spindel opgeblazen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Zojuist mijn 2,2 Kw Huanyang spindelmotor opgeblazen...... :oops: dat is dus een flinke tegenvaller in de bouw van mijn machientje.
Hoezo??? daar komt ie.
In een lange zoektocht in de manual van de VFD van Huannyang en steeds maar proberen om de koelwaterpomp via de VFD te laten opstarten bij een bepaald toerental heb ik kennelijk een verkeerde waarde van één van de parameters vermoedelijk ook de verkeerde parameter de zaak opgeblazen. Binnen een paar seconden was het gebeurd gepaard met een flinke rookontwikkeling. Ik wist niet hoe vlug ik bij de hoofdschakelaar moest komen, was er een halve meter vanaf, dus toch vrij snel, maar helaas te laat. De parameters PD003 en PD004 zitten één klik van elkaar verwijderd. Er wordt geadviseerd PD004 niet te wijzigen! Bij het voor de zoveelste keer veranderen van de parameters, waarschijnlijk ook PD003 heb ik per ongeluk denk ik PD004 gewijzigd.

Dus medeforumleden, mochten jullie ook zo'n VFD hebben PASOP!!!

waarom was ik zo aan het zoeken? Er zitten verschrikkelijk veel instellingen op. je kunt ook de koelpomp inschakelen tijdens ramp-up bijvoorbeeld en de ene Chinese handleiding is de andere niet

Dus op zoek naar een spindelmotor :mrgreen:

Tja moest het ff van mij afschrijven
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: spindel opgeblazen

Bericht door ruudderooy »

maar wat is de reden dat je de koel pomp vanaf een bepaalde toeren wil starten?

Ik start persoonlijk mij koel pomp tegelijk met het aan schakelen van de machine, maar kan de pomp in wel uit schakelen via sw en hardware switch.
en met een arduino kijk ik of ik water flow heb en de water temp als een va 2 niet klopt schakelt hij mij programma uit of zorgt dat ik een programma niet kan starten.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Kars-cnc »

hobbycnc23 schreef: 12 okt 2019 23:51 ...Binnen een paar seconden was het gebeurd gepaard met een flinke rookontwikkeling....
Als je bedoelt dat de waterkoeling maar een paar seconden onderbroken is geweest vind ik dat wel vreemd snel. Door massa van de spindel en het water wat er nog inzit moet m.i. het "verkool" punt van de wikkeling toch wel meerdere minuten wegliggen. Maar goed ik heb er zelf geen ervaring mee 8)
hobbycnc23 schreef: 12 okt 2019 23:51 Dus op zoek naar een spindelmotor :mrgreen:
Volg het advies van Serum: kies een vierkante spindelmotor met luchtkoeling!
FSSF
Berichten: 880
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: spindel opgeblazen

Bericht door FSSF »

Paar seconden/minuten zonder actieve koeling zal de spindel niet wakker van liggen dus dat zal het probleem uiteraard niet zijn. PD003 en 004 hebben met de frequentie te maken, wat heeft dat te maken met de koelpomp? Sowieso lijkt mij de koelpomp koppelen aan het aantal toeren vrij nutteloos, zware belasting bij een laag toerental zal meer energie verbruiken dan een hoog toerental met lage belasting.
Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 4913
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Ballegooijen »

Zonde! Maar is nu de regelaar naar de kl**t*n of de spindel? of allebei?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Kjelt »

hobbycnc23 schreef: 12 okt 2019 23:51 De parameters PD003 en PD004 zitten één klik van elkaar verwijderd. Er wordt geadviseerd PD004 niet te wijzigen! Bij het voor de zoveelste keer veranderen van de parameters, waarschijnlijk ook PD003 heb ik per ongeluk denk ik PD004 gewijzigd.
Zonde hoor.
Waarom wilde je uberhaupt pd003-005 wijzigen?
Die horen bij de motor configuratie, alleen als je een ander type motor er aan hangt wil je die wijzigen, anders gewoon er van afblijven. Tijdens bedrijf regel je de snelheid met de up down buttons of 0-10V. Dure les voor je :cry:
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

