bijverdienen?
nijsinkgj
Berichten: 133
Lid geworden op: 21 okt 2007 11:29
Locatie: Rijssen
Contacteer:

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door nijsinkgj »

Jørn

Op een fototoje kunnen we zien hoe je hem aangesloten hebt.
Een Vfd heeft doorgaans drie aansturingen nodig:
-Vrijgave
-Spindelrichting
-Stuursignaal ( bv 0-10 volt)

Is dit allemaal op orde of stuur je hem handmatig aan, via het bedienpaneeltje op de vfd?

Zo kunnen we nog wel twintig vragen meer noemen om je op weg te helpen, maar door zelf zoveel mogelijk info te geven kunnen we je sneller helpen.

Vr gr Gertjan
ade
Berichten: 16
Lid geworden op: 21 mei 2007 11:12
Contacteer:

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door ade »

Jorn,

Zoals al meerdere leden hebben aangeboden je te helpen wil ik dat ook doen maar je zult echt wat meer info moeten delen dan "hij doet het niet..."
Laten we beginnen met de VFD, geeft die een teken van leven? staat er iets op het led display? mogelijk een foutmelding?
Dan de volgende vraag hoe is het ea aangesloten, foto van de aansluiting is daarbij zeer welkom.
Dan kan er nog van alles fout staat in de instellingen van de VFD, als deze gewerkt heeft en instellingen/aansluitingen etc niet zijn aangepast dan zou ik beginnen om de spoelen van de spindelmotor ohms na te meten tussen aansluiting U-V, V-W, W-U.
Doe dit door deze drie draden bij de VFD los te maken en ze daar te meten, dan heb je ook meteen de kabel/connector naar de spindelmotor getest.

Succes, hopelijk kan je er iets mee.

Mvrgr,
Alexander
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Jorn Hofman »

hierbij een link naar de fotos die ik heb kunnen maken van het apparaat. zoals tezien is is hij wel aan te krijgen echter wordt er niets aangestuurd. hoop dat dit misschien meer inzichten kan opleveren.


https://myalbum.com/album/5zmqwgHb2670

Groeten Jorn
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door benkr »

Begin eerst eens om het hele ding, de hele machine maar zeker de VFD goed schoon te maken, als dat ding al gaat werken dan is dat nooit voor lange tijd, al dat stof en viezigheid zorgt gegarandeerd voor problemen in de vorm van vuurwerk en andere narigheid.
De VFD heeft nauwelijks nog koeling en ook de interne isolatie is door al die viezigheid sterk teruggelopen, een klein beetje vocht er bij (en dat heb je in deze tijd van het jaar helemaal gratis en voor niets) en de vonken vliegen je om de oren.
Als ik dan ook nog kijk hoe b.v. de motor is aangesloten dan zou ik de hele machine maar eens onder handen nemen, dit is heel beslist een onveilige machine.

Verder denk ik dat je met een reset naar fabrieksinstellingen van de VFD al een heel eind gaat komen. Daarna wel de specifieke instellingen voor de motor zoals spanning, frequentie en stroom instellen.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door serum »

als jij me kunt vertellen waarom onze wasmachine het niet doet (1e was ging goed, de 2e was heeft ie niet afgemaakt)
Dikke kans dat de BH beugel van je zaterdagavond outfit in de pomp is geschoten. Ik heb dat ook zo vaak. vergeet die dingen er altijd uit te halen. :mrgreen:
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door benkr »

Jorn Hofman schreef: 12 mar 2018 17:23 hierbij een link naar de fotos die ik heb kunnen maken van het apparaat. zoals tezien is is hij wel aan te krijgen echter wordt er niets aangestuurd. hoop dat dit misschien meer inzichten kan opleveren.
Heb deze tekst nog eens doorgelezen, er wordt inderdaad niets aangestuurd, dat moet jij als operator zelf doen!
Je moet minimaal op ''RUN'' drukken, als alle parameters goed staan zal de motor op de ingestelde waarden gaan draaien.

Maar ga eerst eens beginnen om de zaak goed schoon te maken en veilig aan te sluiten, veel belangrijker.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Caesar »

Ik doe dit even uit mijn hoofd maar ik zie dat je op de groene klemaansluitingen van je vfd helemaal niets hebt aangesloten. Bij mijn vfd, moest ik e.e.a onderling vervingen om bepaalde operandi modi aan te spreken; ik meen me te herinneren dat ik bij die van mij een aantal klemmen met elkaar verbond met aarde of 24v om een.e.a in te stellen. Jij hebt er niets op, dus ik zou minimaal even de handleiding g erbij pakken
Jorn Hofman
Berichten: 21
Lid geworden op: 12 jan 2018 21:55

Re: VFD HY type 220V wil niet werken

Bericht door Jorn Hofman »

Dank voor de reacties.

Zal inderdaad de machine goed schoonmaken en schoonblazen met compressor.

Heeft iemand een lijstje met de juiste instellingen voor mij die in de vfd gezet moeten worden

Wat lijkt er onveilig aan de machine? Bekabeling niet dik genoeg af alleen niet netjes aangesloten?

Groeten Jorn Hofman
Plaats reactie