Spindel koeling, graag jullie mening

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Kjelt »

Jasper schreef: 25 jul 2019 23:04 Koelvloeistof is ontstaan om enkele nadelen van water te beperken. Met name kookpunt en bevriezen.
En corrosie en cavitatie.
Alleen corrosie is in jouw toepassing relevant.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Koelvloeistof_(auto)

Dan vergeet je nog 1 ding, in een auto wordt de temp vd koelvloeistof rond de 90-95 graden C.
Dat wil zeggen dat je bijna alles steriliseert want je zit tegen het kookpunt aan en alleen bepaalde bacterieen zullen dat overleven de meeste worden gedecimeerd zeker als je het dagelijks doet.
Bij jouw cnc wordt het water handwarm misschien 40-50 graden, een fantastische temperatuur voor bacterieen en algen om lekker te groeien en vermenigvuldigen. Zie een HACCP cursus over terug koelen van warm voedsel en dranken.
En misschien valt het allemaal wel mee en kun je 6 euro besparen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Ik zeg ook niet dat ik 6 euro wil besparen.
Ik kijk wat de mogelijkheden zijn die andere mensen geprobeerd hebben.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door hobbycnc23 »

Voor hobby draait de spindel veel minder lang dan bij prof. gebruik. Ik lees hier verschillende koeltechnieken, maar nu een paar vraagjes voor hobby gebruik:

1 hoe belangrijk is een constante temperatuur voor een spindel, of te wel binnen welke temperaturen moet de spindel blijven voor hobby gebruik, geen 0,00x mm nauwkeurigheids eis? ( voor hout < 0,x mm)

2 het antwoord van 1 bepaald neem ik aan of je actieve koeling nodig hebt ( PC radiator met fan, bv twee x fans van 120 vierkant) wellicht is geen actieve koeling meer dan genoeg?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5404
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door serum »

Ik maak geen onderscheid tussen hobby en prof gebruik? Of denk althans dat de lijn dusdanig dun is dat dit nvt is)

De temperatuur wordt niet zozeer geconditioneerd voor maatoleranties, maar meer voor het tegenaan van oververhitting van de spindel. Maatoleranties spelen ook niet overal in de professionele wereld een rol. Sommige werkstukken/machines hoeven domweg niet binnen een bepaalde tolerantie te vallen.

Wanneer je een keer een wat geavanceerder 3d werkstuk in elkaar wilt beunen is het toch fijn dat de machine probleemloos 10u oid achter elkaar kan draaien. Gelukkig is die belasting gunstiger voor het behoud van de spindel dan grove verspaning, maar goed. Denk dat het per klus verschilt. Watergekoelde spindels, ik heb er niet zoveel meer mee, maar zal vroeg of laat toch weer over moeten ivm de wens voor ATC.. ik zal dan voor een driedubbele 120mm fan radiateur kiezen en een flowmeter en een temperatuurlimiet. Waarom? Omdat ik een radiateur een chiquere/compactere oplossing vind dan een los watervat. Ondanks mijn eerdere positieve ervaring met laatstgenoemde... En een radiateur is relatief voordelig.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door hobbycnc23 »

Okay, bedankt serum.
Heb al eens op Ali gegoogled en die radiatoortjes zijn inderdaad niet duur. Dus voor een 2,2 Kw spindel een radiator met drie 120 mm fans? Heb al 2X 120 mm gezien, dus 3X bestaan ook?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3725
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door andrefc101 »

Jasper schreef: 25 jul 2019 23:04
andrefc101 schreef: 25 jul 2019 21:19
Jasper schreef: 25 jul 2019 09:02 .... ik kan rustig een paar minuten frezen zonder dat hij ook maar warm wordt.
Ik kan met mijn auto ook wel een paar minuten rijden zonder dat deze warm wordt, dus ik weer niet of dat nu heel erg relevant is....
Reageer dan wel op de context en niet op 1 zin.
Maar je mag rustig proberen hoelang jouw auto het uit gaat houden tussen de 12/24.000rpm.

Koelvloeistof is ontstaan om enkele nadelen van water te beperken. Met name kookpunt en bevriezen.
Hebbie het warm ofzo?
Je kunt toch geen oordeel vellen na een paar minuten frezen? Jij misschien wel zo te horen aan je toon.
Laat dat ding eens een dag draaien (of dagdeel), belast hem , en kijk dan wat de temperatuur is.
Daar kan je wat mee.....
b.t.w. Ik heb ik de hele context niet kunnen vinden op hoeveel toeren je de spindel (een paar minuten) hebt laten draaien, dus daar moet je dan ook niet mee om de oren slaan.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door benkr »

Andre, rustig, het is warm.
Die dingen komen op onze machines never nooit zelfs maar in de buurt van hun max. vermogen, als het daar bij mij op begint te lijken dan is meestal de frees vol gelopen en is het meer smelten dan frezen.
Na een paar uur frezen is die liter koelvloeistof in zijn eigen fles een graad of 10 a 15 warmer geworden, meer niet.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

hobbycnc23 schreef: 26 jul 2019 15:50 Okay, bedankt serum.
Heb al eens op Ali gegoogled en die radiatoortjes zijn inderdaad niet duur. Dus voor een 2,2 Kw spindel een radiator met drie 120 mm fans? Heb al 2X 120 mm gezien, dus 3X bestaan ook?
Wellicht deze voor je.
€ 21,11 41%OFF | Aluminum Computer Radiator 360mm for Liquid Water Cooler Heat Sink System Use For PC Laptop CPU LED
https://s.click.aliexpress.com/e/bGfJRhMy
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door hobbycnc23 »

Heb hem gevonden Jasper, thanks
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Vanmorgen naar de action geweest.
5L blauwe koelvloeistof gehaald en een kan ruitensproeier vloeistof.

