HF spindel defect

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Een pneumatische taparm voor 40 Euro, een 3 assige DRO voor ongeveer het zelfde bedrag, een folie snijmachine idem, een 3D printer idem enz. enz. enz.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2135
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: HF spindel defect

Bericht door spinningwheels »

Ga er maar vanuit dat het niet helemaal klopt .
Had het een paar week terug ook met een 1.5 Kw servo en driver, Ding kwam op iets van 160 euro incl verzending .
De volgende dag een bericht van de verkoper of ik nog even 160 euro extra wilde betalen, neen dus .
Geld wel weer gehad, daar gaat het niet om maar wel weer gedoe .
In theorie kan ik praktisch alles
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Het is inderdaad vreemd, de webwinkel in nu leeg en wat ik nog had staan in mijn winkelmandje heeft als extra tag de boodschap "ended" gekregen.

Ik heb wel een idee wat er mis was, ik denk dat op de een of andere manier de korting die hij op veel dingen gaf de verkoopprijs was geworden, als je dan uitgaat van 10 a 15% korting dan klopt het plaatje best wel.

Ik ben heel benieuwd of ik mijn spindel en VFD ga krijgen.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Ik kreeg taal noch teken van de verkoper en op Ebay was er ook niets meer van te vinden, ik heb een "goederen niet ontvangen" procedure gestart bij Ebay en vandaag bericht gekregen dat het bedrag is teruggestort op mijn rekening. Jammer, maar ik heb in ieder geval mijn centen terug, maar had liever de motor met VFD gehad natuurlijk.
benkr
Donateur
Berichten: 7767
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: HF spindel defect

Bericht door benkr »

Ik heb gisteren de spindelmotor uit elkaar gehaald om te zien welke lagers er in zaten, bleken 2 stuks 7005 P4 lagers te zijn die achter elkaar waren geplaatst, met als tegendruk een verenpakket aan de achterkant van de rotor, dan zou ik verwachten dat de rotor door het verenpakket aan de achterkant het lagerpakket sterker in elkaar drukt (voorspanning geeft), het zat precies andersom, de lagers werden juist uit elkaar gedrukt. Zou dat de speling verklaren? En zijn de lagers dus helemaal niet kapot? En waarom dan zo maar opeens nadat de hele spindel flink heeft gerammeld omdat de moer los was gelopen? (of dat ik die niet vast had gezet)
Ik weet zeker dat er voordien beslist geen speling op zat.
Het lijkt me toch duidelijk dat in die opstelling je de lagers juist uit elkaar drukt en speling veroorzaakt.
Ik moet ook zeggen dat ik niets bijzonders zie of voel aan die lagers.
Maar zeker wel toen ze nog in de motor zaten, toen was er duidelijk speling voelbaar.
Maar ik heb voor de zekerheid toch maar een setje nieuwe lagers besteld, beter een setje over dan de motor weer een keer uit elkaar halen.

19846

Ik vind het toch maar vreemd, ik weet nog dat bij mijn eerste motor die ik uit elkaar heb gehaald er ook iets vreemds was met de lageropstelling, daar heb ik toen nog een kleine discussie hier op het forum over gevoerd, X of O opstelling.
En dat wordt volgens mij bepaalt door de constructie van het geheel.
Plaats reactie