HF spindel defect

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

HF spindel defect

Bericht door benkr »

Ik wilde vanmiddag wat frezen voor zowel mijn toekomstige portaalfrees als voor die van Portje dus vol goede moed begonnen maar al redelijk snel begon mijn HF spindel flink lawaai te maken dus maar snel op de grote rode knop gedrukt.
Wat bleek, de ER20 moer die een 12mm frees vasthield was losgelopen (of ik had hem niet goed vastgedraaid, kan ook, ik weet het niet zeker) en de frees rammelde flink in die losse spantang. Na de spantang weer vastgedraaid te hebben merkte ik meteen dat er een behoorlijke speling op het voorste lager van de spindelmotor zat, dus dit gebeuren heeft mijn voorste lager gemold.
Gelukkig had ik nog precies zo'n zelfde motor liggen, dus meteen verwisseld en toen wilde ik weer verder, maar dat heeft toch nog wel wat voeten in aarde gehad.
Na het verwisselen van de motor, alles weer genuld en zo, en meteen bij de eerste freesaanzet weer een ontzettend rotgeluid van de frees dus weer een dreun op die rode knop.
De hele zaak weer opnieuw opgestart, weer opnieuw genuld en maar weer proberen, nu met de FRO knop flink teruggedraaid en wederom een rotgeluid.
De zaak weer gestopt, nu gecontroleerd en toen zag ik het, de frees draaide de verkeerde kant op. Logisch dat dat niet goed gaat hé.
Na de draairichting te hebben aangepast (2 draden op de VFD verwisseld) heb ik toch nog wat freeswerk kunnen doen, maar ik baalde wel stevig, ten eerste van dat kapotte lager, maar ook omdat ik in eerste instantie niet in de gaten had dat de motor verkeerdom draaide. Zo zie je maar weer, haastige spoed.......

En nu maar hopen dat MLRS zijn HF spindel met ISO20 wisselaar redelijk geprijsd is en dat ik nr. 1 was, dan zal die redelijk snel op mijn machine zitten.
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: HF spindel defect

Bericht door hobbycnc23 »

Ben, je weet dat ik onderdelen heb liggen van een doorgebrande spindel hè.
Waar is de afkorting MLRS van?
Gebruikersavatar
hobbycnc23
Donateur
Berichten: 472
Lid geworden op: 31 okt 2018 19:02
Locatie: Geldrop

Re: HF spindel defect

Bericht door hobbycnc23 »

Sorry, lees inmiddels in een ander topic waar MLRS voor staat, een forum lid. IK dacht eerder aan een spindelmerk of zo :roll:
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel defect

Bericht door Grafjan »

Schaam je maar niet hoor! Als een spindel 22000 omw/min draait zie je dat haast niet. Toen ik lang geleden stage liep bij de buurman van jouw buurman (gereedschap makerij iets verderop bij jou in de straat)liet ik een mantelkopfrees de verkeerde kant op lopen, ik naar mijn stagebegeleider”hoe kan dat nou...mijn werkstuk word bol, en zwart en de frees word rood??? Weet je het verschil tussen links en rechtsom zei hij boos! De rest van mijn stageperiode daar mocht ik alleen maar vegen! Ooh ja , en wat serie werk draaien , maar dat liep ook niet goed af, vandaar onderstaande regel😃
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Toen, echt heeeeel lang gelden, ik in dienst zat heb ik een collega flink te pakken gehad. Hij schepte flink op dat hij best wel goed was, ik er tegen in, jij kunt nog geen gaatje in een stuk ijzer boren. Ja, natuurlijk stapte hij daar vol in, dat moest meteen bewezen worden.
Hij wist alleen niet dat ik net daar voor intern de aansluitingen van de borstels verwisseld had waardoor de machine verkeerd om draaide.
Ja, je snap het al hé, hij maar boren, duwen, boren en roepen dat hij er niets van snapte, en ik maar roepen "dat had ik toch gezegd!".
Nou, ik snapte er vandaag ook niets van tot ik die frees uit zag lopen, toen was het wel duidelijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Grafjan schreef: 20 dec 2019 19:41 Schaam je maar niet hoor! Als een spindel 22000 omw/min draait zie je dat haast niet. Toen ik lang geleden stage liep bij de buurman van jouw buurman (gereedschap makerij iets verderop bij jou in de straat)liet ik een mantelkopfrees de verkeerde kant op lopen, ik naar mijn stagebegeleider”hoe kan dat nou...mijn werkstuk word bol, en zwart en de frees word rood??? Weet je het verschil tussen links en rechtsom zei hij boos! De rest van mijn stageperiode daar mocht ik alleen maar vegen! Ooh ja , en wat serie werk draaien , maar dat liep ook niet goed af, vandaar onderstaande regel😃
Maar vertel het verhaal van dat autorijden eens, je maakt ons wel nieuwsgierig.

