Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Arie Kabaalstra schreef:Ja.. Etsen is dan wel intressant..
Is zowiezo wel interessant eigenlijk, ook voor de hobby. Ontwerp fotografisch of via strijkspul op de print zetten is niet lastig en niet kostbaar, en etsen gaat prima in een oude emmer. Met een simpel elcheapo 500L/uur aquariumpompje in het etsmiddel en dan sproeien zijn spoortjes van 0,2mm nog geen probleem.

Maar als je het maar zo heel af en toe gaat doen, en die machine staat er toch...
Ik gebruik als "onderplaatje" vaak een stukje laminaat.. lekker hard, vlak en glad..
Had ik ook naar gekeken, naar een reststukje laminaat. Maar dat van mij was best krom.
DZPB kwam trouwens makkelijk los van het MDF. Logisch, want ik had het niet ontvet.
Het was de print zelf waar de hechting, uh, uitstekend was :)
ik hoorde ooit van iemand die bouwmodellen van Styreenplaat maakt.. dat ie een plaat Delrin op de machine schroeft.. en daar de platen styreen met een wateroplosbare lijm op plakt.. na het frezen kwakt ie een emmer water in de machine. en trekt de platen styreen van de delrin plaat.. :)
Da's dan gewoon van die witte houtlijm, neem ik aan?
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

Geen idee eigenlijk wat voor lijm dat was.. Ik heb voor het modelbouwen een goedje genaamd "liquitape" oftewel vloeibaar plakband.. met een kwastje aanbrengen.. zolang het nog nat is kun je het met water schoonmaken, als het droog is.. blijft het kleven.. mooi spul om even te "passen".. na droging te verwijderen met wasbenzine..

Ik zou ook eens kunnen kijken wat de kleefkracht van Polyvinylalcohol is.. dat spul lost ook op in water.. wordt gebruikt bij verwerking van vezelversterkte kunststoffen in mallen.. een dun laagje PVA lost ook op als je er een emmer water overheen kiept.. en zo komt je onderdeel makkelijker los uit de mal...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ja, daar moet ik ook nog eens een flesje van kopen.
Ik gebruik tot nu toe eigenlijk alleen puur van die mallenwas zonder extra laagje PVA, maar da's niet de methode.

Overigens is hotmelt ook handig spul voor 'even tijdelijk vastzetten'. Alleen niet voor printjes want er een gedefineerde laagdikte mee krijgen is lastig.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Verwacht de komende week gaan update. :evil:

Ik was vanavond bezig met iets simpels, hoor ik opeens een knal uit de besturingskast komen en springt de machine in E-stop. Zo'n beetje alles wat aan de 75 volt hing in de stuurkast heeft schade. De 3 stepperdrivers en het printje dat het E-stopsignaal naar de PC doorgeeft als de voeding wegvalt.

Raar. Daarvoor moet de 75V voedingsspanning naar dat spul toch royaal boven de 110V oplopen. En die 75V komt uit een ringkern+bruggelijkrichter+dikke elco's; dat doet niet gauw iets raars. Ik meet ook nog steeds braaf 73V belast. Fout in het ontwerp van de stepperdrivers zou kunnen, maar de elektronica die de E-stop doorgeeft aan de PC is ook stuk, en da's een ander beestje....

De schade is overigens beperkt; op de stepperdrives zitten spannings-voorregelaars met een bewust niet erg overgedimensioneerde transistor. Die hebben goed werk gedaan; ze zijn zo'n beetje verdampt. Maar als ik via een losse voeding de elektronica van energie voorzie (en de motorspanning aanzet) dan doen ze het nog. Op de E-stop elektronica is het een zwartgeblakerde weerstand, ook nog wel te overzien.

Nog raarder:
Toevallig was ik vanmiddag bij een familielid: voeding van de PC was ermee opgehouden. 2 weken terug: zelfde euvel bij broertje. 3 weken terug: zelfde euvel bij schoonbroer. Buurman heeft een verse PC, want de oude was ermee opgehouden.
PC's van verschillende merken, verschillende leeftijden. Woont allemaal binnen 3km hemelsbreed van elkaar.

Toeval is leuk, maar dit is mij iets te toevallig aan het worden...
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Bellen met het energiebedrijf?
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door AnkoD »

DaBit schreef: Nog raarder:
Toevallig was ik vanmiddag bij een familielid: voeding van de PC was ermee opgehouden. 2 weken terug: zelfde euvel bij broertje. 3 weken terug: zelfde euvel bij schoonbroer. Buurman heeft een verse PC, want de oude was ermee opgehouden.
PC's van verschillende merken, verschillende leeftijden. Woont allemaal binnen 3km hemelsbreed van elkaar.

Toeval is leuk, maar dit is mij iets te toevallig aan het worden...
Yup, jullie hardware leverancier verkoopt gewoon troep :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Waarschijnlijk vergrote aktiviteit van zonnevlekken.
Vreemde voorvallen komen altijd in drievoud.

Heb je niet toch ergens een klein sluitinkje gehad, weggewaaid spaantje er tussen oid. Als je natuurlijk niet kunt herleiden waar het vandaan komt is wel irritant.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door lelieveld »

Bellen met Energie bedrijf zoals Paul aangeeft
Of dat zin heeft :evil:
Als je van leverancier wilt wisselen wel natuurlijk :P
Alleen dat lost niks op
Ik meen dat de spanning tot wel 10 % hoger mag zijn voor er aanspraak gemaakt kan worden op schade vergoeding
En hoe bewijs je dat ?
De meeste apparaten kunnen daar overigens gewoon tegen

Ik zou de verzekering agent bellen van je inboedel verzekering
Als je daar mee op goede voet staat helpt hij je wel
En daar is informeren of er meer gevallen zijn recent bij je in de buurt
Is er misschien recent blikseminslag geweest kortbij :?:
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door clements »

heb je een brandverzekering?
Er kwam rook uit dus er moet brand zijn geweest nl. Mijn broer heeft op die manier een doorgefikte pc vergoed gekregen.
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

PaulBng schreef:Bellen met het energiebedrijf?
Zal wel de netwerkbeheerder moeten worden dan. Maar iets zegt me dat die van niks weten zelfs al zou het wel zo zijn, als je al langs operation human shield komt....
hugo stoutjesdijk schreef:Waarschijnlijk vergrote aktiviteit van zonnevlekken.
Vreemde voorvallen komen altijd in drievoud.
Heb je niet toch ergens een klein sluitinkje gehad, weggewaaid spaantje er tussen oid.
Als 't nou 1 stepperdrive was, okee. Maar tussen 3 stepperdrivers + 1 stuks andere elektronica die als enige gemeenschappelijke deler de 75V voeding hebben? En die 75V voeding die uit een dikke nettrafo+diodes+elco's komt? Dat word bij onderdelen stuk of spaantje ergens tussen hooguit lager, maar niet hoger. En tot 100V heb ik zowiezo geen probleem, pas vanaf de 110V ongeveer.

Verzekeringen enzo, tsja. 't gaat kwa materiaal om 3 transistortjes van 8 cent per stuk en een weerstand. De PC-voedingen van familie is hun probleem.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Ian »

Heb het wel vaker gehoord dat de 230v ietsjes hoger uitviel

Meten is weten
Jij zal vast wel een of andere "bewaker" er tussen kunnen hangen die het registreerd/tegenhoud
Swake
Donateur
Berichten: 1687
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Swake »

Er is geen netzekering of differentieel uitgesprongen? En de trafo was niet oververhit ook niet?
Meet je condensatoren dan eens goed na. Die grote gaan niet altijd openbarsten dus je ziet het niet altijd.

Als je denkt dat het van het net moet komen: Voor wat het waard is, steek een filtertje met overspanningsbeveiliging aan de ingang van je voeding. Helpt echt, als het ding snel genoeg is tenminste.
Bij mij hangt de besturing aan een degelijk UPS, gewoon uit voorzorg. En als je een netspanning analyser kan lenen van iemand hang die een paar dagen aan het stopcontact.
En kijk eens goed rond in de buurt, mogelijk ergens zware werken aan de gang of zo. Die durven wel eens wat uitsteken met hun machines. Of iemand de DC kant van wat zonnepaneeltjes aan het net gehangen. Oops :mrgreen:
When it fits stop using the hammer.
Idaps
Berichten: 46
Lid geworden op: 18 jul 2007 16:19
Locatie: regio Utrecht

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Idaps »

als je het net wantrouwt, zou het een zwevende Nul kunnen zijn. zie het als het sterpunt wat niet aan de nul zit, bij het zwaarder belasten van 1 fase, zal het sterpunt richting die fase verschuiven waardoor de 2 overige fasen een hogere spanning krijgen tov het sterpunt. Heb het meegemaakt binnen 1 machine, heb het meegemaakt binnen 1 installatie maar nog niet op het openbare net.
Je zou bij alle personen waar wat opgeblazen is eens de spanning tussen nul en aarde kunnen meten, dit Moet altijd 0 volt zijn en niets anders.

misschien kun je er iets mee.

Cor
PaulBng
Berichten: 409
Lid geworden op: 02 dec 2011 18:54
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door PaulBng »

Dat gebeurt ook op grotere schaal. Ik vond wat jurisdictie over een rechtszaak aangaande zo'n geval.
Niet dat de eiser won......
Gewoon omdat ik wil weten of het kan...
Plaats reactie