zeg dat wel dure les.
Ik heb steeds geprobeerd om met PD061 en andere parameters het inschakel moment via de multi terminals voor de pomp in te stellen. En heb verschillende handleidingen er op nageslagen. Een en ander klopt niet! Had de pomp er niet aanhangen maar een 12 Volts Halogeen lamp zodat ik kon zien wanneer de F contacten schakelden. Ik kwam er op een gegeven moment achter dat de lamp aan ging tijden ramp up en niet vanaf een bepaalde freq. En zo was ik aan het rommelen met de parameters.
Het opblazen heeft niets te maken met overbelasting tijdens draaien. Ik heb kennelijk een verkeerde parameter gekozen! Ik starte en de spindel draaide zeer langzaam ook als ik via de potmeter de freq. opvoerde in die paar seconden, misschien hooguit 10 á 15 seconden... een hoop rook helaas.
Ga de spindel uit elkaar halen en kom waarschijnlijk verbrande spoelen tegen
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Voordat ik de spindel uit elkaar ga halen toch maar even de DC weerstand gemeten.
Als iemand de waarden weet graag een berichtje. Het gaat over de 2,2 Kw watergekoelde spindel motor van Huajiang.
De gemeten waarden zijn:

UV 1,419 Ohm
UW 1,460 Ohm
VW !,241 Ohm

VW wijkt iets van de andere twee af, maar of ik nu moet concluderen dat er één of meedere verbrand zijn betwijfel ik.

De VFD doet nu ook raar. geeft een error. Hier moet ik nog het nodige aan meten. Wel heb ik via PD013 all parameters terug gezet naar de fabrieksinstellingen. Is het zo dat zonder belasting, dus zonder dat de spindel is aangesloten je het toerental op het display kunt aflezen??? Als ik aan de potmeter draai komt ie maar tot 1500 en geeft een error.
Zal er eens een scoop op aansluiten, misschien geeft dat klaarheid.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Kjelt »

Je weet het misschien wel maar voor de zekerheid:
Je scope dan wel achter een isolatietransformator zetten of een differentiele probe gebruiken ! De aarde of min van je scope hangt namelijk hard aan de aarde.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Bjornski1976 »

Kom je naar de CNC open dag a.s.? Zo ja, kan ik wel even naar de motor kijken en zien of ie over gewikkeld kan worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Bjornski1976 »

Kom je naar de CNC open dag a.s.? Zo ja, kan ik wel even naar de motor kijken en zien of ie over gewikkeld kan worden.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: spindel opgeblazen

Bericht door hobbycnc23 »

Hartstikke fijn. Jazeker ik kom naar de opendag!
Kun je aan de hand van de DC weerstandswaarden ook beoordelen of de motor is doorgebrand?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: spindel opgeblazen

Bericht door keesfrees »

Je kunt met een oompies meter niet bepalen of de motor goed is, je kunt wel een sterk vermoeden krijgen dat er iets niet goed is.
De 3 spoelen moeten ongeveer dezelfde gelijkstroom weerstand hebben, orde grootte 50 ohm.

Om te testen zonder vuurwerk is er een simpele methode, 3 lampen in serie met de 3 fasen.
Bij een sluiting in de motor gaat er dan een lamp(en) branden en gaat er verder niets (erger) stuk.
Vermogen vd gloeilampen experimenteel vast te stellen, of bouwlamp, of kachel, of . . .
Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: spindel opgeblazen

Bericht door Bjornski1976 »

Ik kan niet met zekerheid stellen of het een 1 is of !
Denk dat het een 1.

De meting die je gedaan hebt vergelijkt de fase ohmse weerstand en mag niet meer dan 10% van elkaar afwijken is bij ons de regel mits je met een Thompson brug meet. De inwendige ohmse weerstand van je multimeter is van invloed op het te meten object.

Wat nog niet is gemeten is de weerstand naar aarde.
Dat moet in de orde liggen van Mega ohms. Dit kan je met een megger meten op circa 100Vdc. Ik kijk even of ik een megger kan meenemen voor de open dag.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Plaats reactie