Btw, hoe is het Sint vergaan, heeft dat nog een verhaal opgeleverd?
Grafjan
Berichten: 731
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: HF spindel defect

Bericht door Grafjan »

Met sinterklaas lag ik met 39 graden koorts op bed. Mijn vrouw had een memorie spel bedacht waarbij ze chocoladeletters moesten verzamelen waarmee ze de lokatie van de kado’s konden spellen, wel leuk hoor! Maar niet de horror avond waar ik op had gehoopt. Met auto rijden?? Ik heb geen rijbewijs en laat mij graag rondrijden. V
Spanen maak je, het werkstuk hou je over!Dus wat ik maak kan rechtstreeks de schrootbak in.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Kijk, kennelijk heeft die man toch meer macht dan wij denken, jij wilde hem van het dak laten duvelen. Boontje komt om zijn loontje.
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: HF spindel defect

Bericht door Portje »

zo'n rooie knop ding is wel noodzakelijk.
liefst 2 of meer, haha ( ik ken mezelf)
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Ik heb zojuist deze besteld:

https://www.ebay.com/itm/FOUR-BEARINGS- ... 4902.l9144

Ik ben heel erg benieuwd wat ik ga ontvangen want die prijs slaat echt nergens op.

Zowel Ebay als PayPal hebben de deal bevestigd dus als de verkoper terugtrekt dan heeft hij een probleem met Ebay, ben benieuwd.
Laatst gewijzigd door benkr op 20 dec 2019 23:15, 1 keer totaal gewijzigd.
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Als ik op de verkoper zijn website kijk dan heeft hij heel veel dingen die spotgoedkoop zijn, ik zag o.a. een DRO met 2 glaslinialen voor ook iets van 45 Euro, de linialen mogen tot 1000mm lang zijn.
https://www.ebay.com/itm/2-AXIS-DIGITAL ... Swu4BVn3KX

Heb geprobeerd dit direct te bestellen, maar kreeg de boodschap dat de zaak wegens vakantie gesloten was.
Tonybryden
Berichten: 913
Lid geworden op: 29 mei 2015 15:44
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: HF spindel defect

Bericht door Tonybryden »

Hier klopt iets niet benkr, teveel ongelofelijke deals op deze site.
Ik probeerde ook wat te bestellen maar kreeg een melding dat deze op vakantie was.
Ik heb er een slecht gevoel bij, maar wie niet waagt wie niet wint😊
Gebruikersavatar
Portje
Donateur
Berichten: 968
Lid geworden op: 24 apr 2012 10:16
Locatie: Volgens mijn VPN kom ik uit..?

Re: HF spindel defect

Bericht door Portje »

Hij verdient er nog genoeg aan schijnbaar want:
The seller is on vacation. If you wish to purchase the item, please allow additional time for your order to be shipped.
zou die in de bak zitten, grin
Ik heb er de ballen verstand van, en nog minder ervaring
En helaas zit mijn hoofd zó barstensvol met informatie dat ik niets meer terug kan vinden
Gigabyte Z490 aorus master - i9-10850K 3.60ghz- Corsair DDR4 32GB - ssd 970 evo 1TB M.2
https://www.youtube.com/channel/UCbUguR ... ljJift2lGw
benkr
Donateur
Berichten: 7778
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Het is toch wel een verkoper die zijn klanten niet in de problemen wil brengen, ik probeer er nog meer dingen te bestellen maar hij staat dat niet toe, ik krijg de volgende boodschap:

The seller only allows buyers to purchase 1 item every 10 days.

Dat is toch iets wat je als verkoper echt nooit doet denk ik toch, vreemde zaak vind ik het.

Maar ik heb goede ervaringen met de Ebay klantenbescherming dus ik maak me helemaal geen zorgen dat ik niet of toch de producten ga krijgen, of mijn geld terug krijg.
Plaats reactie