Spindel blijft versnellen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo allemaal,

Nu mijn machine bijna af is, heb ik nog een probleem met de spindel. Ik kan de spindel aan zetten met M3 S1000, maar de spindel stopt dan niet bij 1000 toeren. De spindel blijft versnellen (verder dan 24000!!), totdat ik de noodstop indruk.

Ik denk dat er problemen zitten met het PWM. Hier onder volgen mijn instellingen:

22094 22093

22095
ACM en DCM zijn door verbonden.
22096

Ik heb volgens mij alle jumpers goed staan. Zowel op de VFD en de Eding kaart.

De volgende instellingen heb ik in de VFD gezet:
22097

Iemand die mij kan helpen?

Groeten, Tom.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Caesar »

Mijn eerste vraag zou zijn hoe je weet dat hij boven de 24k rpm uit komt?

Dit sluit namelijk uit of het aan Eding of aan het PWM, 0-10v signaal/VFD ligt. Als je namelijk in Eding het toerental boven de 24k ziet oplopen, dan zit het in Eding, als eding netjes S1000 aangeeft, maar je hoort je spindel of ziet je frequentie duidelijk boven 1000rpm komen (hoeveel hz staat erop je VFD?) dan is het inderdaad het 0-10v signaal.

Tweede vraag, werk je met PWM of met 0-10V, dat haal ik zo snel niet uit je ondersteunende foto's.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Ik zie in eding in het hoofdscherm 1000 staan als staan als ik M3 S1000 invoer Ik heb in de VFD het toerental (ROT) aangezet op het display en dan zie ik het toerental omhoog gaan.

Ik wil met 0-10V werken, wat dat moet toch??

Wat bedoel je met hoeveel Hz staat er op de vfd?

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

De jumpers op Eding staan ingesteld op 0-10V
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

Als die sneller dan 24000 gaat staan de instellingen van je vfd verkeerd ?
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Verder is de VFD aangesloten als volgt op de Eding kaart:
VFD

ACM --> Aarde
For --> Tool on
VI --> PV1 =PWM/Volt output. Jumper gezet op volt output (0-10V)
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Zou je weten welke instelling dit kan zijn? Ik heb aangegeven wat ik heb aangepast, maar er zijn heel veel instellingen. En het lijkt als ov de Eding output (0-10V) niets doet met de VDF.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Caesar »

Ah, zo.

Uhm, ja 0-10V is het makkelijkste, maar ik dacht even dat je met PWM werkte omdat je datr schreef ;).

Ik zie in je VFD tabelletje dat je main en base frequency op 400 hebt staan. Ik weet niet wat de omschrijving is van die parameters, maar misschien dat een van die 2 op een lager nummer moet staan. Maar daarvoor heb ik de handleiding nodig. Welke VFD heb je?

Overigens is het handig om even het uitgangssignaal van Eding te meten bij S1000, S12000 en S24000. Dan kun je zien of het voltage evenredig omhoog gaat. Zo ja: dan moeten we het in de VFD zoeken, zo nee, dan moeten we toch even in Eding gaan kijken.

Op het eerste gezicht lijk je alles goed aangesloten te hebben. Ik twijfel alleen of parameter PD002 wel goed staat (ja die met je vraagtekens).

Als je die verkeerd hebt staan negeert hij misschien je analoge 0-10V en gaat hij bij een enable signaal op max toeren zonder te kijken naar 0-10V. Dus even nazoeken wat de mogelijkheden voor PD002 zijn.

Daarnaast, beste is om op je display het aantal HZ te zien, niet toeren (toeren kan een factor verschillen gezien aantal poolparen van je motor etc). Je motor werkt waarschijnlijk van 0-400hz. Dus bijvoorbeeld 2.5V zou je 100hz moeten geven op het display, 5V 200hz etc etc.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

type VFD: HY02D223B

PD002 source of operating frequency : 0=operating board,1=simultation amount set (board potentiometer and externalpotentiometer) 3=communication port
Zou wel eens op 0 moeten staan! Dan is dit verkeerd!
Kjelt
Donateur
Berichten: 6323
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

Zet je waardes van de vfd eens in een excel sheet of als text bestand dan vergelijk ik ze eens.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Kan iemand even verklaren hoe een 2 polige motor en een vfd die Max 400 Hz doet (vermoed ik, want hoger komt niet veel voor) harder dan 24000 toeren kan draaien. 400x60 is nl. 24000 .
M.a.w. Volgens mij klopt er iets niet in de waarneming.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Caesar »

TomAndKobus schreef: 11 dec 2020 20:10 type VFD: HY02D223B

PD002 source of operating frequency : 0=operating board,1=simultation amount set (board potentiometer and externalpotentiometer) 3=communication port
Zou wel eens op 0 moeten staan! Dan is dit verkeerd!
Dat denk ik ook, optie 1 is volgens mij als je een potentiometer gebruikt, waarvan je de +10V vanuit de VFD gebruikt (gelabelled '+10').

Ik denk dat ik het weet:

PD002 op '1' laten staan, maar PD070 op '0' zetten zie deze tekst:
Set by the operator. Operating frequency is given via the digital operator. 1: Set by external terminals. Operating frequency is controlled by analog signals input via external terminals. The signal type is determined by PD070. For the related parameters refer to PD070-PD076.
Over PD070 zegt de manual:
0:0~10V
1:0~5V
2:0~20mA
3:4~20mA
4:0-10V与4-20mA stacked
5:XIA 6:(VI+XIA)/2
7:(3VA+XIA)/4
8:(XIA+XIB)/2
9:Max (XIA, XIB)
10:Min (XIA,XIB) This parameter can be set for different analog input signals. When PD070=4, the output frequency =1/2(U/Umax + I/Imax)× 50Hz Among which: U:Analog Voltage; Umax: Maximum Analog Voltage; I: Analog Current; Imax: Maximum Analog Current. For example, When +10V and 20mA are respectively entered for the analog input, the output frequency of the inverter is 50Hz.

m.a.w. even checken waar PD070 op staat.


Overigens, als je hz wilt zien (i.p.v. RPM) dus zorgen dat boven je display het lampje 'hz' brand. Dat zegt op dit moment meer dan rpm.
hugo stoutjesdijk schreef: 11 dec 2020 20:14 Kan iemand even verklaren hoe een 2 polige motor en een vfd die Max 400 Hz doet (vermoed ik, want hoger komt niet veel voor) harder dan 24000 toeren kan draaien. 400x60 is nl. 24000 .
M.a.w. Volgens mij klopt er iets niet in de waarneming.
Daarom is hij denk ik inderdaad beter af om even alleen hz op zijn display te hebben en niet RPM
Laatst gewijzigd door Caesar op 11 dec 2020 20:27, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Kjelt, bedoel je de waardes die ik heb neer gezet? Hoe load ik een google sheets bestand op? Of bedoel je alle waardes die in de VFD staan? Hoe zou ik dat moeten doen? Ik denk niet dat je dit bedoelt.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Helaas heb ik nu verder geen tijd, Ik moet helaas weg. Morgen kijk ik weer verder. Tot zover heel erg bedankt. Ik zal morgen de PD002 op 0 gaan zetten en de HZ in de gaten gaan houden.
Plaats reactie