Spindel koeling, graag jullie mening

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

chimaerion schreef: 27 jul 2019 21:52 Waarom denk je dat je opeens als je koelvloeistof je gebruikt, je maar 4l nodig hebt in plaats van 15l water?
Zoals ik al zei is de koelcapaciteit van koelvloeifstof een beetje lager dan water, dus als je 15l water gebruikte voordien zonder radiator en ventilator dan ga je met koelvloeistof ook ongeveer 15l nodig hebben.
Ik begrijp niet waarom je denkt dat als je het volume van je koelmiddel met meer dan 2/3 gaat verminderen je opeens betere resultaten gaat behalen.


Wil je toch minder koelvloeistof gebruiken, koop een 180mm radiator, zet er een stuk of drie ventilators op en dan kun je wel met heel wat minder koelvloeistof gaan koelen.


En over je vraag van wat is te warm; zal afhangen van spindel en fabrikant zeker. De mijne zegt water mag niet meer dan een graad of 45 worden, na de outlet van de spindle. Flow mag ook niet benenden 1L/min vallen en spindel behuizing niet meer dan 50¨C.
Wie zegt dat ik 15L nodig had? Dat is zomaar een jerrycan geweest die mijn vader destijds had staan en als reservoir in gebruik genomen had.

Ik zie bij Ben een liter fles zonder radiator dus waarom zou ik dan niet kijken of 4L kan?

Ik zal eens gaan meten met jouw waarde in gedachte.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door benkr »

Ja, meten is de juiste weg, maar dan wel met de juiste input parameters.
Hoe ga je b.v. een uur lang die motor dezelfde stevige belasting geven?
Je VFD kan heel waarschijnlijk wel het geleverde vermogen op de een of andere manier aangeven, dan weet je wat er in gaat.
Als je nu ook nog iets verzint wat bij b.v. 10.000 rpm een bepaald constant vermogen vraagt dan heb je gedefinieerd wat er uit komt. het verschil wordt omgezet in warmte en zal dus je koelvloeistof verwarmen. Dat is 'n manier om te bepalen hoe veel koelcapaciteit je nodig hebt, dan ben je er, maar nu de praktijk, hoe ga je dit aanpakken?
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door chimaerion »

Gezien hij met 1/5e van de hoeveelheid die ik eerst aan water had (15L in een 20L can, bleek er aan de andere gewoon op te staan hoe groot hij was) hij al wel hand warm werd twijfel ik nu of ik meer kvs moet kopen of een actief gekoelde methode moet gaan gebruiken.
Wat wil deze zinnetje zeggen dan? Kan zijn dat ik het misinterpreteer, maar ik begrijp uit bovenstaande dat je 15l water gebruikte.


@FSSF: Aan flow kan je zien of je pomp nog goed werkt of er geen verstoppingen ofzo in de leiding zitten. Als je flow meet kan je nog iets vroeger ingrijpen dan enkel temperatuur te meten bij eventuele storingen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Klopt, mijn vader had zoals eerder gezegd een jerrycan gepakt van 20L en toen ik vorig jaar de frees meenam heb ik diezelfde jerrycan dus ook meegenomen inclusief het water.

Wat wil je voor informatie hebben dan?

Voorheen 15L water en ik ben 3L koelvloeistof gaan proberen dus 1/5e van de hoeveelheid vloeistof. Waarom, omdat Ben 1 Liter gebruikt wil ik dus kijken hoeveel ik nodig heb.

Tuurlijk kan ik 15L kopen maar waarom zoveel als het niet nodig is.
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Zee&Zee »

Jasper schreef: 27 jul 2019 19:24 Alleen een radiator is geen actieve koeling, daarvoor wordt een ventilator oid gebruikt.
Je meent het. Maar ik zal er de volgende keer bijtikken dat ik teveel geluid van de koelfan-van -je radiator bedoel :lol:
Jasper schreef: 27 jul 2019 19:24 Frees maakt geluid en dat mag hij ook zeker.
Maar dat betekent niet dat ik nog meer geluid moet gaan toevoegen als het niet nodig is, daarom ook de vraag.
Zie dus mijn antwoord, over dingen simpel houden en pas toevoegen indien nodig.maar dan nog, je maakt je druk om niks.
Jasper schreef: 27 jul 2019 19:24 Wat is warm en wanneer is het te warm.
Laten we het er op houden dat dat beide subjectief is, in jou geval of eigenlijk in alle gevallen, tenzij de parameters exact hetzelfde zijn.
Maar ik zal je een 'hands-on' (pun intended )oplossing geven voor je spindle als je geen thermometer etc hebt. Als jij je hand op de spindel kan leggen, en laten liggen, nadat hij vol aan het frezen is geweest, heb je echt niks om je zorgen om te maken. (Gezien bovenstaande doe je wel voorzichtig; uiteraard als de machine stilstaat, en nadat hij vol aan het frezen is geweest, dus niet in de lucht...en meerdere malen periodiek testen, etc. )
Jasper schreef: 27 jul 2019 19:24 k probeer het juist simpel te houden, van 15L water naar koelvloeistof maar moet ik wel 15L nemen. Wanneer is het voldoende vloeistof, nu 4L en wil geen oververhitte spindel.

