Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 1127
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Bjornski1976 »

Kjelt schreef: 31 mar 2020 21:34
Bjornski1976 schreef: 31 mar 2020 21:03 Voor afgeschermde kabel heb je maar 2 x 2.5mm kwadraat (L+N) nodig omdat er een litze onder de gevlochten afscherming loopt wat je gebruikt al aarde draad.
Weet je dat zeker dat dat mag?
Hoeveel mm2 is die litze dan ? Volgens mij is de afscherming alleen een veiligheidsmaatregel voor grondkabels zodat je zeker weet dat je bij beschadiging door grondwerk altijd contact maakt met de aarde. Voor de aarde zit er altijd een geel/groene koperen geleider bij.
Dat weet ik heel zeker. De afscherming sluit je enkel aan en litze aan beide zijde. YMVK-as 2 x 2,5 + 2,5 kabel heeft een bruine en blauwe ader en een litze met een oppervlak van 2,5mm2 per ader.
Kennis en wijsheid zijn relatief, gevormd door perceptie & invloed van anderen, Ik wens je veel wijsheid toe bij het toepassen van je kennis.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

Ja Ben , weet ik en mee eens maar dat gaat over een DC voedingsspanning dat is hier niet aan de orde.
We praten over aardlekschakelaars die op 50Hz lekstromen reageren en sneller (ongewenst) afschakelen door bv 40mA DC lekstroom die er extra bij loopt.
Dat wil dan niet zeggen dat er een gevaarlijke DC spanning op de desbetreffende behuizing staat, alleen dat een apparaat op de een of andere manier een DC lekweerstand naar aarde heeft in zijn circuit. En dat wordt door zo'n ALS type B juist weggefilterd.

De hele reden van een zo laagohmige mogelijke verbinding naar aarde (dus zo dik mogelijke aardkabels naar het centraal aardpunt) is dat er bij grote lekstromen zo min mogelijke restspanning op de aanraakbare behuizing over blijft (U=IxR) EN dat er bij een harde kortsluiting de automaat snel en betrouwbaar afschakelt.
Gebruikersavatar
serum
Berichten: 5396
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door serum »

Over wat voor klasse/karakteristiek aardlek heb je het bij punt 3 Kjelt?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

serum schreef: 01 apr 2020 09:33 Over wat voor klasse/karakteristiek aardlek heb je het bij punt 3 Kjelt?
Hi Serum, 2 en 3 zijn tegenwoordig vaak gecombineerd in een klasse B aardlekschakelaar, die kosten van een goed merk helaas een aantal honderden euro's (€500+) anders had ik er ook allang eentje :lol: .
Voorbeeldje:
https://www.hager.nl/producten/energied ... /23023.htm
Veiligheid en bedrijfszekerheid door herkenning van vlakke gelijkspanningsfoutstromen en wisselspanningsfoutstromen tot 1 MHz
Ongevoelig voor foutstromen veroorzaakt door omvormers en regelaars
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

Je hebt ook nog S-type ALS, die zijn tijdvertraagd, iets ongevoeliger dus voor pieken.
En er schijnen ook vroeger (misschien nu nog voor de industrie maar weet ik niet) type F, G, K, R ALS te zijn.

Vandaar dat je op Installatie Testers diverse instellingen hebt voor:

- ac stroom (standaard aardlekschakelaar type A)
- halve golfstroom (ook om type A te testen)
- S-type ac (vertraagde ac aardlekschakelaar)
- S-type A (vertraagde puls-dc gevoelige aardlekschakelaar)
- DC stroom test (voor B type ALS)
- vertraagde DC test (voor S-type B)
Fredsan
Berichten: 144
Lid geworden op: 23 jul 2010 09:42
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Fredsan »

Ik had niet verwacht dat er zo veel reacties zouden komen op mijn vragen :) Ik zal proberen alle vragen/reacties te beantwoorden:

De afstand van de meterkast tot de besturingskast zal, als ik de kabels netjes wegwerk, ongeveer 14-15 meter zijn.

Ik begrijp dat het netfilter niet voor niets in de VFD zit. Mijn voorkeur is om het netfilter niet uit te zetten. Ik maak me aleen zorgen over de 17.5 mA lekstroom. Ik heb niet de elektro kennis om te beoordelen of dit nou wel of niet hoog en of gevaarlijk is.

Ik wil de VFD op een aparte aardlekautomaat zetten (Eaton Moeller FRBDM). Dat is een aardlek en automaat gecombineerd, 16A 1p+n/30mA C-kar. (https://www.elektrototaalmarkt.nl/eaton ... at-4122811). De beste plek voor de Eaton is inderdaad de stoppenkast. Ik heb nog plaats in de stoppenkast om deze automaat er bij te zetten.

De hoofdschakelaar zie ik niet zitten, die zal vast achter een afdekplaat van de stoppenkast zitten.

De rede dat ik een electricien zoek terwijl ik wel eem EMC filter kan verwijderen: In de handleiding van de VFD staat zeer duidelijk beschreven hoe het filter uit te schakelen (slechts 1 schroefje losdraaien). Dat moet mij toch wel lukken :).

De rede dat ik evt. grondkabel had willen gebruiken, is dat ik een nieuwe leiding naar zolder moet leggen. Dat wordt geen inbouw maar opbouw, het leek mij het makkelijkste om dat met een kant en klaar iets te doen. Ik heb nog geen kabels gekocht.

Het idee om het ongebruikte stopkontakt te gebruiken, of de groep van de wasmachine te gebruiken, laat ik varen.

In de stoppenkast heb ik een 40A aardlek met 3x 16A groepen op aangesloten. Tevens heb ik een groep krachtstroom voor de inductie kookplaat, en een 16A groep zonder aardlek.

Ik heb er een nachtje over kunnen slapen en het voorlopige idee is nu als volgt:

De VFD komt op een aparte nieuwe groep, aardlek en automaat in 1. Ik trek een flexibele buis van de meterkast naar zolder naar de besturingskast. Door de buis trek ik 2.5mm2 bruin en 2.5mm2 blauw draad, en 2x 6mm2 aardleiding (zoals in de handleiding van de VFD geadviseerd).

De nieuwe groep in de meterkast ga ik zelf niet installeren. Ik verwacht dat ik het wel kan, maar ik voel me er niet prettig bij om dit te doen. Ik moet dus opzoek naar een electricien die dit ergens deze maand voor mij wil gaan doen. Tevens wil ik de automaat zonder aardlek meteen vervangen door een combinatie aardlek/automaat, zodat alles wat achter aardlek moet komen dat ook staat.
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door keesfrees »

Het is inderdaad een onderwerp waren vele iets over kunnen zeggen :->
Op circuitsonline zie je dit soort onderwerpen ook vaak, in een groot aantal gevallen over een elektrische kookplaat :-/
Het is allemaal echt niet moeilijk,nmi.

Zo zou ik het doen :
Een eigen kabel naar het werkhok.
In of bij je machine, een combinatie van zekering en aardlek.
EN die zekering MAG BEST LAGER DAN 16 A zijn, beter zelfs.
Op de een of ander manier is het gewoonte geworden om alles op 16A te zekeren.
Terwijl de simpele verdeelblokken en schemerlamp snoertjes dat bij lange na niet aankunnen.
Hier alles op 4A/10mA, alles behalve de dingen met een warmte element.
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

Door de buis trek ik 2.5mm2 bruin en 2.5mm2 blauw draad, en 2x 6mm2 aardleiding (zoals in de handleiding van de VFD geadviseerd).
Kijk even vantevoren of dat nog fatsoenlijk in een 19mm buis past.
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door benkr »

De VFD komt op een aparte nieuwe groep, aardlek en automaat in 1. Ik trek een flexibele buis van de meterkast naar zolder naar de besturingskast. Door de buis trek ik 2.5mm2 bruin en 2.5mm2 blauw draad, en 2x 6mm2 aardleiding (zoals in de handleiding van de VFD geadviseerd).
Waarom die 2 x 6mm2 ?
Ja, een aarde moet voldoende dik zijn om er voor te zorgen dat bij een vette aardsluiting de zekering er uit piept, en wel binnen een zeer korte tijd.
Maar 6mm2, en dat zelfs 2 keer, is wat mij betreft echt overdone.
Staat er in die handleiding ook bij waarom ze dit adviseren?
Ik zou eerder de kosten van die dubbele 6mm2 draad investeren in een betere aardlek automaat.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

Ik vermoed dat de tweede kabel voor de redundantie is, een extra veiligheid mocht een vd kabels stuk gaan.
Voor 15 meter lijkt mij 6mm2 inderdaad overdreven tenzij het montagedraad moet zijn en emc een rol speelt. Bij ons bedrijf moeten in een 19" installatiekast/rack ieder apparaat behalve via de geaarde netspanningsstekker het chassis nog eens apart met 4mm2 naar een sterpunt in het rack/kastgaan en van het sterpunt met 10mm2 naar het centrale aardpunt in de ruimte.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kjelt schreef: 01 apr 2020 23:51 Ik vermoed dat de tweede kabel voor de redundantie is, een extra veiligheid mocht een vd kabels stuk gaan.
Voor 15 meter lijkt mij 6mm2 inderdaad overdreven tenzij het montagedraad moet zijn en emc een rol speelt. Bij ons bedrijf moeten in een 19" installatiekast/rack ieder apparaat behalve via de geaarde netspanningsstekker het chassis nog eens apart met 4mm2 naar een sterpunt in het rack/kastgaan en van het sterpunt met 10mm2 naar het centrale aardpunt in de ruimte.
En wij maken ons druk om aardlussen ?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6259
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door Kjelt »

hugo stoutjesdijk schreef: 02 apr 2020 09:45 En wij maken ons druk om aardlussen ?
Wat bedoel je Hugo ?
keesfrees
Berichten: 3110
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door keesfrees »

Spraakverwarring met gemeenschappelijke 0
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Aansluiten VFD, EMC filter en aardlek.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Je hebt toch een aarddraad in je eurostekker-snoer, en daarnaast nog een losse aard kabel vanaf de kast naar een centraal punt. En daarvandaan loopt vast ook een aarddraad naar buiten, al met al een wirwar van aan elkaar geknoopte aarddraden.
Of zit die aarde van dat euro-snoer niet aan de kast verbonden waar die in verdwijnt?
Teken even 5 19" lades, met stekkerdoos, daar gaan 5 aardraden vanuit 1 aardpunt (stekkerdoos) naar de verschillende lades. Vervolgens gaan er vanuit de lades weer 5 losse draden naar een knooppunt, en dat zal wel weer aan diezelfde aarde liggen als die stekkerdoos. Volgens mij heb je zo wel een paar lussen te pakken. (O, en die kasten zijn geleidend en zitten in een metalen rek)
Nu zul je wel zeggen: als de weerstand laag genoeg is, heb je geen probleem. Maar dan geld dat toch altijd bij aardlus risico's?
Maar hoe ga je dit nu vertalen naar het niet mogen hebben van aardlussen in een machine bedrading?
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie