Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door Ballegooijen »

Mijn luchtgekoelde chinees wordt na een uurtje draaien nauwelijks warm.
De mijne heeft een keer 20 uur achtereen gedraaid en was ook nog niet warm. Ik denk dat waterkoeling een hoop rompslomp geeft en ook nog eens kans op (inwendige) lekkage. Dat is het mij in ieder geval niet waard ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door skillalot »

Ik denk dat de meeste niet aan t frezen zijn maar poetsen. Laat zo'n spindel maar eens echt een keer werken...
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door benkr »

skillalot schreef: 29 dec 2018 22:11 Ik denk dat de meeste niet aan t frezen zijn maar poetsen. Laat zo'n spindel maar eens echt een keer werken...
Maar kunnen onze machines dat wel aan?
Hebben we die 2.2kW niet alleen maar omdat die een ER20 spantang heeft zodat we misschien ooit eens een keer een frees van 12mm in kunnen spannen?
Toevallig heb ik een 3D taster met een 12mm opname, toch wel verdomd handig zo'n ding.
En wie heeft zijn VFD zo geoptimaliseerd dat dat vermogen ook echt geleverd kan worden? De meeste medeforumleden doen wat anderen zeggen dat ze moeten doen en zijn al heel erg blij als ze een stuk aluminium precies op maat gepoetst krijgen, dat echte frezen gaat gepaard met zo veel geweld dat de doorsnee leek daar bang van wordt. Ik geloof ook niet dat mijn (verstevigde) BF25 daar heel blij van gaat worden, ik blijf wel doorgaan met een tandje minder, ik ben tevreden met hoe het nu gaat, hoewel ik wel steeds wat harder door materiaal aan het gaan ben, logisch want bij het genereren van mijn toolpaden, en dan vooral bij het ingeven van snelheden en voedingen en zo heb ik geen enkel gegrond idee wat ik aan het doen ben, vrijwel altijd gebruik ik de feed override of ik stop de boel, wijzig wat parameters en begin opnieuw.
Maar ook bij mij wordt die liter koelvloeistof die ik heb niet warmer dan handwarm, ook niet na 3 uur frezen (of poetsen natuurlijk)
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door Kjelt »

Waarom hebben de pro spindels van Teknomotor, Isel , HBC om er een paar te noemen dan luchtkoeling met elektrische fan ?
Omdat ze niet continu zwaar gebruikt worden , naaaaaah.
Mijn enigste idee hierover: Gewicht!

Als je gewoon een groot koellichaam om de motor heen bouwt met voldoende massa en oppervlakte heb je niet eens zo'n enorme luchtstroom nodig om het handwarm te houden.
Nadeel is dan dat je dik over de 10 kg heen gaat en sommige zwaardere ATC spindels zelfs richting de 20kg.

Die chinese spindels wegen niet zoveel en om dan je warmte af te voeren ben je op waterkoeling aangewezen.
Als je naar de 1,5kW spindels met luchtkoeling kijkt die worden ook niet eens handwarm.

Waarom de chinese spindels licht moeten zijn ?
Laten we eerlijk zijn en naar de klanten doelgroep kijken:
1) die hebben geen zware freesbanken van 800+ kg maar zelfbouw aluminium frame machines waarbij iedere kg op de z-as telt.
2) die hebben geen €1500- 4500 over voor een pro frees spindel, iedere euro telt.

Gecombineerd kom je dan op een betaalbare lichte frees spindel.
Niets mis mee hoor maar met een goede fan en voldoende koellichaam en oppervlakte gaat het net zo goed.
Laatst gewijzigd door Kjelt op 29 dec 2018 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door Ballegooijen »

skillalot schreef: 29 dec 2018 22:11 Ik denk dat de meeste niet aan t frezen zijn maar poetsen. Laat zo'n spindel maar eens echt een keer werken...
Misschien is het wel poetsen maar bij mij komen er toch aardige spaanders van af. Je moet het ook niet gaan vergelijken met industriële machine. Dat is volgens mij een anders soort! Maar iedereen moet doen wat hem goed dunkt :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door John Sellis »

skillalot schreef: 29 dec 2018 22:11 Ik denk dat de meeste niet aan t frezen zijn maar poetsen. Laat zo'n spindel maar eens echt een keer werken...
Ik denk wel dat je gelijk hebt. De meeste spindel zijn zwaarder als de machines. Mijn datron heeft 2nm steppers en een spindel van 400w. Ik kan de belasting zien doormiddel van leds die op de regelaar zitten. die geven regelmatig 80a90% aan. En dan zit de machine ook wel aan de max.

Dus als ik dat door zou trekken naar het verhaal hier. Dan zullen de meesten hier denk ik de 1kw aan belasting wel niet halen.

Oja ik ben geen expert natuurlijk. Frees pas een klein jaartje en Doe alleen simpel werk. Sinds kort pas mijn eerste aluminium gefreest
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door skillalot »

Een enkeling daar gelaten, maar de meeste hier zitten met een 2.2kw spindle en een klein freesje in dieptestapjes van 0.5mm te frezen, ja allicht dat dat ding niet warm wordt.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door Ballegooijen »

skillalot schreef: 30 dec 2018 11:06 Een enkeling daar gelaten, maar de meeste hier zitten met een 2.2kw spindle en een klein freesje in dieptestapjes van 0.5mm te frezen, ja allicht dat dat ding niet warm wordt.
Nou, doe maar 15mm diep en 0,4 overstep. ;-)
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door skillalot »

Ja, dat is dus pak m beet 160 watt spindelvermogen. Daar wordt die niet warm van nee.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door Ballegooijen »

skillalot schreef: 30 dec 2018 12:57 Ja, dat is dus pak m beet 160 watt spindelvermogen. Daar wordt die niet warm van nee.
Dan is een watergekoelde spindel toch overbodig en geeft alleen maar meer kans op problemen?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
skillalot
Donateur
Berichten: 3251
Lid geworden op: 19 apr 2007 19:04
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door skillalot »

In jouw geval wel ja.
John Sellis
Donateur
Berichten: 499
Lid geworden op: 10 mar 2014 13:09
Locatie: genemuiden

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door John Sellis »

Ballegooijen schreef: 30 dec 2018 13:07
skillalot schreef: 30 dec 2018 12:57 Ja, dat is dus pak m beet 160 watt spindelvermogen. Daar wordt die niet warm van nee.
Dan is een watergekoelde spindel toch overbodig en geeft alleen maar meer kans op problemen?
Ja denk ik dus ook. Kees zegt ook altijd waarom watergekoeld en ik ben het met hem eens!!
Gebruikersavatar
kawarider
Donateur
Berichten: 1669
Lid geworden op: 17 okt 2016 20:46
Locatie: Drongelen
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door kawarider »

+1

Wat er niet op zit kannie kapot, of lekke
karangetang
Donateur
Berichten: 394
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: Op zoek naar Spindel met ATC ca 2.2 KW

Bericht door karangetang »

IK heb er geen ervaring mee maar mij lijkt het dat een watergekoelde spindel minder stof binnen krijgt omdat hij helemaal dicht zit of zit ik nu fout?
Plaats reactie