Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

Ik zit na het bekijken van een YT filmpje van Fox Wysocki met een schuin oog te kijken naar een Jianken ATC spindel.
Niet de dikke 10cm van Fox maar de kleinere 8cm 2,2kW JGL80 spindel.
Volgens Fox is de Jianken een hele goede spindel. Volgens de site vd fabrikant gebruiken ze amerikaanse keramische lagers en garanderen een runout onder 2u. Metingen van Fox bevestigden dat.

http://nl.jian-ken.com/automatic-pneuma ... 00rpm.html

Het gewicht van de 80 spindel is ideaal voor de OSPF en de prijs is nog niet de helft van een vergelijkbare Teknomotor spindel alhoewel die elektrische luchtkoeling heeft en de Jianken vloeistof gekoeld moet worden.

Mijn vragen zijn, is er iemand hier die al ervaring heeft met Jianken en hun spindels en deze wil delen ?
En moet de vloeistof van zo'n spindel echt aktief gekoeld worden (compressor) ?
Jantje2k
Berichten: 173
Lid geworden op: 15 aug 2020 17:28
Locatie: Hardinxveld-Giessendam

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Jantje2k »

Welke prijs is zo'n spindle dan (ongeveer)?
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

Ongeveer $1500 en dan komen daar verzendkosten $180, 21%BTW en invoer nog bij.
Dus ik reken op rond de $2100 dat zou <€1800 zijn. Misschien iets minder als de verzender iets helpt, moet nog contact leggen en vragen wat de mogelijkheden zijn.
Ter vergelijk een Teknomotor ATC41 2,2kW zit op €3800 :shock:
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door chimaerion »

Voor dat geld zou ik een mechatron spindel kopen. Ik heb zelf de HFPM-8022, heeft een indrukwekkende koppelcurve en heeft passieve watercooling nodig:
https://www.spindel-shop.de/en/high-fre ... 6-200.html
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door ruudderooy »

Ik heb een spindel van hun, ben daar heel teverden over.

Ik heb alleen een wat zwaardere de 4.2Kw ik heb inclusief vezending, extra toolhouder, regelaar en motor klem 2312,00dollar betaald.



en als ik de runout op een frees meet is het minder dan 6um en dan gebruik ik toolholders van 20euro.

Heb er toen 10 besteld en 2 daarvan zijn wat slechter die gebruik ik onder de 3000toeren.

chimaerion schreef: 25 feb 2021 12:56 Voor dat geld zou ik een mechatron spindel kopen. Ik heb zelf de HFPM-8022, heeft een indrukwekkende koppelcurve en heeft pas
Volgens mij kan je bij jianken ook verschillende motor specs krijgen.
En de motor die jij aangeeft heeft geen toolchanger.


gr Ruud
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

chimaerion schreef: 25 feb 2021 12:56 Voor dat geld zou ik een mechatron spindel kopen. Ik heb zelf de HFPM-8022, heeft een indrukwekkende koppelcurve en heeft passieve watercooling nodig:
https://www.spindel-shop.de/en/high-fre ... 6-200.html
Dat is toch geen ISO20 ATC spindel chinaerion ?
Het gaat me juist om de ATC, ik merk dat het wisselen en inmeten van de frezen me flink irriteert dusdanig dat ik alles maar met 1 frees doe :lol:
ATC's waren voor mij altijd buiten budget, maar deze Jianken is voor mij "haalbaar".
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

ruudderooy schreef: 25 feb 2021 13:08 Ik heb een spindel van hun, ben daar heel teverden over.
Ik heb alleen een wat zwaardere de 4.2Kw ik heb inclusief vezending, extra toolhouder, regelaar en motor klem 2312,00dollar betaald.
Kreeg je daarna daarbovenop wel de 21% en invoerkosten rekening gepresenteerd ?
Koel je die spindel aktief dus water chiller met compressor of wat gebruik jij ?
en als ik de runout op een frees meet is het minder dan 6um en dan gebruik ik toolholders van 20euro.
Ja kijk voor de lol die video van Fox eens over de toolholder test, onvoorstelbaar maar hij kon geen verschil meten tussen de Parfaite die Jianken meelevert en de aliexpress $12 versie van de ali leverancier.
Dat maakt het hele project helemaal betaalbaar, $12 voor een toolholder en $5 per AAA spantang dan kun je er wel een aantal neerzetten 8)
Heb er toen 10 besteld en 2 daarvan zijn wat slechter die gebruik ik onder de 3000toeren.
Welke spindel heb jij exact Ruud, want de 24k spindels die ik heb gezien mogen eigenlijk niet onder de 6000 toeren gebruikt worden vanwege koppel en slijtage (volgens fabrikant dan).
Jij hebt deze denk ik :
http://nl.jian-ken.com/automatic-pneuma ... g-cnc.html

Overige opties zijn 30k of zelfs 40k rpm maar dat is mij te heftig (als er dan iets fout gaat gaat het echt goed fout) en ze boeten meteen flink in qua koppel. Deze Jianken 2,2kW heeft 0,7 Nm flatcurve vanaf 6k rpm de Teknomotor heeft 0,9 Nm.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13488
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Arie Kabaalstra »

chimaerion schreef: 25 feb 2021 12:56 Voor dat geld zou ik een mechatron spindel kopen. Ik heb zelf de HFPM-8022, heeft een indrukwekkende koppelcurve en heeft passieve watercooling nodig:
https://www.spindel-shop.de/en/high-fre ... 6-200.html
Als je voor "Pak em beet, hou em vast" €2K keuze hebt uit 2 spindels, waarvan 1 ATC .. dan zie ik niet in waarom je voor een spindel zou gaan met alleen maar een ER Spantang opname..

Ok.. je moet natuurlijk nog wel een aantal gereedschapshouders hebben, en een Wisselaar, en wat zooi om het aan te sturen.. maar toch..
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

Mechatron heeft ze inderdaad ook maar dan zijn ze dus net zo duur als de teknomotor, 3900.- , dubbel budget nodig .

https://www.sorotec.de/shop/HF-Motorspi ... -2-kW.html
chimaerion
Berichten: 245
Lid geworden op: 28 nov 2017 19:50
Locatie: Oost-vlaanderen

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door chimaerion »

Ik had over het hoofd gezien dat de Jianken ATC was.
ruudderooy
Donateur
Berichten: 470
Lid geworden op: 14 jul 2015 21:23
Locatie: Beuningen

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door ruudderooy »

Kjelt schreef: 25 feb 2021 13:15
Kreeg je daarna daarbovenop wel de 21% en invoerkosten rekening gepresenteerd ?

Koel je die spindel aktief dus water chiller met compressor of wat gebruik jij ?
ja klopt die kosten komen erbij maar dat weet je van tevoren, je kan bij hun wel een deel via andere weg betalen als je er om vraagt scheelt invoer kosten.



Ik gebruik de chiller van mijn laser machine, maar eem radiator met ventilator zou ook kunnen!


Kjelt schreef: 25 feb 2021 13:15
Ja kijk voor de lol die video van Fox eens over de toolholder test, onvoorstelbaar maar hij kon geen verschil meten tussen de Parfaite die Jianken meelevert en de aliexpress $12 versie van de ali leverancier.

Dat maakt het hele project helemaal betaalbaar, $12 voor een toolholder en $5 per AAA spantang dan kun je er wel een aantal neerzetten 8)
ja dat is ongeveer de zelfde prijs als ik betaal en ik heb er ook 3 van Parfaite en die zijn niet beter dan die van alie




Kjelt schreef: 25 feb 2021 13:15
Welke spindel heb jij exact Ruud, want de 24k spindels die ik heb gezien mogen eigenlijk niet onder de 6000 toeren gebruikt worden vanwege koppel en slijtage (volgens fabrikant dan).

Jij hebt deze denk ik :

http://nl.jian-ken.com/automatic-pneuma ... g-cnc.html



Overige opties zijn 30k of zelfs 40k rpm maar dat is mij te heftig (als er dan iets fout gaat gaat het echt goed fout) en ze boeten meteen flink in qua koppel. Deze Jianken 2,2kW heeft 0,7 Nm flatcurve vanaf 6k rpm de Teknomotor heeft 0,9 Nm.
Please see the following pricings of the spindles you mentioned.

1). JGL-80/2.2R24=1400 USD

2.2kw, 24krpm, diameter 80mm, net weight about 8kg



2) JGL-100/3.2R24=1500 USD

3.2kw, 24krpm, diameter 100mm, net weight about 15kg



3) JGL-110/4.2R24=1650 USD

4.2kw, 24krpm, diameter 110mm, net weight about 17kg



dit was uit een mail van hun ik heb nr3 wel op het gewicht letten deze gaat wel iets omhoog!



als je de instellingen iets verandert kan hij veel meer koppel leveren, zolang dat niet telang achterelkaar is zodat de wikelingen niet te warm worden is dat geen probleem.

vanaf 200 toeren is hij niet meer tegen te houden en kan ik makkelijk met 500 toeren een 13mm boor gebruiken(groter heb ik niet geprobeert maar moet makkelijk kunnen)

dat is ook de reden dat ik een zwaardere motor heb gekozen deze lagers mogen veel meer hebben en zijn daarom ook beter te gebruiken op lagere toeren.



Gr Ruud
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door DaBit »

ruudderooy schreef: 25 feb 2021 14:37 vanaf 200 toeren is hij niet meer tegen te houden en kan ik makkelijk met 500 toeren een 13mm boor gebruiken(groter heb ik niet geprobeert maar moet makkelijk kunnen)
13mm in staal, of 13mm in schuim?
Jij bedoelt dan dat je de magnetiseringsstroom maximaliseert, neem ik aan?

Ik zou ook eens bij GDK kijken. Het 4kW spindeltje in mijn machine was zo'n 1000 euro zonder ATC, dus met ATC zal-ie wel in dezelfde richting als de Jianken spindels gaan. Dat ding doet 4,5Nm S1 (continu) en meer dan 6Nm S6. Nogal een verschil met de 0,7Nm die ik hierboven zie.
Dat kan-ie omdat het een 6-polige motor is die tot 9000rpm constant koppel levert, en 9000-18000rpm constant vermogen. Past heel prima bij metaalbewerken; groot koppel voor de grote frezen en boren (ik heb er ooit een 25mm wisselplaatfrees mee in staal gezet), toeren en nog steeds zeer royaal koppel voor de kleintjes.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Kjelt
Donateur
Berichten: 6308
Lid geworden op: 14 jun 2007 21:51
Locatie: Eindhoven

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door Kjelt »

DaBit schreef: 25 feb 2021 16:36 Ik zou ook eens bij GDK kijken. Het 4kW spindeltje in mijn machine was zo'n 1000 euro zonder ATC, dus met ATC zal-ie wel in dezelfde richting als de Jianken spindels gaan. Dat ding doet 4,5Nm S1 (continu) en meer dan 6Nm S6.
Bedoel je deze Dabit ? Want dat is zo'n beetje dezelfde fabrikant alleen de GDK versie dus als je dan weer bij ATC spindles kijkt krijg je weer dezelfde types en koppels.
http://en.han-qi.com/product/52.html
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Iemand ervaring met Jianken ATC spindel?

Bericht door DaBit »

Ja, dat is-ie volgens mij. Ik ben er nog steeds happy mee, hele verbetering t.o.v. de 3kW/24000rpm Chinees die ik daarvoor op de BF20 had.
Vreemd dat ze daar dan weer geen BT30 variant van hebben.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Plaats reactie