Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door cocodile »

Goed zat, daar doe ik het wel voor. Waar haal ik een 0,3mm / 60 graden dingus?
Het is een V-dingus, en ik heb hem gehaald in China, dwz. is voor mij gedaan, en als ik er meer had, dan zou ik je er gaarne een toesturen.

Zijn echter landelijk ook te verkrijgen, en kleine bolkopjes doen het ook wel goed, graties te verkrijgen bij de tandarts. :mrgreen:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Zo, schema weer wat uitgebreid. Is een beetje proppen om 't op 1 pagina te krijgen, maar dan past het tenminste nog in de freeware editie van EAGLE.

Beetje vechten met de microcontrollerpinnen ook, eigenlijk. Er zijn er nu een paar met dubbele functie. Word nog leuk in de software :)

Toegevoegd is de vermogenstrap voor de motor, het ompoolrelais, de kortsluitbeveiliging en sensoringangen voor overtemperatuur van de motor.

Verder nog wat meer naar DIP ipv SMD veranderd. Ik zit nu wel heel ver uit mijn comfortzone :)

Schema (PDF)
Onderdelenlijst (Excel)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Sjuul schreef: Ik wil er graag een hebben, maar ik wil het ook graag begrijpen...
Tzt post ik wel eens wat uitleg. Maar dan moet-ie eerst werken. Zit vast een geintje in dat niet doet wat het moet doen; ik heb zo hier en daar het 'hou het aantal verschillende componenten beperkt' enzo wel wat ver doorgedreven. En 't kan nog veranderen omdat ik het niet op de print krijg zoals ik wil.
benkr schreef: nee, helaas niet, alleen een Vapour Phase oven.
Zijn toch leuke machientjes die je noemt. Ik moet het met veel minder doen bij de baas (Eurocircuits reflowoventje, ANWB lidmaatschapspas en potje pasta om te stencilen, pincet om te plaatsen, Metcal soldeerstationnetje), maar het is dan ook meer voor een proto zo hier en daar of een kleine serie. Productie word uitbesteed (schoenmaker, blijf bij je leest)
En toch kan ik met dat beperkte spul bijna alles maken wat ik kan verzinnen. En als ik het niet kan maken, dan is het voor productie ook lastig.

We zullen 't wel zien. Zoals het ontwerp er nu bijstaat is het niet zo geschikt voor machinaal bestukken en solderen, wel 'hobbyhok-vriendelijk'. Magoed, voor een eventuele kleine serie is dat gauw genoeg aangepast uiteraard.
cocodile schreef:Het is een V-dingus, en ik heb hem gehaald in China, dwz. is voor mij gedaan, en als ik er meer had, dan zou ik je er gaarne een toesturen.
Ik ga er ook eentje krijgen, las ik net in een PB :)
Waarvoor dank!
en kleine bolkopjes doen het ook wel goed, graties te verkrijgen bij de tandarts. :mrgreen:
Heb ik wel een goeie bron voor (pa is gepensioneerd tandarts), en een 3/32" spantangetje voor de Kress. Is ook wel eens te proberen, maar ik vind die dingen nog best grofstoffelijk eigenlijk. Kleinere freesjes bedoeld voor de airrotor kan ik ook wel krijgen, maar daar heeft Kress geen spantang voor. En of dat goed werkt is ook maar de vraag; die airrotors doen normaliter 200.000-300.000 toeren :shock:
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Dabit, dat frezen gaat zo, voor jouw stappenregeling geen probleen lijkt me ;-)
http://youtu.be/wOmVxfnEPHU
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Gheheh, die komt met de originele 2mm spoed trapeziumspindels niet veel verder dan 2500mm/min hoor :)
Maar da's ook rap zat.

Schema is nog een beetje aangepast: klikkerdieklik

De remweerstand is komen te vervallen. Als ik zo eens kijk naar de weerstand van de windingen van de gemiddelde universeelmotor dan heeft dat ook weinig zin. Verder nog wat foutjes eruit gehaald.

Layout heb ik al wel iets aan gedaan, maar nog niet veel:
Afbeelding

Zal niet meevallen om 'm enkelzijdig te krijgen, maar het vermogensdeel begint kwa layout nog enigzins op 'acceptabel' te lijken. De lussen waar de stromen circuleren zijn niet zo compact als ik ze graag zou willen hebben, maar 't kan ermee door. Een paar draadbruggen kom ik zowiezo niet onderuit.

Het printje binnen de 100x80mm van de freeware-editie houden gaat ook niet lukken vrees ik. Da's wel jammer voor de hobbyisten die dingen willen aanpassen. Zelf heb ik gelukkig nog een oudere (legale) Standard-editie van EAGLE die 160x100mm kan.

Verder komt er ook een 100MHz 4-kanaals digitale oscilloscoop mijn kant op. Mooie vervanger voor de inmiddels enigzins rotte 20MHz analoge Hameg die ik al een jaar of 20 heb (en die toen al niet nieuw was).
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Het printje binnen de 100x80mm van de freeware-editie houden gaat ook niet lukken vrees ik
Misschien een idee om het dan maar in 2 printjes te splitsen ?
Het hele stuk met inputs, optocoupler en dspic, volgens mij heb je dan maar een heel beperkt headertje nodig om door te koppelen. 2 printjes op elkaar, lekker compact.
Ik ga m'n antieke verstofte precise spindel (110vac) maar vast weer oppoetsen, zie mogelijkheden. :P
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Hmmm, zou kunnen. Persoonlijk heb ik liever 1 printje. Vind ik praktischer, scheelt kosten, en je bent toch weer signalen die rechtstreeks aan het lichtnet hangen aan het doorkoppelen via een flatcable (die niet de juiste isolatiewaarde bied) of open pennen.

Overigens kun je met de freeware editie wel G-code creeren, gerbers/NC drill data aanmaken, etc. meen ik.
Alleen niet wijzigen en die wijzigingen opslaan. Is ook rondomheen te werken: importeer het spul in DesignSpark bijvoorbeeld.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Hessel Oosten
Berichten: 462
Lid geworden op: 17 mei 2011 16:33
Locatie: Molenhoek, bij Nijmegen
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Hessel Oosten »

Niet bedoeld voor een discussie over de voor-en nadelen van diverse pcb ontwerp programma's ...

Noem in deze context ook nog maar even, voor je weet maar nooit:

Diptrace ( http://www.diptrace.com) wat WEL een onbeperkt pcb formaat heeft (!) en bij de free trial versie een maximum van 300 pins.
""Full featured 30-day trial and 300-pin Freeware versions are available for evaluation""

Producing PCBs using milling-method in Diptrace:
"" DipTrace allows you to export edge polylines to DXF. The DXF files can than be be converted to G-code.""

Hessel
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Nou, alleen een contour frezen gaat het 'm niet worden voor deze PCB. Tussen de hoogspanningssporen (300-350V) is toch minimaal 1,5mm ruimte vereist om enige doorslagspanning te kunnen garanderen, en dan ga ik al uit van een niet al te hoge vervuilingsklasse. Onder en rondom de optocouplers nog meer; daar is de isolatie niet enkel functioneel, maar heeft die ook nog een veiligheids-functie.

Vergis je niet; hoge DC spanningen zijn Akelig met een hoofdletter A. Je krijgt er fijne derdegraads brandwonden van omdat de huid ontleed (elektrolyse) die na 6 weken nog niet genezen zijn (vraag maar niet hoe ik dat weet, auw). En is er eenmaal vonkoverslag dan dooft het niet maar heb je gewoon fijn een lasboog op je print. Ik ben niet gauw bang, maar voor hoge DC spanningen met power erachter heb ik heilig ontzag.

Met dat EAGLE pcb2gcode script van die John T Johnsen kan ik dat soort zaken redelijk makkelijk regelen lijkt het, want ik kan extra freesoperaties toevoegen en de minimale isolatieafstand instellen. Met polylines in een DXF niet.

Ik schat trouwens uit te komen op ergens rond de 100x125mm voor de PCB-grootte. Valt dus opzich nog wel mee.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door ludo »

Dabit,
best een heel ontwerp,maar ik zou die schakelende voeding voor de 12V gewoon met een kleine transfo doen.
Ik ben nog van de oude tijd.
Wat de stroombegrenzing betreft wat gaat de controller daar mee doen,gaat de pwm de motor terugregelen is er ook een waarschuwing voorzien dat men de stroomlimiet overschrijdt .(ca 7A)
Verder om de draairichting om te keren gewoon extern een voldoend groot relais aansturen.
Het zijn allemaal maar ideeen hoor ,maar ik volg het met veel interesse en wens je veel succes.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

ludo schreef:Dabit,
best een heel ontwerp,maar ik zou die schakelende voeding voor de 12V gewoon met een kleine transfo doen.
Ik ben nog van de oude tijd.
Heb ik overwogen, en dan een transformatortje gebruiken om de IGBT's te sturen. Dan had alle logica niet aan de netspanning gehangen. Maar dan word de gatedrive-transformator weer een niet zo triviaal component, en het gatedrive-circuit ook vrij complex aangezien de frequenties niet zo hoog zijn en de dutycycles mogelijk groot.

Trafootje gebruiken in plaats van een geschakeld voedingkje om een ongeisoleerde +13V..+14V @ 120mA aan te maken zie ik de voordelen niet van. Heb je een 2W trafootje voor nodig, 2 diodes of bruggelijkrichter, elcootje, en een regelaar die +13V maakt (want bij die kleine trafootjes varieert de spanning belast en onbelast nogal). Kost alles bij elkaar nog wel wat geld en printoppervlak.
Wat de stroombegrenzing betreft wat gaat de controller daar mee doen,gaat de pwm de motor terugregelen is er ook een waarschuwing voorzien dat men de stroomlimiet overschrijdt .(ca 7A)
In principe beeindigt de overstroombegrenzing zowiezo de huidige PWM-cyclus, en dat buiten de software om; dat OCFAULT signaal grijpt rechtstreeks in op de PWM-generator in de microcontroller.
Die software krijgt wel een seintje, maar wat moet die ermee gaan doen? Er hangt een LEDje aan de micro, die kan ik een keer laten knipperen, maar dat was het dan wel weer met wat ik aan actie kan ondernemen.
De boel stopzetten is eigenlijk geen optie (en ook niet nodig), want dat kost je dan zowiezo een freesje. Dan maar gewoon op 7Amp doordraaien en hopen dat die situatie voorbij is voordat de motor te warm word.
Verder om de draairichting om te keren gewoon extern een voldoend groot relais aansturen.
Het zijn allemaal maar ideeen hoor ,maar ik volg het met veel interesse en wens je veel succes.
Zit ik met de stroomopname van dat externe relais. Zo royaal is de stroomcapaciteit op de +13V bus niet, en door het relais op het bord te zetten hou ik dat onder controle. Verder hou ik niet van allerlei extra dingetjes die met allerlei kabeltjes aan elkaar hangen en in 1 grote spaghettikluwen in een kastje gepropt moeten worden.

En opzich: dit relais is ook in 16Amp versie te krijgen, mocht je dat willen. Dan is het niet zo nuttig meer dat je nog een extern relais kunt gebruiken.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
cocodile
Berichten: 513
Lid geworden op: 01 sep 2007 08:46
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door cocodile »

Waarom nick je niet het printje uit zo'n netadaptertje, en piggy back het op je print? :idea:
Dingen kosten geen ruk, kan je zelf niet voor bouwen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Daar zit geen toekomst in voor als mensen het ooit na willen bouwen. Dan had ik gewoon een aansluiting voor een voedingkje moeten maken en de adapter extern moeten houden. En dan komen we weer op kabelspaghetti die je in een doosje moet proppen uit.

