Motor voor Sieg X1

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door DaBit »

Ja, als je gas geeft heb je een 1,3Ah 6S pack met 2 minuten leeg en dan zijn de motoren van 26 gram per stuk lauwtjes. Dat blijft me verbazen, redelijk ongelofelijk.

De lagertjes zijn overigens een groter probleem dan de asjes. Die asjes zijn bij 2207 motortjes weliswaar maar 3 of 4mm, maar ze hoeven geen afstand te overbruggen. Vermogen word bij outrunners van de ronddraaiende magneetring af genomen, dus die asjes houden alleen de boel gecentreerd. En bij die kleine motortjes bestaat het vermogen uit veel toeren (40000) en daarmee relatief weinig koppel.

Voor een spindel moet je toch een maatje groter kiezen met minder toeren per volt. Geen idee of die ook met hallsensoren te krijgen zijn, maar dan zit je alles bij elkaar wel op de prijs die je ook voor een gewone brushless motor met regelaar betaalt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door benkr »

Wie weet er waar betaalbare servo-motoren en regelaars voor een dergelijk machientje te koop zijn?
Als het effe kan gewoon uit 230V te voeden en met een potmeter te regelen.
Ik ben voor een andere forumlid met precies het zelfde bezig, een 200 a 400 Watt servomotor met regelaar zou denk ik de beste oplossing zijn, maar die krengen zijn dan duurder dan het hele machientje.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 08 feb 2020 23:26 Ja, als je gas geeft heb je een 1,3Ah 6S pack met 2 minuten leeg en dan zijn de motoren van 26 gram per stuk lauwtjes. Dat blijft me verbazen, redelijk ongelofelijk.
1.3Ah 6S in 2 minuten leeg; dan heb je het inderdaad over zo'n 24V bij ruim 30A.... Maar verdeeld die energie zich niet over 4 motortjes?

Niettemin nog steeds "redelijk ongelofelijk".
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1750
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kars-cnc »

benkr schreef: 09 feb 2020 00:15 ...Ik ben voor een andere forumlid met precies het zelfde bezig, een 200 a 400 Watt servomotor met regelaar zou denk ik de beste oplossing zijn...
Wat is nu precies het verschil tussen een servomotor en een brushless DC motor?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kars-cnc schreef: 09 feb 2020 08:27
benkr schreef: 09 feb 2020 00:15 ...Ik ben voor een andere forumlid met precies het zelfde bezig, een 200 a 400 Watt servomotor met regelaar zou denk ik de beste oplossing zijn...
Wat is nu precies het verschil tussen een servomotor en een brushless DC motor?
Hall sensoren, encoder en een op z'n toepassing ontworpen servo versterker / regeling.
En waarom noemen ze dat niet gewoon 3-fase AC ? (zo'n motor regeling in die drone is toch eigenlijk een DC naar frequentie omvormer voor 3 fase, in een andere toepassing heet dat opeens een VFD)
Waarom zou een AC motor geen permanent magneet rotor kunnen hebben ipv een kooianker?

Eigenlijk lijken alle motoren op een gegeven moment op elkaar, ijzer, koper, asje, lagertjes. Opgewekt of permanent magneetveld, poolparen ........

Ik vraag me meer af, wat is het verschil tussen een brushless DC en een AC servo motor, waarschijnlijk is die AC term vroeger bedacht omdat de DC servomotoren koolborstels hadden, en zo'n brushless DC/AC werkt met een kunstmatig draaiveld en een rotor met permanent magneet.
En waarom noemen we een stappenmotor dan niet ook gewoon brushless DC, die is volgens mij hetzelfde opgebouwd, alleen heet ie 200 poolparen en 2 fases. Maar zoals we weten zijn er ook 5 fase stappenmotoren.
Vervolgens zijn er closed loop stappen motoren die ze opeens servo motoren gaan noemen waar ze natuurlijk ook een klein beetje gelijk in hebben omdat er een servo regelkring/terug koppeling in zit maar wat in mijn beleving dan weer niet helemaal eerlijk is omdat de besturing verder niets weet van die regelkring.

Ik ben bang dat de commercie een beetje schuldig is aan het introduceren van lekker bekkende termen om daarmee aan te willen tonen dat het betreffende product beter is dan een ander.

Aangezien ik er niet voor gestudeerd heb en dit allemaal maar aannames zijn kunnen er wat denkfouten in zitten. Heerlijk onderwerp. :lol:
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door DaBit »

Kars-cnc schreef: 09 feb 2020 08:24 1.3Ah 6S in 2 minuten leeg; dan heb je het inderdaad over zo'n 24V bij ruim 30A.... Maar verdeeld die energie zich niet over 4 motortjes?
Bij vol gas gaat er 120A de snelheidsregelaar in, meer komt er gewoon echt niet uit die batterij. Gemiddeld is dat 30A per motor, al is de verdeling is niet evenredig.
Maar ik ben niet capabel genoeg om continu volgas te vliegen. En de batterij ook niet trouwens.
Kars-cnc schreef: 09 feb 2020 08:27 Wat is nu precies het verschil tussen een servomotor en een brushless DC motor?
Niet zoveel, het zijn allemaal kleine variaties op hetzelfde ding. De servomotor word voorzien van een ding wat de aspositie meet (encoder, resolver) en word op positie geregeld, een brushless motor heeft dat niet en draait alleen maar rond. Kijk je dieper dan zijn er nog meer kleine verschillen; de tegen-EMK van een AC servomotor is sinusvormig, die van een brushless-DC motor trapeziumvormig. Dat heeft gevolgen voor de drive; bij een AC servo moet die drive een 3-fasen sinus uitsturen, bij een BLDC motor hoeft de drive alleen maar fasen aan en uit te schakelen.
benkr schreef: 09 feb 2020 00:15 Wie weet er waar betaalbare servo-motoren en regelaars voor een dergelijk machientje te koop zijn?
Als het effe kan gewoon uit 230V te voeden en met een potmeter te regelen.
Ik ben voor een andere forumlid met precies het zelfde bezig, een 200 a 400 Watt servomotor met regelaar zou denk ik de beste oplossing zijn, maar die krengen zijn dan duurder dan het hele machientje.
Hainjedaf had destijds een Sangmutan ofzoiets motor. Misschien is die ergens tussen de coronavirussen te vinden. En zou anders zo'n JMC servo niet voldoen?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 09 feb 2020 09:29 Kijk je dieper dan zijn er nog meer kleine verschillen; de tegen-EMK van een AC servomotor is sinusvormig, die van een brushless-DC motor trapeziumvormig. Dat heeft gevolgen voor de drive; bij een AC servo moet die drive een 3-fasen sinus uitsturen, bij een BLDC motor hoeft de drive alleen maar fasen aan en uit te schakelen.
Bedankt daar mee beantwoord je een eerdere vraag van me in een ander topic 8)

Als ik me dan niet vergis zijn die twee toch behoorlijk verschillend qua driver.
Een drie fase sinus voor een ac servo dan zit je aan een soort vfd analoge uitgangstrapoen, dus relatief groot en complex en bij de DC brushless met alleen fase switchen volstaan dan fets dus aan/uit schakelaars?

Als dat zo is dan vermoed ik dat de ac servos veel mooier (smoother) lopen , klopt dat?
En dan vermoed ik ook dat bv die JMC integrated servos geen AC servos zijn want zo klein kun je een ac driver niet bouwen als ik kijk naar de bekende merken ac servo drivers ?
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door benkr »

En dan vermoed ik ook dat bv die JMC integrated servos geen AC servos zijn want zo klein kun je een ac driver niet bouwen als ik kijk naar de bekende merken ac servo drivers ?
Dabit heeft denk ik wel een klein servomotortje liggen, misschien dat hij er een fotootje van kan plaatsen.
En die motoren die jij had, die ook sevo's blijken te zijn, die zijn toch ook niet zo heel erg groot.

Jij wil een 20Nm motor vergelijken met een 0,57Nm motortje, ja die vergelijking gaat natuurlijk altijd scheef.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door benkr »

Hainjedaf had destijds een Sangmutan ofzoiets motor. Misschien is die ergens tussen de coronavirussen te vinden. En zou anders zo'n JMC servo niet voldoen?
Die Sangmutan zit nu op mijn Emco draaibankje.
Probleem met dat ding is dat de minimale snelheid 400 rpm is, en ik wil dat mijn draaibankje ook langzamer kan.
Dat wil de persoon waar ik een nieuwe motor voor zoek ook, die wil ook superlangzaam kunnen draaien, b.v om te tappen.

Dat is waar ik ook aan loop te denken, zo'n JMC servomotor met een pulsgeneratortje er voor om de sturing te verzorgen (als het echt mooi moet zijn een Arduinootje met display) en een stevige voeding er bij (ringkerntrafo plus brugcel en een paar elko's lijkt mij het meest betrouwbare en simpele daar)
Probleem is dan weer dat het geen kant en klaar ding is, dat moet bedacht worden, goed getest worden en dan pas kan iemand zonder enige elektro kennis daar iets mee. En ik heb voor de komende tijd mijn handen toch al vol.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kjelt »

benkr schreef: 09 feb 2020 10:45
En dan vermoed ik ook dat bv die JMC integrated servos geen AC servos zijn want zo klein kun je een ac driver niet bouwen als ik kijk naar de bekende merken ac servo drivers ?
En die motoren die jij had, die ook sevo's blijken te zijn, die zijn toch ook niet zo heel erg groot.
Nee niet de motor, de driver voor AC servos die zijn veel groter, heb net wat zitten lezen en er is inderdaad verschil tussen ac servos en dc servos. Efficiency bij DC is veel hoger maar nadelen zijn oa door de "schakel stappen" krijg je stoorstromen dus ze lopen wat minder mooi als ac servos. Zijn nog een hoop andere kleine verschillen.
benkr
Donateur
Berichten: 7725
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door benkr »

Dit lijkt me ook wel een leuk setje voor zo'n machientje:

https://www.aliexpress.com/item/3304959 ... b201603_55

Lijkt me dat dat wel gaat passen.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3056
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door hfjbuis »

Ik heb deze leverancier nog gevonden in Duitsland met een wat meer keus in motoren en ander spul.
https://www.ebay.nl/itm/1Axis-Nema23-BL ... Sw0hlZMXao
https://www.ebay.nl/itm/ACT-MOTOR-GmbH- ... SwbxhaxyEh
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door DaBit »

Kjelt schreef: 09 feb 2020 09:55 Als ik me dan niet vergis zijn die twee toch behoorlijk verschillend qua driver.
Voornamelijk software. De hardware is redelijk identiek. Misschien een iets pittiger processortje, maar dat is vandaag de dag ook geen issue meer.
Een drie fase sinus voor een ac servo dan zit je aan een soort vfd analoge uitgangstrapoen, dus relatief groot en complex en bij de DC brushless met alleen fase switchen volstaan dan fets dus aan/uit schakelaars?
Voor beiden heb je 6 FET's nodig.
Als dat zo is dan vermoed ik dat de ac servos veel mooier (smoother) lopen , klopt dat?
Onder de mechanische afkapfrequentie wel. Maar al bij enkele omwentelingen per seconde werkt de massa van de rotor voldoende als laagdoorlaatfilter en is er weinig verschil.
Datzelfde geld voor steppers overigens ook; op 200rpm maakt fullstepping of microstepping niks meer uit.
En dan vermoed ik ook dat bv die JMC integrated servos geen AC servos zijn want zo klein kun je een ac driver niet bouwen als ik kijk naar de bekende merken ac servo drivers ?
Oh jawel hoor. Die JMC dingen zijn laagspannings-DC gevoed. Dan krijg ik alle elektronica voor een 400W AC servodrive op ergens tussen de 2 en 4 vierkante centimeter.

Maar dan zit de voeding elders, en die is ook groot.
benkr schreef: 09 feb 2020 10:45 Dabit heeft denk ik wel een klein servomotortje liggen, misschien dat hij er een fotootje van kan plaatsen.
En die motoren die jij had, die ook sevo's blijken te zijn, die zijn toch ook niet zo heel erg groot.
Ik kan wel eens in de verzameling kijken :lol:
Maar inderdaad, een 400W servomotor is kleiner dan een 3Nm NEMA23 stappenmotor.
benkr schreef: 09 feb 2020 10:54 Probleem is dan weer dat het geen kant en klaar ding is, dat moet bedacht worden, goed getest worden en dan pas kan iemand zonder enige elektro kennis daar iets mee. En ik heb voor de komende tijd mijn handen toch al vol.
Andrefc101 eens vragen wat hij gebruikt? Die heeft Chinese servo's waar hij best blij mee is.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 09 feb 2020 23:51 Voornamelijk software. De hardware is redelijk identiek. Misschien een iets pittiger processortje, maar dat is vandaag de dag ook geen issue meer.
Voor beiden heb je 6 FET's nodig.
Dus dan stuur je hem PWM gemoduleerd aan met een laagdoorlaatfilter, zoiets ?
Hmmm snap het grote prijsverschil niet meer eigenlijk.
Ik dacht dat ze de AC motor sinusvormig uitstuurden en verwachte dan ook IGBT's etc. zeg maar het verschil tussen een goedkope UPS met blokken en een duurdere UPS met puur sinusvormige uitgangsspanning.
Andrefc101 eens vragen wat hij gebruikt? Die heeft Chinese servo's waar hij best blij mee is.
Ik dacht dat Andre zijn portaalfrees helemaal heeft laten customizen met japanse sanyo-denki's ?
Of bedoel je zijn andere cnc frees ?
Plaats reactie