De ruitensproeier vloeistof in de auto gegooid en zo had ik gelijk een lege 5L can, auto zeurde al een paar dagen om nieuwe vloeistof.

Thuis eerst can omgespoeld en toen met schoon water de pomp en slangen laten doorspoelen, Uit de nieuwe can naar de oude tot hij leeg was.

Toen de slang in een fles kvs en hem laten pompen tot er blauw uit kwam, wederom dus naar de oude can gepompt.

Toen 3L kvs in de nieuwe can en hem een dik uur laten frezen (Voor de liefhebbers, 200hz 0.5mm diep met een ball 3.175mm freesje) toen werd de spindel al handwarm en dit heb ik hiervoor nooit gehad. Nog een fles erbij gedaan en morgen weer eens kijken.

Gezien hij met 1/5e van de hoeveelheid die ik eerst aan water had (15L in een 20L can, bleek er aan de andere gewoon op te staan hoe groot hij was) hij al wel hand warm werd twijfel ik nu of ik meer kvs moet kopen of een actief gekoelde methode moet gaan gebruiken.

Eigenlijk wil ik geen actieve methode omdat dit nog meer lucht stromingen en geluid geeft, zit die radiator straks ook vol stof natuurlijk.

Ik kan natuurlijk eerst temperatuur gaan meten, maar wanneer is de temperatuur te hoog,..
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Zee&Zee »

Volgens mij zit je een beetje moeilijk te doen Jasper... :mrgreen:

teveel geluid van een radiator ? Je bent toch aan het frezen, wat denk je dat meer lawaai maakt je frees of je ventilator? Handwarm ? Geen probleem, goed zelfs.

Ik zeg kiss methode ( keep it simple stupid ). Ben je straks toch van mening dat het ding echt veel te warm wordt, dan pas een radiator er tussen. Al dan niet met fan.

Ik gebruik zelf een simpele aquariumpomp, een 3 liter reservoir met koelvloeistof, en vanwege locatie een paar meter leiding ertussen. IPV met hand wel eens met een infrarood meter geschoten na 10 uur frezen op spindel leidingen en het reservoir, nooit een temp gemeten waar ik me zorgen om hoef te maken. Als je leidingen wel heel kort zijn, en je bizar veel freest....dan kan het zijn dat je je temp niet kwijtraakt, dan dus zoals zovelen voor je al gedaan hebben een kleine pc radiator ertussen van die aardige Chinezen, en klaar ben je...

Snel verder met belangrijkere dingen zeg ik ;-)
CNC you later
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Alleen een radiator is geen actieve koeling, daarvoor wordt een ventilator oid gebruikt.
Frees maakt geluid en dat mag hij ook zeker.
Maar dat betekent niet dat ik nog meer geluid moet gaan toevoegen als het niet nodig is, daarom ook de vraag. Wat is warm en wanneer is het te warm.

Ik probeer het juist simpel te houden, van 15L water naar koelvloeistof maar moet ik wel 15L nemen. Wanneer is het voldoende vloeistof, nu 4L en wil geen oververhitte spindel.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door chimaerion »

Waarom denk je dat je opeens als je koelvloeistof je gebruikt, je maar 4l nodig hebt in plaats van 15l water?
Zoals ik al zei is de koelcapaciteit van koelvloeifstof een beetje lager dan water, dus als je 15l water gebruikte voordien zonder radiator en ventilator dan ga je met koelvloeistof ook ongeveer 15l nodig hebben.
Ik begrijp niet waarom je denkt dat als je het volume van je koelmiddel met meer dan 2/3 gaat verminderen je opeens betere resultaten gaat behalen.


Wil je toch minder koelvloeistof gebruiken, koop een 180mm radiator, zet er een stuk of drie ventilators op en dan kun je wel met heel wat minder koelvloeistof gaan koelen.


En over je vraag van wat is te warm; zal afhangen van spindel en fabrikant zeker. De mijne zegt water mag niet meer dan een graad of 45 worden, na de outlet van de spindle. Flow mag ook niet benenden 1L/min vallen en spindel behuizing niet meer dan 50¨C.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door FSSF »

Waarom is de flow van invloed als de temperatuur op peil blijft?

Ik heb enkel drie meter leiding en een zwaar onderbemeten pompje. Radiateurtje etc. heb ik met de aankoop van de spindel destijds er wel bijgekregen maar nooit geïnstalleerd. Voor een beetje gehobby is dit voldoende, staat de frees wel eens ''serieus'' te draaien dan loopt de temperatuur na een tijdje op richting de 40/50 graden. Zou die heel de dag staan te draaien dan gaat dit zeker niet goed, maar dat staat die niet dus geloof ik het wel.

@ TS, ik hoor je over handwarm praten, dan zit je nog lang niet in de gevarenzone dus zou ik me er ook maar niet zo druk over maken. ;-)

Afbeelding
Plaats reactie