Kress toerenregeling

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Ik heb inmiddels een Kress FME1050-1 naast de hoofdspindel hangen, en opzich ben ik tot nu toe erg tevreden met dat apparaat.

Maar d'r is 1 ding wat me niet bevalt, en ik vroeg me af of dat zo hoort: de toerenregeling vind ik vrij slecht.
- Als ik 'm langzaam van standje 1 naar standje 2 draai, dan doet-ie in de eerste instantie niks om vervolgens een stuk of 1000 toeren hoger te gaan draaien. Wat hysterese in de regelaar, zeg maar.
- Ik vind de toerenregeling niet best. Als ik het ding instel op ca. 6000rpm en ik ga een stuk aluminium vlakfrezen met een 5mm frees (tweesnijder, 1mm snedediepte), dan hoor ik het toerental inzakken zo gauw de frees materiaal raakt, om een seconde later weer te herstellen. Te weinig koppel lijkt het probleem dus opzich niet te zijn, meer een slome regeling.

Zijn deze zaken normaal?

(zo ja, dan ga ik toch eens een leuk snel speedcontrollertje maken voor Kress en BF20 motor die ook direct een PWM-signaal vanuit de besturing snapt en toerental nauwkeurig regelt)
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Sjuul
Berichten: 555
Lid geworden op: 05 jul 2011 22:57
Locatie: Montfort
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Sjuul »

Heb me dit ook al eens afgevraagd, ik heb er nog geen tijd voor gehad (misschien ook wel niet de kennis)
Maar ik denk dat als je iets kunt bedenken waarmee je de snelheid extern kunt veranderen (0-10v) je ineens een heleboel vrienden hebt hier op het forum :lol:

Mogelijkis het zeker:
http://www.8020cnc.com/improved%20cnc%2 ... controller

Sjuul
BriBis
Berichten: 193
Lid geworden op: 26 mei 2007 21:17
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door BriBis »

Ik denk dat je inderdaad spontaan vrienden erbij gaat krijgen ;-)
daarnaast is het geloof ik wel een aardige ingreep om de kress "van buitenaf te beinvloeden".. De interne snelheidsregeling moet je geloof ik volledig uitschakelen.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Dus dat trage reageren is redelijk normaal? Hmm.

Kwa speedcoontrollers: als ik het doe, dan doe ik het goed. Al dat fase-aansnijdingsspul met een triacje word het 'm niet; dat maken ze maar lekker in China en stoppen ze maar fijn in een Aldi klopboormachine. Dat fase-aansnijdingsspul geeft een behoorlijke koppelrimpel wat het nauwkeurig regelen en stabiliseren van het toerental niet makkelijk maakt, zeker niet bij varierende belasting.

0-10V voor de snelheidsregeling, sja, ook zoiets. Er word door de besturing een uiterst nauwkeurig PWM-signaal gemaakt met resoluties van 8-15 bits. Dat word dan analoog gemaakt door het te filteren waarbij je bij de gemiddelde methode alweer wat nauwkeurigheid verliest, gaat over een kabeltje wat storing oppikt naar de controller, en met een beetje pech word het daar weer gedigitaliseerd (met wederom ietwat verlies in resolutie) zodat een microprocessortje kan regelen.
Nu werkt dat opzich gewoon goed genoeg; van 0 tot 30000 toeren in, zeg, 250 stappen is zat. Maar dan nog: laat dat microprocessortje direct het PWM signaal inmeten, en het is een stuk storingsongevoeliger en geen verlies van resolutie.

Ruw plannetje, nog niet uitgewerkt:

- Kress is net zoals zo'n beetje al het elektrisch gereedschap een universeelmotor, en doet het dus op DC en AC. BF20 is een DC motor. Ergo, sturen met DC is het meest logische, geeft ook geen koppelrimpel.
- Busspanning 300-400V DC. Voor de hobby is gelijkgerichte en afgevlakte netspanning prima.
- Motor sturen met een sigma-delta modulatortje ipv simpel PWM; scheelt met minimale filtering een hele hoop radiofrequente rommel.
- Remweerstand is nodig; motortoerental regelen betekent ook dat je het toerental naar beneden bij moet kunnen stellen.
- Optosensor op de spindel voor toerental-terugkoppeling. Doe maar twee trouwens, eentje voor de BF20 spindel, eentje voor de Kress.
- PID-regelaartje, uiteraard. Met een wat hogere DC spanning die voor extra 'lucht' zorgt en een remweerstand kan die best een fatsoenlijke bandbreedte halen.
- Temperatuursensortjes, ook maar maal 2. Zo'n motor is koper en ijzer; zolang die niet te warm word of het ijzer in verzadiging komt mag je die best tijdelijk wat oversturen indien nodig. Bijvoorbeeld omdat je tijdelijk bij 'slechts' 5000rpm wat koppel nodig hebt omdat je eigenlijk te hard het materiaal inzakt ofzo. Gebruik je dat vaak dan kost je dat wat levensduur van je koolborstels, ook al geen ramp. Gebruik je dat te vaak, dan is een overtemperatuurbeveiliging wel prettig, zeker als die een signaaltje richting de sturing kan geven dat aangeeft 'hee, er dreigt iets mis te gaan, pauzeer eens wil je?'
- Spindle on/off en spindle speed PWM ingangen, lekker digitaal via optocouplers. Kan het mooi clean en simpel vanuit de sturing geregeld worden, en geen aardlussen/storing/whatever.
- 't zou mooi wezen als het in het originele besturingskastje van een BF20 past....
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

BriBis schreef:De interne snelheidsregeling moet je geloof ik volledig uitschakelen.
Ja, die zou er inderdaad helemaal tussenuit moeten. Lijkt me geen drama; als je het printje kunt vervangen kun je ook bij de aansluitingen die naar de windingen gaan.
(of je sluit simpelweg de triac op de Kress-controller kort. Dan is-ie er elektrisch ook wel genoeg 'tussen uit')
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
lelieveld
Berichten: 1687
Lid geworden op: 17 mei 2009 00:10
Locatie: Oudenbosch
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door lelieveld »

een Chines kopie van deze KBIC regeling zit ook in de BF20 25 enz. Boor/Freesmachines
6650
misschien kan je die makkelijker vinden ;-)
Spreiding van Kennis Macht en Kapitaal
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door clements »

Op cnczone.com is er ook zon draadje geweest. Daar heet het de super PID controller
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Zit je nog met regeling dmv fase-aansnijding en de bijbehorende koppelrimpel, en geen koppeling naar je PC (want die wil ik dan ook). Plus dat bij een permanent-magneet/shunt DC motor het toerental behoorlijk strak vast zit aan de aangeboden gemiddelde spanning, maar bij een universeelmotor niet.

Super-PID is al beter (had 'm net gevonden), maar nog steeds niet bepaald optimaal. En dat kreng is duur.

Voor mij als particulier is een paar euro vs een paar tientjes verschil in kostprijs niet zo vreselijk significant. Als je d'r 100.000 maakt en je moet concurreren dan word dat een ander verhaal. Beter gewoon goed doen dus.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door clements »

zou zo'n koppelrinpel merkbaar zijn? De traagheid van de rotor etc heft dat toch wel een beetje op?

Ben wel benieuwd waar je mee gaat komen, een paar tientjes vs $155 lijkt me de moeitje waard ;-)
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Kress toerenregeling

Bericht door DaBit »

Even serieus: hoeveel interesse is er werkelijk als ik het eerder beschreven lijstje als richtlijn aanhou, en als het doet wat het moet doen (dus het nauwkeurig vanuit een NC-sturing in toerental regelen van universeel-AC motoren in elektrisch gereedschap en DC motoren met een nominale bedrijfsspanning >100V zoals bijv. in BF16/20/25/30)?

Levering zou deels in bouwpakket-vorm wezen, dus bijvoorbeeld klein SMD spul voorbestukt en wat 'lomp spul' met pootjes en kabelwerk nog zelf na te bestukken. Dat doe ik dan deels om kosten te drukken, deels om het ding niet door dure tests heen te hoeven slepen, en deels omdat jullie waarschijnlijk net zoals ik standaardapparatuur toch aanpassen naar eigen wens kwa formfactor en bekabeling enzo.

Als de interesse genoeg is zet ik 'm netjes op een printje ipv op gaatjesprint. Printjes en bestukkingsstenciltje laten maken kost geld, maar levert wel weer professionele en betrouwbare elektronica op.

Kosten zullen uiteindelijk wel ergens tussen de 50 en 100 euro per stuk uitkomen, in ieder geval voor de eerste paar.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
scyllatech
Berichten: 310
Lid geworden op: 29 sep 2007 16:51
Locatie: Haringhuizen
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door scyllatech »

Ik zou er zeker interesse voor hebben tot max 100 euro.
Ben benieuwd wat het gaat worden .

Succes met het ontwerpen.
Techniek is de dienstmaagd van de creativiteit.
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door AnkoD »

100euri printje, 150eu kress.
Voor 250-300euri heb je al n china spindle......
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13530
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door Arie Kabaalstra »

en... daar moet dan nog een regelaar aan.. en waterkoeling.. en.. en.. .en..
komt verder bij dat Kress spantangen volgens mij goedkoper zijn dan de ER spantangen in een China spindel.. en.. de Nauwkeurigheid van die Kress-tangetjes is mij goed genoeg..

Kortom.. als ik voor de "spreekwoordelijke" handvol kralen, een regelaartje in elkaar kan solderen, en dat aan mijn al dan niet verherbouwde Kress kan knopen.. mwah.. you've got my attention!
AnkoD
Berichten: 502
Lid geworden op: 03 apr 2012 20:43
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: Kress toerenregeling

Bericht door AnkoD »

Arie Kabaalstra schreef:en... daar moet dan nog een regelaar aan.. en waterkoeling.. en.. en.. .en..
komt verder bij dat Kress spantangen volgens mij goedkoper zijn dan de ER spantangen in een China spindel.. en.. de Nauwkeurigheid van die Kress-tangetjes is mij goed genoeg..

Kortom.. als ik voor de "spreekwoordelijke" handvol kralen, een regelaartje in elkaar kan solderen, en dat aan mijn al dan niet verherbouwde Kress kan knopen.. mwah.. you've got my attention!

Mijn 2.2KW was 311 euro, aan de deur, incl VFD... spantangen set 60 euro ebay voor alle 13 stuks, waterkoeling hoeft niet per se, je kan ook n luchtkoeler nemen.(nog goedkoper ook) en al wil je wel water hebben, ik was 37 hele eurootjes kwijt op ebay voor n pompje met reservoir, en een heat exchanger. fan erop en klaar. dus laten we nou op 400 euro komen... heb je nog steeds de ''betere'' spindle imo. :mrgreen: ik heb iig geen problemen met op en neer knallende toerentallen of teveel toeren drop.
Plaats reactie