Maar rekent U even mee voor de kosten van de switcher (Farnell prijzen ex. BTW):

- 1x LNK304GN (switcher): EUR 0,96
- 2x USB260-E3/52T (diodes): EUR 0,78
- 1x SDR1005-102KL (1mH spoel): EUR 0,45
- 2x MCRH25V226M5X11 (22uF/25V elco): EUR 0,104
- 1x MCCA000434 (100nF/25V/X7R): EUR 0,06
- 2x weerstand 1206: EUR 0,012

Maakt samen EUR 2,37 ex. BTW. voor het 13V @ 120mA voedingsdeel. Als je een adaptertje kunt scoren uit de 2,50 rommelbak ben je een paar dubbeltjes goedkoper uit. In werkelijkheid nog niet eens, want die diodes, weerstanden en elco's moet je toch hebben voor de rest van de print en koop je niet per stuk.

Zelfde rekensommetje met een trafootje op het bord:
- 230VAC -> 2x9VAC, 2VA: EUR 3,91
- 3x diode: EUR 0,30
- 100uF elcootje: EUR 0,10
- 1x 78M12: EUR 0,34
- 22uF elcootje: EUR 0,05

Maakt samen EUR 4,70. Het dubbele van de switchmode-oplossing, zowel kwa kosten als kwa printoppervlak (wat ook niet gratis is). Enkel zinvol als ik de IGBT's via een isolatiebarriere aan zou sturen zodat de logica geisoleerd zou zijn.

Maar om dat goed nabouwbaar te doen valt tegen; isolatie van dat trafootje moet toch tegen 1500VAC/1min kunnen (veiligheid), en tegelijkertijd komt het best nauw kwa lekinductantie. Standaardcomponenten daarvoor zijn eigenlijk amper via de voor particulieren toegangkelijke elektronicahandels te krijgen en zelf trafootjes wikkelen is voor veel mensen iets engs (en ook kernen van geschikt materiaal liggen niet op elke hoek van de straat). Een Ethernet-trafootje trekt het helaas niet; dat was best een goeie kandidaat geweest anders.

Tsja, er zijn altijd meerdere wegen naar Rome, je kiest er eentje, en als het spul af is weet je ook altijd hoe het nog veel beter had gekund.

[edit]
Screenshotje huidige status layout (heb er niet zo heel veel meer aan gedaan):

Afbeelding

't valt nog niet mee om een A3-tje vol componenten op een enigzins compact enkelzijdig freesbaar printje te frotten. Maar de boardoutline staat nu op 100x125mm, en het lijkt doenbaar om 'm daarop te houden.

De rode lijnen zijn draadbruggen. Zijn er wel een stel stiekum, maar soms is het beter om voor een draadbrug te kiezen dan een spoor via een gigantische omweg naar z'n plek te leiden of te kiezen voor een dun spoortje overal tussendoor.

Layout is trouwens niet definitief; het 'fijne' van EAGLE is dat het tijdens het trekken van sporen geen rekening houd met constraints en dat-ie ook geen sporen even aan de kant kan duwen enzo. Dus straks als alles erop zit in Freerouter oid het merendeel nog een keer overdoen en ze dan ook zo dik mogelijk maken met zo onkritisch mogelijke tussenafstanden etc.
[/edit]
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door scyllatech »

Ik bewonder je inzet en geduld om op alles te reageren.
Zoals je zegt er zijn talloze manieren om ergens te komen, maar je weet duidelijk wat je doet en wat je wilt.
Hier heb ik alle vertrouwen in.
Ook leuk om de voortgang te zien.

Te gek.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie