Spindel 6040 2.2 kw naar 1.5 kw

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Spindel 6040 2.2 kw naar 1.5 kw

Bericht door Baldu »

Hoi

Op mijn 6040Z zit een spindelmotor van 2.2 KW, die is watergekoeld
Al met al lijkt me 2.2 KW gezien het feit dat ik voornamelijk met hout werk wel overbemeten of in elk geval niet noodzakelijk en zou ik met 1.5KW voldoende capaciteit hebben. Toch?

Onder mijn freestafel hangt ook een 1.5KW en die doet moeiteloos wat ik ermee wil doen. Uiteraard draait een cnc freesmotor gedurende langere tijd.

Ik zou de 2.2KW spindel eigenlijk wel willen vervangen voor een luchtgekoeld 1.5 KW exemplaar

Een andere reden is dat ik terwijl de CNC machine draait ik daarnaast een stofzuiger wil aansluiten als afzuiging van stof en spanen, dat samen trekt wel behoorlijk wat stroom met een 16A groep

Met 1.5 KW is de kans op overbelasting een stuk minder

Mijn vraag is dan nu of verlagen van het vermogen geen probleem oplevert met de spindelmotor voeding, ik ga ervan uit dat je met dezelfde voeding wel naar minder vermogen kunt.

groeten, Baldu
benkr
Donateur
Berichten: 7731
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg

Re: Spindel 6040 2.2 kw naar 1.5 kw

Bericht door benkr »

Technisch gezien is er geen enkele reden om dit niet te doen, maar of het ook wat oplevert vraag ik me heel erg af.
Die 2,2kW neemt de motor pas op wanneer je dat ook vraagt, als je minder vraagt neemt hij dus ook minder op, waarschijnlijk zo ongeveer even veel als een 1,5kW motor die ook niet voluit belast wordt, met procentueel net ietsje meer dan een 2,2kW exemplaar. Dus of je er beter van wordt betwijfel ik ten sterkste, het verschil zou puur in de ijzerverliezen zitten, en dat zal minimaal zijn.
Ik denk dat je die 100 Euro voor een nieuwe motor beter ergens anders aan uit kunt geven, iets wat meer zinnig is.
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Re: Spindel 6040 2.2 kw naar 1.5 kw

Bericht door Baldu »

Hoi
Ik heb de cnc vandaag voor het eerst echt laten werken, wat kleine dingen op 16000 rpm
Wat me opviel is dat de motor best stil is
Heb hem zonder vloeistof laten werken ivm lage belasting, wordt amper warm.
Bij een werkstuk zal ik toch eerst de watertoevoer aansluiten op de pomp

Je zult overigens wel gelijk hebben met die belasting, en gewichtverschil van een onsje of 2 is ook geen winst
Ondanks dat het een chinees is voelt de constructie solide aan

Ik dacht ook 'waarom watergekoeld als luchtgekoeld ook prima is' en samen met het vermogen was dat de aanleiding om te denken aan 1.5Kw

Ben overigens wel blij met de machine, ondanks alle kritiek op de chinese cnc's heb ik er een prima gevoel bij
Software installeren en het verkrijgen van de juiste drivers etc en instellingen hebben me wel meer inzicht gegeven in Mach 3

Uiteindelijk heb ik nu wat ik wilde, en voor best weinig geld met een flink aantal freesjes etc

Mooi is dat hij gewoon draait op een windows 10 versie, usb aansluiting op oudere laptop met een x86 deel.
Dat ontkracht al die verhalen van mensen die zeggen: 'kan niet, Mach 3 kan alleen op XP of windows 7 32bit
Dat is dus onwaar gebleken

Denk dat ik veel plezier aan deze machine zal gaan hebben, en met wat extra oefenen in het maken van vectorfiles en g-codes ga ik graag het experiment aan
Nu nog handigheden bedenken om werkstukken van verschillende vorm en dikte stevig vast te maken

groet, Baldu

benkr schreef: 27 mei 2023 10:02 Technisch gezien is er geen enkele reden om dit niet te doen, maar of het ook wat oplevert vraag ik me heel erg af.
Die 2,2kW neemt de motor pas op wanneer je dat ook vraagt, als je minder vraagt neemt hij dus ook minder op, waarschijnlijk zo ongeveer even veel als een 1,5kW motor die ook niet voluit belast wordt, met procentueel net ietsje meer dan een 2,2kW exemplaar. Dus of je er beter van wordt betwijfel ik ten sterkste, het verschil zou puur in de ijzerverliezen zitten, en dat zal minimaal zijn.
Ik denk dat je die 100 Euro voor een nieuwe motor beter ergens anders aan uit kunt geven, iets wat meer zinnig is.
FreesKever
Berichten: 624
Lid geworden op: 15 apr 2019 01:01

Re: Spindel 6040 2.2 kw naar 1.5 kw

Bericht door FreesKever »

Baldu schreef: 27 mei 2023 21:45 Hoi
Ik heb de cnc vandaag voor het eerst echt laten werken, wat kleine dingen op 16000 rpm
Heb hem zonder vloeistof laten werken ivm lage belasting, wordt amper warm.
Bij een werkstuk zal ik toch eerst de watertoevoer aansluiten op de pomp
Dat is een heel erg slecht idee.
Bij watergekoelde spindels zit er een water mantel om de motor heen, die dan met doorstroming voor de koeling zorgt.

Als er geen water in zo een motor zit, dan heb je een warmte isolerende lucht laag tussen de binnenkant van de motor en de buitenkant van de motor. Dat werkt op dezelfde manier als dubbel glas.
Bij elkaar zorgt dit ervoor dat de binnenkant oververhit kan raken terwijl de buitenkant nauwelijks warm wordt.
RVS is ook een slechte warmtegeleider, waardoor het verschil nog groter wordt.
Baldu
Berichten: 26
Lid geworden op: 23 apr 2023 20:53
Locatie: Landgraaf

Re: Spindel 6040 2.2 kw naar 1.5 kw

Bericht door Baldu »

FreesKever schreef: 04 jun 2023 19:54
Baldu schreef: 27 mei 2023 21:45 Hoi
Ik heb de cnc vandaag voor het eerst echt laten werken, wat kleine dingen op 16000 rpm
Heb hem zonder vloeistof laten werken ivm lage belasting, wordt amper warm.
Bij een werkstuk zal ik toch eerst de watertoevoer aansluiten op de pomp
Dat is een heel erg slecht idee.
Bij watergekoelde spindels zit er een water mantel om de motor heen, die dan met doorstroming voor de koeling zorgt.

Als er geen water in zo een motor zit, dan heb je een warmte isolerende lucht laag tussen de binnenkant van de motor en de buitenkant van de motor. Dat werkt op dezelfde manier als dubbel glas.
Bij elkaar zorgt dit ervoor dat de binnenkant oververhit kan raken terwijl de buitenkant nauwelijks warm wordt.
RVS is ook een slechte warmtegeleider, waardoor het verschil nog groter wordt.
Hallo Freeskever
Je hebt gelijk,
het 'echt laten werken' was een minuut of 10 en lichte belasting, proefcontouren op een mdf plaat, ca 1 mm diep.
Alles daarna is met waterkoeling gebeurd, ik riskeer het natuurlijk niet de spindel kapot te draaien.

Ik merk dan ook dat de watertemp in het vaatje geleidelijk warmer wordt, tot wellicht zo'n 35 graden, die temp is bereikt na een uur ongeveer.
Sneller dan 16.000 rpm heeft de spindel nog niet gedraaid eigenlijk.

Groet, Baldu
Plaats reactie