Motor voor Sieg X1

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Motor voor Sieg X1

Bericht door Erik »

Van een collega is de spindelmotor van een Sieg X1 defect. We wilden er meteen maar wat beters op zetten. Die standaard DC motors + regelaar zijn, dacht ik, niet zo fantastisch. Ben al een tijdje op zoek, maar je komt snel weer uit > 1,5kW of de HF-spindels. Vermogen 400W - 600W, regelbaar tussen 500rpm - 4000rpm. Wat voor type motor + regelaar adviseren jullie?
Gr.

Erik
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door HD13 »

Erik, theoretisch zou je een 3 fase 230/400Vac 3000 rpm motor op 3600 of iets meer kunnen laten draaien middels een frequentie regelaar, 1x230Vac in 3x230Vac uit.
Motor draait dan op 60Hz ipv de normale netwaarde van 50Hz.
Probleem 1 is eigenlijk dat de theoretische 3000 rpm in de praktijk meestal iets boven de 2800 rpm ligt en dan moet je de frequentie nog verder omhoog brengen.
Probleem 2 hoe verder je boven de 50Hz komt hoe meer het vermogen van de motor inzakt.
Probleem 3 als je veel rond 500 rpm zit dan moet de motor een losse ventilator hebben.
Heb je echt die 4000 rpm nodig ?
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door hfjbuis »

Het frame van een X1 is niet zo stevig. Daar kun je niet echt een "krachtpatser" op zetten. Via een overbrenging wordt de spindel aangedreven. Het is maar de vraag of de spindel lagers geschikt zijn voor het draaien van hogere toerentallen.

Op andere fora wordt het merk "Huanyang" vaak genoemd als betaalbaar en goed.

Kijk hier eens https://www.model-engineer.co.uk/forums ... ?th=140626 daar was dezelfde vraag
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Erik »

Het gaat niet om het upgraden, het gaat erom om er wat degelijks op te zetten met vergelijkbare specs van het motortje wat er nu op zit. Wat ik in de openingspost schreef klopt niet na zelf ff gegoogled te hebben. Er zit nu 150W 1000rpm op. Een ander motortje DC Brushless of wisselspanning met eenfase frequentieregelaar200W-400W, 0rpm-1500rpm lijkt mij geschikt. OOk moet de motor fysiek niet te groot zijn. Maar of dat ook geschikt is? En waar te koop?
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12030
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dat motortje zal toch wel harder dan 1000 toeren draaien.
Kun je geen servo motor er op zetten, iets van 300W, die lopen als gauw 4000 toeren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door hfjbuis »

Ik heb een tijdje geleden deze motor https://www.omc-stepperonline.com/brush ... 24-01.html met deze driver https://www.omc-stepperonline.com/bldc- ... ensor.html bekeken en was wel tevreden er mee. Hij is te zwak voor wat je nodig hebt, maar er zijn ook wel zwaardere modellen. Het aansluiten was wat problematisch, maar als je weet hoe het moet https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 5&start=28, dan is het simpel.
HD13
Berichten: 690
Lid geworden op: 22 dec 2013 17:58
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door HD13 »

1 en 3 fase motoren worden volgens oa volgens een din gebouwd voor de afmetingen.
Kijk hier eerst even naar om te zien of je wel ruimte genoeg hebt.
Hier even zoeken: ip_duursma_poster_iec_elektromotoren_v2019.pdf
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kars-cnc »

Als er niet genoeg ruimte is voor een 3-fasen motor met standaard bouwvorm dan zou je ook een brushless-DC motor uit de modelbouw kunnen overwegen. Kost niet zo veel en zijn in allerlei vermogens en toerentallen te krijgen. Tadango gebruikt er een (600 Watt) op zijn portaalfrees en is er best tevreden over geloof ik (https://www.cnczone.nl/viewtopic.php?f= ... 4&start=84.
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Erik »

Lopen die modelbouw motortjes niet onwijs veel toeren?

Stepperonline heeft wel mooie spulletjes, hier lijkt wel wat tussen te staan https://www.omc-stepperonline.com/brush ... or/page/2/ (eventueel met een tandriemvertraging)FF willekeurige driver bekeken, daar zit iig een analoge input op. Potmetertje eraan knopen en gaan met de banaan.

Frits leest als het goed is inmiddels mee, hij mag het zeggen.
Gr.

Erik
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kars-cnc »

Ja, veel van die modelbouw motoren maken veel toeren. Je moet even letten op de Kv (toeren per Volt). Dat begint bij zo'n 200 maar vaak is dat 1000 of hoger en dan heb je op 12 Volt toch al 12000 of meer toeren. Aan de andere kant zul je bij zo'n draaibank toch een tandriem vertraging gebruiken en dan kun je het weer krijgen waar je wilt.

Ik heb er overigens zelf nog geen ervaring mee maar vindt het een interessante materie. Het lijken mij prima spindel motoren voor een CNC frees waar je toch toeren wilt. Ik verwacht dat deze permanente magneet motoren veel beter koppel houden op lage toerentallen dan de 400Hz kooianker motoren. Maar nogmaals, geen ervaring 8)

De brushless DC motoren van stepperoline zijn misschien wel net zo goed en meer praktisch in gebruik. Wel lijkt het aanbod beperkt tot ca. 180 Watt, maar voor de Sieg 1 draaibank wel genoeg lijkt het.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door DaBit »

Probleem met modelbouw-motortjes is voornamelijk dat ze geen hall-sensoren gebruiken om de rotorpositie door te geven. Dat beperkt de prestaties bij lage toeren aanzienlijk.
De stroomvoorziening is ook niet handig. Die kleine motortjes met 22mm brede stator van 7mm hoog die ik op mijn drones gebruik lusten al 30A bij 24V als ik ze de sporen geef. Leuk vanuit een lipo-packje, niet handig als de stroom uit het stopcontact moet komen. Met de grotere types word dat er echt niet beter op schat ik zo.

Anders dan dat leveren ze wel vreselijk veel vermogen voor het gewicht, grootte en euro's die ze kosten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Tadango
Berichten: 136
Lid geworden op: 24 dec 2019 09:25
Locatie: Bedum, Groningen

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Tadango »

Tja, ik ben dol op mijn modelbouw motor als spindel motor. Met pulleys kan ik laag toeren en koppel krijgen, of veel toeren. Er is erg veel keus in motoren dus er is altijd iets wat past. Nadeel is inderdaad dat je een aparte voeding en regelaar nodig hebt, maar die zijn er goedkoop en veel. Ook met toeren stabilisatie, al is dat beperkt.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3070
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door hfjbuis »

Mijn probleem met niet brushless motoren is de herrie die ze maken, dat vind ik niet prettig en mijn buren al helemaal niet. Als ik de dremel langdurig gebruik, krijg ik geheid (terechte) opmerkingen.
Voor mij wordt het een "stille" motor met een (stille) riem overbrenging. Het moet voor mij iets nieuws zijn en daarom een servo motor. Omdat ik zoveel mogelijk gebruik wil maken van universeel toepasbare onderdelen een DC servo motor. Geen ruimte voor waterkoeling, dus een lucht gekoelde motor.
Gebruikersavatar
Kars-cnc
Donateur
Berichten: 1762
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Motor voor Sieg X1

Bericht door Kars-cnc »

DaBit schreef: 08 feb 2020 09:44 Probleem met modelbouw-motortjes is voornamelijk dat ze geen hall-sensoren gebruiken om de rotorpositie door te geven. Dat beperkt de prestaties bij lage toeren aanzienlijk.
De stroomvoorziening is ook niet handig. Die kleine motortjes met 22mm brede stator van 7mm hoog die ik op mijn drones gebruik lusten al 30A bij 24V als ik ze de sporen geef. Leuk vanuit een lipo-packje, niet handig als de stroom uit het stopcontact moet komen. Met de grotere types word dat er echt niet beter op schat ik zo.

Anders dan dat leveren ze wel vreselijk veel vermogen voor het gewicht, grootte en euro's die ze kosten.
Ik dacht dat ik ze er ook met Hall sensor waren.

30A bij 24V; dat is 720 Watt in een motortje van 22mm bij 7mm! Het blijft mij intrigeren, ik ga er zeker nog eens wat mee experimenteren.

Nadeel is inderdaad dat je een voeding met een vrij lage spanning en hele hoge stroom nodig hebt. Ook vind ik de asjes vaak dun, 5mm bij een 1kW motor lijkt meer regel dan uitzondering.
Plaats reactie