Decibels Matrijzen produceren

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Ian
Berichten: 355
Lid geworden op: 23 jul 2009 15:20
Locatie: Elst (ut)

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Ian »

Natuurlijk kan je met een aluminium machine nauwkeurige dingen maken
Maar zie het in staal niet gaan gebeuren
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

hugo stoutjesdijk schreef:
Nu is bij een te bouwen CNC natuurlijk het onderdeel dat het zware werk voor je gaat doen erg belangrijk, dus die beweeg je liefst zo min mogelijk (idee is over Z as bewegen en verder niet).
Toch even een puntje van aandacht bij je idee om met alleen de Z-as te gaan verspanen.
( er zijn tegenwoordig inderdaad technieken, met speciale frezen, om als het ware borend voor te verspanen http://www.youtube.com/watch?v=OBvf2Vv7wl4)
Bedenk je echter wel, een freesje vind het over het algemeen niet zo prettig om te 'boren', daar is z'n geometrie niet voor geoptimaliseerd (ook al kan die het wel).
Daarbij komt natuurlijk dat het hart van de frees een snijsnelheid '0' heeft, dat snijkantje aan de onderzijde dus al het verspanende werk moet doen, dus eerder bot wordt. En daarna, zo'n freesje is helemaal niet stabiel tijdens boren en gaat kwispelen.
Ik zou gewoon XY frezen, eventuele afwijking controleren en corrigeren.
( ik heb nog nooit een freesje gehad die ik niet een paar honderste in diameter moest corrigeren, dus frees ook nauwkeurige producten niet in 1x, maar: meten, radiuscompensatie aanpassen en nog een keer, totdat ik tevreden ben.
Dus geef me een stabiele aluminium machine en ook daar komen nauwkeurige producten uit.)
Sorry me verkeerd begrepen. Dat betrof een losse vraag uit de pols van tijdje geleden waarbij een kolomboormachine zou worden 'opgewerkt' naar een freesmachine. Dat is nu niet aan de orde.

Met deze 'alleen Z as' doel ik op de ontkoppeling. Ik staarde wat te veel naar de portaalfreesmachine en de 3d printers waarbij de 'printkop' (extruder) ook over de X as beweegt en het printbed alleen over de Y as.

Het ontwerp wat ik voor ogen heb is een kubus die alle troep opvangt en de zaak geluidsisoleert.
De spindel beweegt dan dus over de Z-as en er is dus sprake is van een zelfgebouwde kruistafel die de X en Y doet.

Dus het klassieke verticale freesidee zoals de klassieke Bridgeport, maar dan in een kubusvorm.
Zo'n kubusvorm hoop ik van aluminium te bouwen en de constructie heel sterk te maken.

Is wel heel bewerkelijk natuurlijk om zo iets te bouwen en het bestaat uit heel veel kleine onderdeeltjes natuurlijk.

Voordeel naar ik hoop is dat elk onderdeeltje naar ik hoop relatief simpel te bouwen is zelfs voor een beginnend frezer, onder de voorwaarde dat je nauwkeurig het plan weet te volgen en nauwkeurig weet te meten of iets goed zit en de goede lengte heeft voor je het volgende onderdeel vastschroeft.

Dit waar een stalen constructie van massief staal niet alleen heel duur is, het lijkt mij ook heel lastig om dat heel nauwkeurig te bouwen voor een beginner. Vooral het compleet vlak frezen van het staal lijkt mij geen simpele opgave, afgezien van dat ik me afvraag hoe je dat voor elkaar krijgt met een simpel freesmachientje met superkleine kruistafel als enige bouwgereedschap.

Wat de implementatie van de constructie bepaalt is natuurlijk wel welke spindel erin komt te hangen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

@Dabit

Was gewend centimeters dikke waterkoelingspijpen. Goedkope simpele plastic buis en betrouwbaar. Gewoon gedestilleerd water erin met klein beetje giftige troep erin zodat niks zich vastzet op het metaal. Meer druk betekent een pomp die herrie maakt. Klein buisje met enorme druk betekent rotherrie en naar ik vrees duurdere buis en dat pomp verwerkt moet worden in de constructie zelf.
Leeuwinga
Berichten: 2981
Lid geworden op: 29 apr 2007 15:00
Locatie: Roden
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Leeuwinga »

Met stijgende verbazing dit item twee keer gelezen.
Ik hoop dat je de adviezen van oa. "Arie" goed leest.
Als je zo weinig kennis hebt van metaalbewerken moet je m.i zeker niet
beginnen aan matrijzen.
Deze laat je gewoon maken bv. bij iemand die bv. ook kan spuitgieten.
Dit geheel doet mij denken aan......;
7709

zet svp je woonplaats bij je gegevens, geeft niet als je uit Belgie komt...
Gebruikersavatar
marcoooo
Donateur
Berichten: 624
Lid geworden op: 28 apr 2009 16:32
Locatie: vlissingen (zeeland)