Heb je het jezelf toch moeilijk gemaakt. :mrgreen: Als 15 liter water werkte en je wilde simpel, gewoon vervangen voor 15 liter koelvloeistof.
Maar als je toch moeilijk wil doen :-) probeer het met de 4 liter die je hebt, en indien te warm zie boven en eerder. Bv een wat groter reservoir en meer koelvloeistof, oen bv simpelweg wat langere leiding dan je strikt nodig hebt, dan evt een radiator, dan evt een actief gekoelde etc. Je kan het zo simpel houden of ingewikkeld maken als je zelf wil.
Er zijn mensen met digitale temp schermpjes en automatische noodstoppen bij temp x, en flowmeters en knipperende leds op fans etc genoeg te vinden op internet. Of het allemaal nodig is.....
CNC you later
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door ruudpg »

Even ter info en vergelijk, ik heb een watergekoelde 2,2kW spindel een klein houdertje met koelvloeistof en een radiatortje van ca. 8x8cm met ventilator er op, totale inhoud van het koelsysteem is 1-1,5L.
Ook na een paar uur frezen met een 6mm 2 snijder op 12-15000 rpm in aluminium is de spindelmotor nog steeds handwarm.

Bedenk, op je spindel staat wel een wattage, bij de TS geloof ik 800W, maar voordat je er ook echt 800W in gaat stoppen moet je ook wel met serieuze frezen en aanzet gaan werken, met een 3,175mm bolkopfreesje en 0,5mm diep in mdf ga je de 100W nog bij lange na niet halen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Dan ben je zo bezig met koeling en wil je voor het eten "nog even" de frees aan zetten, kom je terug en zie je dat je stofzuiger is gesneuveld. Freesje gebroken en blijkt dat je vergeten ben de pomp aan te zetten.

18845

PLA waarschijnlijk zacht geworden en naar beneden gegleden.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door benkr »

Jasper schreef: 30 jul 2019 18:51
PLA waarschijnlijk zacht geworden en naar beneden gegleden.
Ik betwijfel of je conclusie de juiste is, dat PLA wordt niet zo snel zacht dat die handwarme motor dat voor elkaar krijgt.
Eerder is gewoon het boutje losgelopen of is de frees vol gelopen, als ik kijk naar je freesgroeven dan zijn die niet voor niets zwart, dat hoort niet.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door andrefc101 »

Jasper schreef: 30 jul 2019 18:51 ..... en blijkt dat je vergeten ben de pomp aan te zetten.
De rest van de context sla ik ff over hoor.........
Hoe kan je nu "de pomp" vergeten? Die zal toch gelijk met de spindel aan moeten gaan?
Zo maakt het niet uit of je nu 5, 15 of 300 liter gebruikt!
Misschien eerst focussen op de dingen die echt belangrijk zijn?
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

De pomp gaat bij mij dus niet tegelijk aan.
Groeven zullen zwart zijn van de schaduw. Zijn zeker niet verbrand.
6mm end mill 12000rpm 1000mm/min 1,6mm/stap

Motor was goed warm, boutje zit nog steeds vast.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door serum »

Glastransitietemperatuur van PLA ligt rond de 50 graden, 50 graden voelt niet meer prettig voor je handen om aan te pakken.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Kars-cnc »

In de elektronica hielden we voor power-devices, koelelementen en andere goed warmte geleidende materialen de vuistregel aan:

De vinger erop en na ca. 3 seconden wordt het te heet om nog vol te houden = 50 graden
De vinger er op en binnen een fractie van een seconde voelt het te heet om vol te houden = 70 graden

Probeer het maar met een IR thermometer, het klopt meestal binnen +/- 5 graden.

Voor wie in de kachel business zit: de vinger er op en onmiddellijk een brandblaar >100 graden :mrgreen:
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

En als operator in de glasindustrie als zelfs de omgeving altijd 45 tot 65 graden is?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 31 jul 2019 09:16 Probeer het maar met een IR thermometer, het klopt meestal binnen +/- 5 graden.
Dan moet je je wel realiseren hoe het oppervlak wat je meet uitstraalt.
Glanzende oppervlakken geven een compleet verkeerd beeld.
Typisch weer zo'n instrument wat heel goedkoop te krijgen is, maar waarvan het gebruik eigenlijk alleen voor 'geschoold' personeel geschikt is.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie