Wat betekent de PHI op Chinese spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Wat betekent de PHI op Chinese spindel

Bericht door boeld »

Tijdens het testen van mijn eerste (Chinese) spindel heb ik die gesloopt, omdat ik de frequentie op de frequentieregelaar niet goed had ingesteld. Er kwam rook uit en toen was het einde verhaal. Nu heb ik een nieuwe besteld. Ik dacht dat deze identiek was aan de eerste, maar hij blijkt een stuk groter. En ook de aanduiding voor de PHI blijkt anders: 80*200. De oude was 65*208.

Nu kan ik eigenlijk nergens tereug vinden waar die PHI voor staat...? Zal iets te maken hebben met een faseverschuiving, maar ik kan die twee getallen niet duiden?

Zo'n spindel frituren is natuurlijk maar één keer leuk, dus voordat ik een en ander aansluit, wil ik graag eerst zeker weten dat dit gaat werken. Blijft sowieso een gokje, omdat deze spindel ook een stuk zwaarder is. Nu maar hopen dat de frees dat aankan (is een RAW 1.%)

Kan iemand mij verder helpen...?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Wat betekent de PHI op Chinese spindel

Bericht door DaBit »

Is dat niet gewoon 80mm diameter / 200mm lang versus 65mm diameter / 208mm lang?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Wat betekent de PHI op Chinese spindel

Bericht door boeld »

:lol: Heb het even nagemeten en ik denk dat je gelijk hebt. Bedankt!

Brengt me wel op de volgende vraag: wat zouden de voor- en nadelen van zo'n grotere spindel kunnen zijn, als de andere specificaties gelijk blijven? Hij is een stuk zwaarder dan de vorige en ik heb een beetje mijn twijfels of het ontwerp van de Z as (Raw 1.5, met Trapezoidal Screw, met een Delrin Nut van kunststof) daarop is berekend. Dus ik twijfel een beetje: terugsturen en een nieuwe bestellen, of toch door met deze. Het is een ding van Aliexpress, dus terugsturen is ook niet helemaal vanzelfsprekend.

Voordeel zou wel kunnen zijn dat hij minder snel heet zal lopen, er is immers meer massa te verwarmen.
benkr
Donateur
Berichten: 7771
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Wat betekent de PHI op Chinese spindel

Bericht door benkr »

boeld schreef: 17 nov 2020 19:51 :lol: Heb het even nagemeten en ik denk dat je gelijk hebt. Bedankt!

Brengt me wel op de volgende vraag: wat zouden de voor- en nadelen van zo'n grotere spindel kunnen zijn, als de andere specificaties gelijk blijven? Hij is een stuk zwaarder dan de vorige en ik heb een beetje mijn twijfels of het ontwerp van de Z as (Raw 1.5, met Trapezoidal Screw, met een Delrin Nut van kunststof) daarop is berekend. Dus ik twijfel een beetje: terugsturen en een nieuwe bestellen, of toch door met deze. Het is een ding van Aliexpress, dus terugsturen is ook niet helemaal vanzelfsprekend.

Voordeel zou wel kunnen zijn dat hij minder snel heet zal lopen, er is immers meer massa te verwarmen.
Ik denk dat het gewichtsverschil niet het grootste probleem is, die Z-as (en ook de andere assen) wordt door de freeskrachten veel harder geplaagd, een beetje extra massa kan zelfs wel een zorgen voor wat meer stabiliteit omdat eventuele spelingen er wat verder uitgedrukt worden.
Een ander groot voordeel van die grotere spindelmotor is de toolopname, je gat heel waarschijnlijk van ER11 naar ER20 wat betekent dat je van 6 of 7mm naar 12mm tooldiameter gaat.
boeld
Berichten: 40
Lid geworden op: 08 sep 2020 21:25

Re: Wat betekent de PHI op Chinese spindel

Bericht door boeld »

Dank voor je reaktie. Er zit een ER16 opname op. De vorige was ER11. Misschien moet ik het maar gewoon met deze proberen dan. Zou mooi zijn als deze vergissing uiteindelijk een beter resultaat oplevert. Want als ik het had geweten, had ik exact dezelfde besteld.
Plaats reactie