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door marcoooo »

Leeuwinga schreef:
zet svp je woonplaats bij je gegevens, geeft niet als je uit Belgie komt...
:lol: :lol: :lol:
same same but diffrent
Swake
Donateur
Berichten: 1686
Lid geworden op: 23 nov 2009 20:58
Locatie: (B)
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Swake »

Leeuwinga schreef:zet svp je woonplaats bij je gegevens, geeft niet als je uit Belgie komt...
Dat ik kan omrijden !
When it fits stop using the hammer.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door DaBit »

diepchess schreef: Was gewend centimeters dikke waterkoelingspijpen. Goedkope simpele plastic buis en betrouwbaar. Gewoon gedestilleerd water erin met klein beetje giftige troep erin zodat niks zich vastzet op het metaal.
Waarvan gewend? Van een simpel aangekocht koelsysteempje voor je PC waar de blauwe LEDjes je tegemoet stralen, of zelfontworpen systemen die een delta-T tussen vloeistof en silicium halen van 8-12K? Dat laatste was wat ik deed namelijk.
Meer druk betekent een pomp die herrie maakt. Klein buisje met enorme druk betekent rotherrie
Wie heeft het over meer druk of enorme druk? Ik had het over 0,12 bar drukverschil.

Maar reken nou eens de delta-T uit? Uitgaande van 1kW warmte, 4 meter slang met binnendiameter 4mm, 0,12 bar / 12kPa drukverschil (wat een stil magnetisch aangedreven impellerpompje van 15 euro ongeveer doet), 50/50 ethyleenglycol/water mengsel (wat weer een aardige benadering is voor auto-koelvloeistof en die wil je ivm anti-corrosie) op, zeg, 40 graden bij de pomp.

Dan is het niet 'ik denk', 'ik ga er vanuit', 'ik neem aan', etcetera. Hersenen heb je volgens mij wel (het IQ-deel tenminste) en als je zo goed kunt programmeren als je zegt ben je van een paar makkelijk bij elkaar te googelen formules ook niet vies. Gebruik dat dan ook; koppie-koppie is verrekte krachtig gereedschap.

Als nou blijkt dat dat net krap-aan of zelfs niet genoeg is, ga dan pas denken over dikkere slangen, superpompen, etc.

Zelfde met de rest van de problemen waar je tegenaan loopt; de achterkant van een bierviltje is vrijwel altijd zat voor een 'het kan makkelijk' / 'het kan absoluut niet' / 'mwoah, kritisch, moet wat beter onderzocht worden' beslissing.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door clements »

Aan je ambities zal het niet echt liggen.
Probeer een keer met iemand af te spreken die al een frees heeft hand of cnc, en maak daar een keertje een nette kubus oid op. Maw doe een beetje ervaring op met een machine. Maak dan een knappe cnc machine waar je hout, kunststof en alu mee kan verpanen. Verkoop deze en maak dan pas iets waar je matrijzen etc mee wil maken.

Duurt iets langer, maar misschien wel ee ngoedkopere leerschool
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
Mcgyver
Berichten: 4050
Lid geworden op: 08 jun 2007 17:45
Locatie: Ridderkerk

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Mcgyver »

Nog even op verzoek een opgaaf van de reden geven waarom dit topic is gesloten.

Als eerste gaan de discussie al veel verder dan het eerste topic volgens de titel,

ten 2e ontstaat er een vervelende sfeer en worden er uitlatingen van meerdere partijen gedaan die hier niet wenselijk zijn.. en echt veel te ver off topic zijn.. n het sluiten van dit topic werd er doodleuk een 2e topic geopend en nog even verde geborduurd met nog veel minder gewenste opmerkingen.



de reden dat wij mods soms iets sluiten zonder uitleg is dat we op dat moment even geen mogelijkheid hebben, maar wel alvast sluiten om op een later tijdstip alsnog een reactie te geven.. wij als mods hebben ook een baan
en hebben niet 24-7 tijd om uitgebreid uitleg te geven..


Zoals Create al aangegeven heeft in een ander topic vandaag. zijn persoonlijk gerichte beledigende opmerkingen hier op het forum uit den boze....

ZOals ook in de forum regels staat , dienen ruzies BUITEn dit forum te worden uitgevochten.. openlijk via dit forum is niet toegestaan en zullen wij ingrijpen..

Dus Zoals create al aangaf.. Reageer alleen als je iets wil toevoegen aan het onderwerp, ga niet je ongenoegens lopen spuien, zint het je niet REAGEER DAN NIET..


Wij mods hopen dat het nu wat gemoedelijker kan, en hebben al veel vuiligheid verwijderd van het forum vandaag... en dat in de tijd van de baas!


Bottomline Behandel elkaar met respect.. niet iedereen kan vrienden met elkaar zijn hoeft ook niet zolang je eenander maar met respect behandeld...


Greetz

Mcgyver
Zoals het freesje thuis freest, freest het nergens...
Gesloten