Mysterieuze kortsluiting spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

HD13 schreef: 08 dec 2018 19:10
Anders wikkelingen splitsen en per wikkeling testen met je 1 fase setup, wel stroom laag houden.
Maar sluiting of overslag tussen verschillende wikkelingen kun je dan niet opsporen dus dat is hooguit de helft van het probleem onderzoeken.

En die wikkelingen uit elkaar halen is niet te doen, zitten te diep in de stator en zijn te compact, voor je dat gedaan hebt ben je echt wel een keertje te veel uitgeschoten en is alles voor niets geweest.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door audiomanics »

Ik verwacht ook niet dat dat het geval is..
Controleer de draadjes naar de statorspoel maar.. even met de multimeter langs de draadjes aaien. Wedden dat je ergens door de isolatie heen meet... Daar is hij dus door gesleten.. niet of nauwelijks zichtbaar overigens..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Kees, ik zal nog eens een keer gaan kijken en meten, als dat niets oplevert dan kun je een pakje verwachten Kees.
Hoe wil je hem hebben, alleen de stator, alles of alles in elkaar gezet ?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door audiomanics »

In principe is de stator alleen voldoende, maar om bepaalde details inzichtelijk te maken is de rotor (en natuurlijk het kopeind/lager) ook wel handig..
Wat voor stator had je zelf nog nodig? ik dacht nog iets bruikbaars van 1,5KW te hebben liggen... ook weer geen garantie..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Ja, ik zoek natuurlijk een stator om deze motor weer betrouwbaar te maken.

Ik kijk eerst zelf van de week nog een keertje, anders zet ik hem globaal even in elkaar en stuur ik hem helemaal naar je toe.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door Kjelt »

Om mee te denken, zou je met een thermische camera nog wat kunnen zien?
Bv afgekoelde motor winding 1 een kwartier op een labvoeding met 2A dan foto maken.
Af laten koelen en herhalen voor winding twee en drie en dan vergelijken?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

Nee, het gaat om doorslag, niet over iets wat heet wordt verwacht ik.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door keesfrees »

Zo maar een idee / de situatie niet goed kennende :
De spindel losmaken vd wereld, geïsoleerd opstellen zodat de boel met de fout toch door blijft draaien, om er voor te zorgen dat het probleem erger wordt dus. en dan wel te meten is . .?
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

Met een beetje warmte en geweld de lagerring verwijderd, nu kan ik de kabels naar de spoelen goed zien.

17834

De sok links op de afbeelding zat nog netjes om de kabels, doorgesleten kabels kunnen we ook uitsluiten:(
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

keesfrees schreef: 09 dec 2018 13:54 Zo maar een idee / de situatie niet goed kennende :
De spindel losmaken vd wereld, geïsoleerd opstellen zodat de boel met de fout toch door blijft draaien, om er voor te zorgen dat het probleem erger wordt dus. en dan wel te meten is . .?
In mijn geval gaat de VFD in de fout, hij meldt dan dat er ergens een sluiting zit en doet verder niets meer tot je het ding reset, dan kan het best weer een uur goed gaan, maar het kan ook na 10 seconden weer de fout in gaan, ik heb alle situaties al wel een keer gehad.
En als je met een werkstuk bezig bent en de VFD stopt er mee dan wordt je frees echt heel cruw door het materiaal getrokken, dat wil je beslist niet meerdere keren meemaken.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

joeljonker schreef: 09 dec 2018 14:56 Met een beetje warmte en geweld de lagerring verwijderd, nu kan ik de kabels naar de spoelen goed zien.

17834

De sok links op de afbeelding zat nog netjes om de kabels, doorgesleten kabels kunnen we ook uitsluiten:(
Herkenbaar, ik had precies hetzelfde, helemaal niets te zien. Maar goed, ik ga nog een keertje op onderzoek uit.
joeljonker
Donateur
Berichten: 62
Lid geworden op: 22 dec 2012 17:29
Contacteer:

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door joeljonker »

Ik bestel maar een nieuwe en dan maar hopen da deze het langer doet.

Maar ja welke chinese spindel is wel goed en welke niet? Heb er nu eentje op ebay duitsland gevonden die er wat beter uitziet en ook wat langer is 80 mm rond 246 mm lang maar het blijft toch gokken...
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door benkr »

nogmaals, ik houd me aanbevolen voor het stoffelijk overschot, ik geef het nog niet op.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Mysterieuze kortsluiting spindel

Bericht door Bjornski1976 »

De motor isolatieweerstand kan je alleen door het gebruik van een megger meten. Deze laat bij een bepaalde spanning een stroom lopen en dit bepaalt de isolatie waarde.
De weerstandswaarde moet boven de 1500Mohm zijn bij 20°C.

De wikkelingsweerstandswaarde U-V, U-W & V-W moeten bijna identiek zijn. Een wikkelingsluiting resulteerd in een ongelijke stroom verdeling waardoor het werkelijke sterpunt is verschoven. Als gevolg hiervan de de som van de stroom in het sterpunt niet meer nul en krijg je een fase onbelans.
De wikkelingsluiting kan je alleen met een Thompson brug meten. De inwendig weerstand van een multimeter is te veel van invloed om nauwkeurig te kunnen meten.

Dat je aangaf groen gecorrodeerde ringen te hebben geeft al aan dat je hoogst waarschijnlijk een lekkage hebt.

Je kan het stator the in de isolatie lak pleppen en laten drogen. Ieder motorreparatie bedrijfje kan het voor je doen.

Ik meende ook ergens eens gelezen te hebben dat je watergekoelde spindels beter met een pomp het water door de spindel kan laten zuigen dan te pompen. Dit met eventuele druk opbouw.

Ik kan het stator the wel even door meten en misschien ook wel even in de isolatie lak pleppen maar dat laatste kan ik niet beloven.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie