Spindel koeling, graag jullie mening

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Goedemiddag,

Vandaag wordt het 40 graden dus een mooie gelegenheid om mijn kennis van koeling bij te spijkeren.

Zoals enkele wellicht weten heb ik een Chinese 6040 en daar zit een watergekoelde GDZ-65-800A op 400hz/24000rpm.
Mijn vader had een jerrycan van 15l met kraanwater erin als koelmiddel, opzich water is een zeer goed koelmiddel natuurlijk.

Maar, nu las ik in een ander topic dat iemand koelvloeistof gebruikt.
Dan ga je twijfelen of dat niet beter is dan water.

Wat ik niet kan vinden is hoe die spindel er van binnen uit ziet. Normaal trek ik zoiets dan open maar laten we dat nu even niet doen en een beroep doen op de kennis hier.

Als het water nergens mee in contact komt qua lagers enz. dan zou water natuurlijk prima kunnen omdat er niets aangetast wordt. Bij een auto zit je met hoge en lage temperaturen en diverse pakkingen. Bij mijn spindel valt de temperatuur reuze mee, ik kan rustig een paar minuten frezen zonder dat hij ook maar warm wordt. En met waterkoeling en de 10/12 liter die in de jerrycan zit wordt hij nooit warm.

Dus, brand los. Welk koelmiddel en waarom.

Ieders mening is welkom.
benkr
Donateur
Berichten: 7730
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door benkr »

Ik gebruik de goedkope koelvloeistof van Action. Ik heb de fles waarin het zit boven op de Z-as gemaakt, dan zijn de leidingen kort en de verliezen dus laag, ook het pompje zit daar in de buurt.
Hier een foto van Tony zijn machine, daar is goed te zien hoe het er op zit, na enkele uren frezen is de vloeistof denk ik iets van 40 graden, nog goed vast te pakken in ieder geval.

17154
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Kjelt »

Waarom koelmiddel: omdat alleen water over tijd een goede bron is voor algen en corrosie ?
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door serum »

Ik gebruikte een pvc 160mm buis, met een liter of 15. Nooit warm gehad. Met koelvloeistof. Waarom? Het voorkomt oxide, voor als er evt. wel ergens een stukje staal onderweg inzit. Er zitten geen lagers in de koelbaan. Als je al ergens overin moet zitten is het de temperatuur of de flow. Beiden kan je monitoren. Voor de temperatuur kan je simpele NC schakelaars krijgen die je in het koelwater kan dompelen, welke bij een bepaalde temperatuur schakelen.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Ja pomp schakelen op temperatuur is ook nog een idee inderdaad. Nu maakt deze eigenlijk wel de meeste herrie als ik met MDF bezig ben.

Koelvloeistof koelt helaas wel weer minder dus zal dan inderdaad wel voor een iets grotere hoeveelheid of betere warmtewisseling moeten gaan. Nu met water is een liter of tien ruim voldoende om koel te blijven.

Had ook even aan het flesje van het waterbed gedacht als anti algen middel.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Ballegooijen »

Ja pomp schakelen op temperatuur is ook nog een idee inderdaad.
Vraag me af of dat een goed idee is? Je moet dan eigenlijk de temperatuur in de spindel meten. Als je in het voorraadvat meet zal de pomp waarschijnlijk niet op tijd aanslaan.
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Haha, ja das waar. Dat vat gaat nooit warm worden als de pomp uit staat.
Sensor aan de spindel maken wordt ook fout gevoelig denk ik.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door serum »

Ik bedoel uiteraard dat je dmv een sensor een te hoge temperatuur van het water in de gaten houdt. Bv 55 graden, dat je dan een alarm krijgt oid.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Ahh, ja dan zou je inderdaad een lamp of zo aan kunnen hangen of een bypass pomp naar een warmtewisselaar als het vaker gebeurt.
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door chimaerion »

Water is af te raden omdat er zowiezo na verloop van tijd algen en bacteriegroei erin gaat ontstaan. En bovendien kans op corrosie. Vandaar wordt koelvloeistofmiddel aangeraden.
Daar zitten anticorrosie middelen in en de koelcapaciteit is niet zo heel veel lager dan water.

Verder zit er op mijn spindel zelf een temperatuursensor in en in mijn koelaggregaat ook een sensor die de temperatuur van het vloeistof meet alsook de flow.

Oja als je radiator goed gekozen is, voegt het extra volume water in je reservoir niet zo veel toe. Kijk maar naar PC waterkoeling. Daar zitten meestal ook niet veel meer dan 500ml water in het reservoir.
En CPU's kunnen gemakkelijk 100W of meer aan warmte genereren. Menig cnc spindle motor komt daar niet in de buurt van.
Het is vooral je radiator die je koelvermogen bepaalt.
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

Ja PC koelers ken ik wel.
Mijn huidige warmtewisselaar is dus een 15l jerrycan zonder geforceerde koeling.
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3702
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door andrefc101 »

Jasper schreef: 25 jul 2019 09:02 .... ik kan rustig een paar minuten frezen zonder dat hij ook maar warm wordt.
Ik kan met mijn auto ook wel een paar minuten rijden zonder dat deze warm wordt, dus ik weer niet of dat nu heel erg relevant is....
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Ballegooijen »

Ik kan met mijn auto ook wel een paar minuten rijden zonder dat deze warm wordt, dus ik weer niet of dat nu heel erg relevant is....
Je kan zelfs een paar minuten zonder olie rijden ;-) Maar of ie daar van opknapt :roll:
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Jasper
Berichten: 691
Lid geworden op: 05 jul 2019 09:39
Locatie: Gorinchem X5 Y2
Contacteer:

Re: Spindel koeling, graag jullie mening

Bericht door Jasper »

andrefc101 schreef: 25 jul 2019 21:19
Jasper schreef: 25 jul 2019 09:02 .... ik kan rustig een paar minuten frezen zonder dat hij ook maar warm wordt.
Ik kan met mijn auto ook wel een paar minuten rijden zonder dat deze warm wordt, dus ik weer niet of dat nu heel erg relevant is....
Reageer dan wel op de context en niet op 1 zin.
Maar je mag rustig proberen hoelang jouw auto het uit gaat houden tussen de 12/24.000rpm.

Koelvloeistof is ontstaan om enkele nadelen van water te beperken. Met name kookpunt en bevriezen.
Plaats reactie