Spindel blijft versnellen

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door chimaerion »

Bij jou zijn het wel heel rare geluiden :shock:

En zoals gezegd dit geluid kan je grotendeels wegwerken met een instelling in de VFD: de carrier frequency of switching frequency.
Dit is hoe snel de IGBT’s in de VFD schakelen om de spanningsgolf voor de motor te produceren.
Hoe hoger je deze zet, hoe efficiënter de motor (de stroom zal een pak sinusoïdaler worden) en hoe minder je het geluid gaat horen. (Geluiden boven 21kHz kunnen wij als mens niet horen.)

Het nadeel is dat je VFD en voornamelijk de IGBT’s het heel wat harder te verduren gaan krijgen en de koeling ervan moet adequaat zijn om dat te kunnen opvangen. Verkort ook wel de levensduur ervan.


Ik raad je aan om niet direct beginnen zomaar met de instellingen te gaan prutsen, lees je eerst goed in en zorg dat je het begrijpt. Als je toch besluit om zaken te wijzigen, zorg dat je alert ben en in geval van problemen direct de spanning naar de VFD kunt verbreken.
Dit is op eigen risico.

Ik ben niet bekend met de Chinese VFD’s, wel met mijn eigen VFD (omron mx2) en bij deze werkt het feilloos.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Ok bedankt, ik zal oppassen. Misschien iemand die ook een Chinese spindel heeft kan mij zijn ervaring vertellen.
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door audiomanics »

Ik mis wat bedrading op het eerste plaatje... ACM en DCM moeten met elkaar verbonden worden. Ook is het aansluiten van FB en FC wel prettig.. rechts naast het aansluitblok zit een jumper. Die moet wel op Vi staan.(niet op de potmeter dus)..
Verder staat in het OSPF artikel een schema om deze huanjang aan te sluiten..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo audiomanics, Het werk inmiddels. De jumper staat goed en het doorverbinddraadje is er wel degelijk. De aansluiting van FB en FC zegt mij niet zoveel. Wat zou ik daar mee moeten doen? Multi-Output 3 (N/O or N/C) 3A/250V?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

Ik vind het geluid niet normaal. Klinkt als een lager die fluit maar kan zoals hierboven gezegd ook een vfd instelling zijn.
Het is toch een gewone HY VFD ? Er zijn al wat instellingen hier en daar gepost op het forum, als je nou eens al je instellingen in een tabel zet en deze post dan vergelijk ik deze even met de mijne en kijk ik of ik iets vreemds zie.
Nog iets, nooit je spindel laten draaien zonder spanmoer, spantang en freesje. Alleen dan is die in balans en je spindel voor gebruik eerst opwarmen door hem minstens 1 minuut op 10000 rpm, 1 minuut op 14000 rpm , 1 minuut op 18000 rpm te laten draaien, ik zelf doe altijd 5 minuten van 10000 naar 20000 rpm.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Ok Kjelt, Ik ga alle waarden van de VFD in google sheets zetten. Wel even een klusje, maar dan is het gearchiveerd voor later.
Het is een Huanyang Inverter HY02D223B
Ik zal er een frees inzetten als ik de spindel laat draaien. En ik zal denken aan het warm lopen.

Groeten, Tom.
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kjelt, Hier een link naar mijn google sheet:
In de tab Definitieve instellingen staan alle waarden die ik heb staan in de VFD type HY02D223B
https://docs.google.com/spreadsheets/d/ ... sp=sharing

Groeten, Tom.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

Ik heb ze even vergeleken, ik heb een 1,5kW spindel en vfd dus die parameters heb ik gelaten zoals ze waren want die horen verschillend te zijn.
Hieronder het hele lijstje van verschillen maar die verklaren dat geluid niet behalve P143 die zou wel eens de oorzaak kunnen zijn.
Check even dubbel op het plaatje van je spindel of maak even een foto en plaats hier.
Niet meteen veranderen ook overleggen met experts op het forum die dezelfde motor hebben of je wel een 2 polige motor hebt.

De andere parameters moeten de experts ook maar even bekijken maar dan heb je focus op de verschillen ;-)
Ik denk niet dat dit heel veel invloed heeft.

Jij vs ik

PDOO7 Min. Frequency 20 vs 0.5
PD011 Frequency Lower Limit 120 vs 0

PD014 Accell. Time I 12 vs 2
PD015 Decel. Time I 12 vs 1.5

PD028 Stopping Frequency 0.5 vs 10
PD030 Braking time at stop 0 vs 1

PD041 Carrier frequency 10 vs 5

PD142 Rated Motor Current 6 (dat is dus 6A bij 220V is 1,5kW klopt dat met je motor ? Op zich veilige waarde )
PD143 Motor pole number. 2 (vreemd meeste motoren zijn 4 polig, dit zou wel eens de oorzaak kunnen zijn)
PD147 Motor slip compensation 0 vs 9
Gebruikersavatar
TomAndKobus
Donateur
Berichten: 766
Lid geworden op: 12 feb 2020 12:43
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door TomAndKobus »

Hallo Kjelt, Bedankt voor het vergelijken.

