Decibels Matrijzen produceren

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

hi,

De Kress 1050 FME-1 is logische keuze als motor voor matrijsproducerende CNC.
Maakt enorme herrie echter.

Op Ebay zijn er veel aanbiedingen van dit type:

http://www.ebay.com/itm/AIR-COOLED-1-5K ... 3371c1f78b

Ding is watergekoeld. Hoeveel geluid maakt deze spindel motor op 24k RPM?

Overigens zegt 400Hz. Da's zeker nodig om die 24k RPM te halen.

Hoe constant kan dit op 24k RPM halen en kan ik er gewoon prik ingooien van 230V @ 50Hz uit stopcontact en intern draait hij dan op 400Hz, klopt dit, of is dit een Chinese verkoperstruuk zo van als je 'm 400Hz weet te voeren DAN pas draait hij op 24k RPM? Ik zie ook in de link hieronder een Frequentieinverteerder staan.

Als ik hoogtoerig CNC de matrijzen laat frezen met heel erg kleine frees, hoeveel vermogen aan motor heb ik dan nodig? Is 1.5 kilowatt niet compleet overkill?

Dus deze bijvoorbeeld is ook ok dan? http://www.ebay.com/itm/800W-CNC-Router ... 1c349b60f6

Vreet een 1.5 kilowatt versie meer stroom als hij 't zelfde werk doet?

De runout van 0.005mm die gegeven wordt komt op mij heel erg indrukwekkend over. Hopelijk is dat geen Chinees getal. Hoeveel heeft die Kress?

Nu is bij een te bouwen CNC natuurlijk het onderdeel dat het zware werk voor je gaat doen erg belangrijk, dus die beweeg je liefst zo min mogelijk (idee is over Z as bewegen en verder niet). Voor ontwerp is het heel belangrijk te weten wat voor soort spindel+motor het worden gaat. Zijn er andere fabrikanten die wat minder popi jopi op ebay staan, maar mogelijk iets duurdere spindel produceren die ik zou moeten overwegen (waarbij decibel productie erg belangrijk is om te vermelden)?

Bij voorbaat dank voor de reacties hierop!
Laatst gewijzigd door diepchess op 13 jul 2013 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.
keesk
Donateur
Berichten: 216
Lid geworden op: 16 aug 2008 18:44
Locatie: Weerdinge (bij MM)

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door keesk »

Op Ebay zijn er veel aanbiedingen van dit type:

http://www.ebay.com/itm/AIR-COOLED-1-5K ... 3371c1f78b

Ding is watergekoeld. Hoeveel geluid maakt deze spindel motor op 24k RPM?
Hier klopt iets niet, zo'n spindel koop je samen met een frequentie regelaar die ervoor zorgt dat je spindel 24k kan draaien!
Als je een watergekoelde neemt scheelt het een heel stuk in het geluid.

Keesk
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

keesk schreef:
Op Ebay zijn er veel aanbiedingen van dit type:

http://www.ebay.com/itm/AIR-COOLED-1-5K ... 3371c1f78b

Ding is watergekoeld. Hoeveel geluid maakt deze spindel motor op 24k RPM?
Hier klopt iets niet, zo'n spindel koop je samen met een frequentie regelaar die ervoor zorgt dat je spindel 24k kan draaien!
Als je een watergekoelde neemt scheelt het een heel stuk in het geluid.

Keesk
Ah 2 vragen in 1 klap beantwoordt. In welke orde grootte komt er dan geluid uit? Iets van 50 decibel of 70 decibel? Kun je er zonder gehoorbescherming langslopen?
zeeschuim

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door zeeschuim »

als hij draait wel, als hij freest niet
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

Het frezen op 24k rpm van aluminium/mild staal is dat met name hoge tonen of ook lage?

Heb hier wat dempingsmatten (voor vloer) als ik die in de kubus verwerk, die toch al waterkoeling heeft voor zo'n frees spindel, dus die iets uitbreiden om ook de doos op kamertemperatuur te houden zou moeten lukken - dan een videocameraatje in de doos stop met een klein lampje erbij - dan kan ik een decibel of 30 weghalen. Hoe de vloeistof op te lossen is weer andere kwestie.

Weghalen van 30 decibel dat schiet natuurlijk niet op als het geluid megaluid is :)
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Lude »

Heb zelf een Teknomotor electrospindle met 24V DC fan als koeling. Wil je nog stiller dan moet je een vloeistof gekoelde spindel nemen, zijn verscheidene Chinese varianten te koop, kwaliteit is uiteenlopend daarvan.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Arie Kabaalstra »

De Kress 1050 FME-1 is logische keuze als motor voor matrijsproducerende CNC.
Maakt enorme herrie echter.
Mag ik vragen hoe je deze conclusie getrokken hebt?.. Ik heb zelf ook een Kress.. maar dat was puur als vervanger van een andere bovenfrees.. it'll has to do while it lasts..

Voor matrijzen.. Screw Decibels.. wat van belang is.. is Thermische stabiliteit, Lagering, en pas op de derde plaats de hoeveelheid herrie die i produceert..

Als ik mijn Kress op standje 4 of hoger moet zetten voor een goed freesresultaat.. dan gaat de machine dicht, dan druk ik op de grote groene knop, en dan verlaat ik de schuur.. ik ga wel weer een keertje kijken als ik geen herrie meer hoor..
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door FSSF »

Lude schreef:Heb zelf een Teknomotor electrospindle met 24V DC fan als koeling. Wil je nog stiller dan moet je een vloeistof gekoelde spindel nemen, zijn verscheidene Chinese varianten te koop, kwaliteit is uiteenlopend daarvan.
En hoeveel Db maakt zon Tenko-spindel dan? En wat betreft de opmerking over de uiteenlopende kwaliteit, hoe weet jij dat? Hoe zie je het verschil? Wat is het verschil?(is er wel echt verschil?)

En @ Arie, niet iedereen heeft de freesmachine is zijn schuurtje staan waar niemand er last van heeft... Dus een persoonlijke situatie schetsen voor iemand met een (mogelijk) compleet andere situatie lijkt me niet heel veel toevoegen...
Lude
Berichten: 862
Lid geworden op: 04 jan 2008 21:01
Locatie: Groningen

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Lude »

Geen idee van het aantal dB, iig veel minder dan met fan direct op de as, dat weet ik wel.

Verder voel ik een skeptische vibe... Ik ga wel weer een ijsje halen.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

Principieel ben ik 't wel met Arie eens.
Geluid kun je tot op zekere hoogte dempen.

Op youtube zag ik een filmpje waar iemand een meetklok tegen de kress 1050 fme-1 aanzette en dat zag er voor deze leek erg indrukwekkend uit (0 afwijking).

Maar Arie, hoe geschikt is die Kress nu?

89 decibel dempen is echter wel erg veel en in combinatie met freesgeluiden kan het pieken opleveren die nog veel lastiger te dempen zijn.

De ene doet dat dan in zijn schuurtje en bij de muziekstudio's die ik nog wel eens bezocht daar hebben ze ook heel effectieve manieren van geluidsdemping, al is dat soms een meter dik. Ik heb hier geen 2 meter speling.

Ik zal de boormachine hier eens aanzetten en inkapselen tussen de vloermatten en dan meten hoeveel decibel dat oplevert. Met andere woorden hoe effectief die matten zijn.

Een simpel idee is om 2 verschillende soorten van matten gewoon achter elkaar te steken. Dan zou je snel 50 decibel weg moeten halen. Maar dat is theorie natuurlijk.

Als je alleen al in die matten prikt zijn ze al half stuk.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Arie Kabaalstra »

@ Arie, niet iedereen heeft de freesmachine is zijn schuurtje staan waar niemand er last van heeft
dat was geen vraag op mijn antwoord.. Immers.. ik vroeg:
Mag ik vragen hoe je deze conclusie getrokken hebt?.
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

Heh Lude, Hoeveel watt vermogen zou je willen hebben voor matrijzen uitfrezen?

Als ik wat google kom ik uit erop dat men veel meer nog dan 24k rpm gebruikt om matrijzen te bakken, maar dat zal vast erg prijzig zijn.
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Donateur
Berichten: 13527
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door Arie Kabaalstra »

24 K rpm?.. dat hangt helemaal van de freesdiameter af.. vraag je eerst eens af.. Hoeveel snijsnelheid heb ik nodig?..
diepchess
Berichten: 1430
Lid geworden op: 02 jul 2013 11:02
Locatie: Veenendaal
Contacteer:

Re: Decibels Matrijzen produceren

Bericht door diepchess »

Iets als dit om mee te beginnen en het gros weg te frezen.

http://www.youtube.com/watch?v=EKUmCnVff3w

Dan na tijdje als hij klaar is dan de laatste halve mllimeter heel traagjes laten weghalen door een kop nog veel smaller dan dit.

Met meer vermogen zou ik hopen minder deviatie in het continue aantal toeren te hebben.
Gesloten