Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door assink »

ik zie ook mogelijkheden voor de motor van m'n ferm draaibank. Deze heeft een "standaard" elektromotor van 375 watt..
Dit is een prijsgunstiger alternatief dan ombouw naar 3 fase en frequentie regelaar 8)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Hou er wel rekening mee dat het DC of universeel-AC motoren moeten zijn he? Dus motoren met koolborstels, zeg maar. Als er geen koolborstels inzitten werkt het niet met deze print.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 11995
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

En je hebt een opnemertje nodig voor de toeren ( toch?)
Dus omgebouwde stofzuigermotoren moeten het goed doen :P , een beetje slim die lucht er nog door zuigen voor de koeling.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

hugo stoutjesdijk schreef:En je hebt een opnemertje nodig voor de toeren ( toch?)
Yup. Daar ga ik wel op regelen, op het signaal van zo'n opnemer.
Dus omgebouwde stofzuigermotoren moeten het goed doen :P, een beetje slim die lucht er nog door zuigen voor de koeling.
In principe zou dat kunnen, maar die motoren zijn nou niet bepaald efficient. D'r komt niet voor niks zo'n berg hete lucht uit een stofzuiger. Overigens komt er uit zo'n Kress 1050 ook maar slechts zo'n 500W mechanisch vermogen maximaal, en meestal minder.

Als je een losse motor wilt hebben om zelf een spindel te maken, dan zou ik gewoon een permanent-magneet DC motor pakken. Goed regelbaar, vrijwel constant koppel, vrij efficient en via Ebay zat te vinden in het 1-2kW bereik voor weinig (loopband-motoren bijvoorbeeld).


Diepte-investering gedaan voor dit project:

Afbeelding

4 kanaals 100MHz 1GSa/s digitaal scoopje uit de inboedel van het opgedoekte Nokia.

Ik kocht voor de baas wat spulletjes uit die inboedel, en heb van deze scoopjes er maar eentje extra laten komen. Ik mocht die van de baas altijd wel lenen, maar supergelukkig was die er eigenlijk niet mee dat ik het dure ding overal mee naar toe sleepte.

Deze vervangt mijn 2 kanaals 20MHz analoge Hameg scoop die ik al heb sinds m'n 16e. Dat ding heeft onderhand wel erg rotte schakelaars en potmeters die een goeie schoonmaakbeurt wel kunnen gebruiken. Ik ben er alleen nooit aan toegekomen om dat te doen.

Mocht er trouwens iemand baat hebben bij die analoge oscilloscoop dan moet-ie 'm komen halen. Anders gooi ik 'm voor een paar euro op marktplaats (want als het op MP niks kost heeft 't ook geen waarde).

Verder heb ik een stukje enkelzijdige FR-4 van 220x100mm liggen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door ludo »

Dabit,

nog een vraagje,ik zie een optocoupler voor de index,ik veronderstel dat de indexpuls afkomstig is van een sensor ergens op de hoofdspil en dat dit het meetsignaal is voor het toerental,maar ik denk dat de optocoupler verkeerd staat .Maar misschien had je dit zelf al gemerkt.
Gebruikersavatar
Swets
Berichten: 2661
Lid geworden op: 09 feb 2007 21:49
Locatie: krimpen aan den IJssel
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Swets »

heb al 2 scoops. dus ikke niet....
http://www.arjan-swets.com (met cnc filmpjes)
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ludo,

Ik neem aan dat je het over optocoupler OK3 hebt? Die heeft een andere functie, namelijk het melden van de indexpuls aan de CNC-besturing.
Dan weet die ook hoe hard de spindel loopt, en kan 'm eventueel gebruiken om te tappen (zal met een Kress wel lastig worden, maar met de originele BF20 spindel is M10 in aluminium geen probleem in ieder geval)

Het spindeltoerental word doorgegeven door een CNY70 sensortje en een blob witte verf op de spindel. Je mag er twee aansluiten (op connectoren X3 en X4) als je twee spindels hebt zoals ik.


Verder nog wat geprutst in Eagle. Als ik er nog 10x overeen ga vind ik vast nog 10 dingen die verbeterd kunnen worden, maar ik vind het wel best zo.

Afbeelding
(moderators, waarom mogen we eigenlijk alleen maar plaatjes in dat bejaarde 640x480? Iedereen heeft tegenwoordig een 1024x768 of groter monitor)

In principe zou-ie te frezen moeten zijn als je een sleuf kunt trekken van 0,4mm of kleiner met een nauwkeurigheid van, zeg, +/- 0,15mm. En met een 0,5mm freesje of zelfs 0,6mm en een iets betere positioneringnauwkeurigheid zal het ook nog wel lukken.

Even gauw de G-code in LinuxCNC geladen:

Afbeelding

Updates:
Update schema (PDF)
Board (PDF)
testje G-code freesspul
testje G-code boren

Aan de hoeveelheid boren moet ik nog even wat doen. In principe heb je 0,8mm, 1,0mm, 1,3mm, 2mm en 3,2mm nodig. En dan zijn die 0,8mm en 1,3mm eigenlijk al optioneel; die kunnen beiden met 1mm ook nog wel. 2mm zijn maar 2 gaatjes (die grote condensator), 3,2mm de bevestigingsgaten.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
ludo
Berichten: 304
Lid geworden op: 08 feb 2007 22:07
Locatie: ESSEN (Belgie)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door ludo »

knap werk,proficiat
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Zeker knap!

Twee vraagjes,
- USBCNC beweert over het frezen 2:45 uur te doen, kan dat kloppen?
- bestaat er een boorkopje dat ik in de Kress kan zetten? Of bijvoorbeeld in de 6mm collet?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

PaulBng schreef: - USBCNC beweert over het frezen 2:45 uur te doen, kan dat kloppen?
Zou goed kunnen. 't is ook nog maar een experimentje. Ik heb nog niet aan de voeding zitten rommelen, freesdiameter staat op 0,3mm met 0,25mm overstep en de isolatie die er gefreesd moet worden staat nu op 1,5mm. Dat zijn heel wat baantjes van 0,25mm....

Die 1,5mm is voor het hoogspanningsdeel ook behoorlijk noodzakelijk, maar voor het laagspanningsdeel niet. Daar is een enkele sleuf van 0,3mm wel zat.
Misschien maar eens wat rommelen met extra freesoperaties om eens te kijken of ik ergens een ruwfreesgang erbij kan proppen.
- bestaat er een boorkopje dat ik in de Kress kan zetten? Of bijvoorbeeld in de 6mm collet?
Zou ik ook wel eens willen weten. Kleine HSS boortjes kan ik voor een paar centen lokaal kopen, boortjes met 1/8" schacht niet. Dat die HSS dingen in printmateriaal zo versleten zijn vind ik voor die paar centen en het gemak van lokaal kunnen kopen ook niet zo erg.

Ik heb er ooit wat naar gezocht, en mooie boorkopjes met een JT1 (of JT2) taper vind je wel. Heb je alleen nog een schacht nodig van 8mm naar JT1. En die vind ik dan weer niet.

Conrad heeft ook nog wel kleine boorkopjes, maar met hetzelfde probleem: het verloop van boorkop naar 8mm recht.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
joopbos
Donateur
Berichten: 901
Lid geworden op: 12 mar 2008 19:34
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door joopbos »

AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door AnkoD »

DaBit schreef: Zou ik ook wel eens willen weten. Kleine HSS boortjes kan ik voor een paar centen lokaal kopen, boortjes met 1/8" schacht niet. Dat die HSS dingen in printmateriaal zo versleten zijn vind ik voor die paar centen en het gemak van lokaal kunnen kopen ook niet zo erg.

http://richontools.com/index.php?main_p ... Path=90_74

Ook niet erg duur, met 1/8e schacht.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11015
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ik heb er bij die Richontools ook een paar besteld, evenals enkele graveerfreesjes. Nadeel is dat die dingen pas over een week of 2-3 in de bus liggen terwijl ik gewone boortjes per kilo bij de lokale industrietoko kan halen voor enkele centen per stuk. Overigens kan ik ook best 1/8" schacht boortjes bij Farnell kopen als ik wil frezen voordat het spul binnen is. Met een euro of 7 wel duur, maar niet onoverkomelijk.

http://nl.farnell.com/kelan/cd-0-8/dril ... /dp/222290
PCB-isolatie freesjes zijn dan weer wel knap duur: http://nl.farnell.com/mega/13-111050/ro ... dp/4138028

Magoed, een boorkopje voor in de Kress lijkt me zowiezo niet verkeerd. B6/B10/JT1/JT2 kopjes zijn op ebay wel goed te vinden voor <$50, het moet alleen nog in de Kress.

Of zoiets: http://www.conrad.nl/ce/nl/product/8078 ... orkop-1532
Schijnt een M8 x 0,75 draad in te zitten ofzoiets.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door scyllatech »

Ik heb even bij Conrad gekeken om moest wel even lachen om de omschrijving.

"Geschikt voor alle Micromot-machines type FBS 240/E, WB 220/E, MOS, FBS 12/E en ***** hobby-drilboren *****

Dat is toch wel wat heftig om met een drilboor je printjes te boren/frezen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
Plaats reactie