De motor is de volgende:
22101
https://nl.aliexpress.com/item/20388035 ... 4c4d6xjqo5

Volgens mij is het een 2 polige motor, maar weet het niet zeker.

Over de motor current, 6A staat er. Het zou mij niets verbazen als 9A ook kan, ik heb gelezen dat het nog wel eens verkeerd wordt aangegeven. Maar voor nu gebruik ik 6A.
Ik zoek nog verder naar het aantal polen, maar misschien weet iemand al gelijk hoeveel polen de motor heeft.

Groeten,

Tom.
Caesar
Berichten: 382
Lid geworden op: 30 sep 2014 13:26

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Caesar »

Volgens typeplaatje heb je een 2 polige motor (zie links onderaan 'poli: 2'). Dat klopt ook, want als het een 4 polige was, had hij max 12.000 rpm op 400hz gedraaid.

mijn HSD spindel maakt ook zo'n geluid, zeker als hij niet op nominaal toerental draait (dus tussen 10-60%) Ik dacht dat dat het geluid is van slippend magneetveld/eddy currents (maar goed, dat is stof van jaren geleden op mijn opleiding).

De jouwe is zeker luider, maar het klinkt wel zelfde soort. Maar er zit wel een beetje een ondertoon in, ik zou het ook niet kunnen uitsluiten of het iets anders is.

@ Kjelt, de carrier-frequency, PD041, zou dat niet ook het verschil kunnen maken?
Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 5273
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door audiomanics »

TomAndKobus schreef: 12 dec 2020 13:49 De aansluiting van FB en FC zegt mij niet zoveel. Wat zou ik daar mee moeten doen? Multi-Output 3 (N/O or N/C) 3A/250V?
Je kan de VFD configureren dat het relais, waarvan de schakelcontacten FA, FB en FC zijn, schakelt als er een storing in de VFD optreedt (overbelasting bijvoorbeeld) Door die contacten in je noodstopcircuit op te nemen weet de rest van de machine ook dat je spindel er mee stopt.. Wel zo handig om dergelijke freesjes te voorkomen (en de schade aan je werkstuk):
9124

Hier in ieder geval hoe het noodstopcircuit van de OSPF er uit hoort te zien: (weet het: Normally is met dubbel L ;-) )
19214

Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

Caesar schreef: 12 dec 2020 19:19 Volgens typeplaatje heb je een 2 polige motor (zie links onderaan 'poli: 2'). Dat klopt ook, want als het een 4 polige was, had hij max 12.000 rpm op 400hz gedraaid.
Dan zou mijn spindel verkeerd zijn ingesteld? :lol: Morgen zelf maar eens even checken dan.
n = (f*60)/p waarbij f de netfrequentie is en p het aantal poolparen
@ Kjelt, de carrier-frequency, PD041, zou dat niet ook het verschil kunnen maken?
Ja kan, volgens het boekje hoe hoger die waarde des te stiller maar meer warmte.
Bij mij staat deze op de factory setting van 5 maar een net andere HY vfd dus misschien dat TomAndKobus even in zijn boekje kan kijken wat de factory default is en die proberen of dat uitmaakt.
Gebruikersavatar
WillyH
Donateur
Berichten: 659
Lid geworden op: 22 dec 2018 09:35
Locatie: Zuiderkempen (B)

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door WillyH »

Bovenaan het typeplaatje staat toch 3 phase motor?
Ik heb een vergelijkbare 2,2 kw, ook bij Rattm vandaan en die maakt helemaal geen piepende geluiden maar heb wel een andere vfd, een Fuling.
Kjelt
Donateur
Berichten: 6313
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Spindel blijft versnellen

Bericht door Kjelt »

WillyH schreef: 13 dec 2020 09:03 Bovenaan het typeplaatje staat toch 3 phase motor?
Ik heb een vergelijkbare 2,2 kw, ook bij Rattm vandaan en die maakt helemaal geen piepende geluiden maar heb wel een andere vfd, een Fuling.
Het gaat hier om het aantal poolparen in de motor, niet het aantal fases.
Op het typeplaatje staat inderdaad poli:2
https://nl.wikipedia.org/wiki/Driefasig ... #Toerental
Plaats reactie