Zelfbouw toolchanger?

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Ik heb er inmiddels al veel over gevonden, maar mijn conclusie is tot nu toe toch wel dat een toolchanger belachelijk duur is.

Ik wil zelf voor een Kress 1050 gaan, kosten... +/- 150 euro.
Dan zie ik dat de toolchanger hiervoor gewoon meer dan 3x zo duur is.

Ergens las ik dat Arie Kabaalstra zelf aan de slag wilde gaan om er zelf een te bouwen. Is dit iets wat te doen is en wellicht zijn er meer mensen met dit idee...

Gewoon maar even een animocheckje.... :?:
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Zee&Zee
Donateur
Berichten: 900
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Zee&Zee »

Ja, het is te doen, nee het is niet goedkoper imo ( als je je tijd gaat rekenen ) en ik heb zelf geen interesse ( gebruik een spindle ipv een Kress ). Maar ik zou zeggen ga ervoor, en post hier de resultaten !
CNC you later
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11014
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door DaBit »

Tsja, wat is je doel? Een mooie stijve toolchanger met lage rondlooppnnauwkeurigheid die wat koppel over kan brengen en hoge toerentallen aankan is geen simpel klusje om zelf te maken, zeker niet als je niet beschikt over het juiste gereedschap. Komt toch best nauw allemaal.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door ruudpg »

Ik neem aan dat je de website van usovo.de ook al gevonden hebt.

Hier staat een leuke as die je als uitgangspunt zou kunnen gebruiken, is bedoeld voor een Sherline/Unimill, nadelen zijn natuurlijk de SK15 houder (maximaal ER11 spantang) en maximaal 15000 toeren, rondloop nauwkeurigheid valt met 0,01mm denk ik nog best mee. Het leuke er van is dat het klemmen van de steilkonus gebeurd in de as zelf, hierin zit een soort pneumatische cilinder geïntegreerd. Wellicht een goed uitgangspunt voor een eigen ontwerp met een wat grotere conusmaat, maar dit nauwkeurig maken zal niet eenvoudig zijn en laten maken niet goedkoop denk ik zo...

Ook hebben ze een voorzet wisselaar voor een chinese spindel, maar deze moet dan een diameter hebben van 65mm en dat zijn uit mijn hoofd alleen de 800W en 1500W luchtgekoelde spindels.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stekkestim »

450euro voor een toolchanger op de kress is nog goedkoop hoor, ben zelf ook aan het kijken naar een toolchanger voor op mijn portaal, in Duitsland worden 2,2KW spindels verlicht aan 3000 euro. En dit zijn dan "simpele" chinezen.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Zee&Zee schreef:Ja, het is te doen, nee het is niet goedkoper imo ( als je je tijd gaat rekenen ) en ik heb zelf geen interesse ( gebruik een spindle ipv een Kress ). Maar ik zou zeggen ga ervoor, en post hier de resultaten !
Wat is er dan het voordeel van een spindle ipv een Kress?

Kun je dan direct al wisselen?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
assink
Berichten: 2472
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door assink »

Spindle kun je het toerental van regelen vanuit je besturing.
0-10v signaal naar je Frequentieregelaar, die vervolgens je spindle aanstuurt met de benodigde frequentie.
Toolchangers zijn vooral duur door de lagers, grotere lagers die hoge toerentallen aankunnen zijn duur!
Deze lagers moeten zo groot zijn om de diameter van de conus te omsluiten.
Ook conische pasvlakken die gehard moeten zijn, een gripper die je toolhouder vastgrijpt. Het tikt allemaal nogal aan.
450 euro is dan een koopje als je 't nagaat.. :roll:
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Met andere woorden, ik koop die Kress en ga gewoon voor die toolchanger van hen. Dat is dan de meest veilige oplossing toch?

Veel goeiekoper en toch goed/veilig zal het toch niet worden begrijp ik zo goed toch?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door ruudpg »

Vergeet niet dat je er voor de 450 euro nog niet bent, een gereedschapswisselaar heb je niets aan zonder gereedschaphouders, deze kosten zomaar 50 euro stuk en je hebt er al snel 6 of 8 nodig, en voor het aansturen heb je nog wat hardware nodig zoals magneetventielen en niet te vergeten een compressor en nog iets van een printplaatje met relais om de magneetventielen aan te kunnen sturen en natuurlijk spantangen om je frezen mee vast te klemmen in je gereedschaphouders. Totale kosten gaan dus zomaar richting de 1.000 euro... En dan moet je nog steeds handmatig het toerental regelen van je Kress.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Ja en weet je wat het vervelende nou volgens mij is.... Dat je nog helemaal gelijk hebt ook :shock:

Maar een spindel heeft dan het voordeel van automagisch toerental via mn software, maar deze heeft dan niet de mogelijkheid tot toolchanger toch?
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stekkestim »

Als je het toerental "automatisch" wil regelen heb je een speciale spindel nodig waarbij de ATC en spindel in 1 behuizing zitten. Zoals reeds aangehaald heb ik een meer betaalbare versie gevonden in duitsland voor ongeveer 3000 euro. Maar ja hier komt al het bovenstaande ook nog bij. En degereedschapshouders en klemmen(collets) zijn dan ook weer duurder naar mate ze groter worden. De spindel die ik zelf vermoedelijk ga gebruiken kan ER20 (1/2") opspannen.

Maar ik ben nog aan het kijken wat het kostenplaatje zou zijn indien ik alles rechtstreeks bij de fabrikant zou bestellen ipv bij een verdeler.
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door ruudpg »

Ze hebben ook voor een Chinese Spindel een zelfde soort voorzetwisselaar Chinese Wisselaar geschikt voor onder andere deze spindel 800W spindel zomaar even een link naar de eerste die ik tegenkwam, dus niet op prijs gekeken en ook niet of er een frequentieregelaar al bij zat, vaak is in een set kopen goedkoper.
Gebruikersavatar
Guvner
Donateur
Berichten: 479
Lid geworden op: 20 mei 2014 15:40
Locatie: Brielle
Contacteer:

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door Guvner »

Hmmmm ruud...

Ik dacht er uit te zijn en toch maar te gaan voor een Kress, zodat ik daar in de toekomst die toolchanger op kan zetten... Maar nu met jouw laatste verhaal begin ik toch weer te twijfelen.

Goed... besloten dat ik maar eerst de unit ga bouwen en dan pas het definitieve besluit neem of het een Kress of Chinese spindel wordt. Kwa formaat zijn ze ongeveer gelijk, dus ik hou gewoon rekening met de grootste van de twee.

Back to the drawing board. (autocad dus)
If It Don't Fit, Use a Bigger Hammer
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: Zelfbouw toolchanger?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik vind het toch een leuk idee dit, moet toch te doen zijn met een 2.2 kw spindle? Ik heb zo'n as er eens bij gepakt en er moet prima een gat door heen te maken zijn ( voor de borg pen zegmaar van de toolholders) Wat ik zo zie...

Ik zou overigens wel de onderdelen na laten rondslijpen zodat ze mooi op maat zijn. (raakvlak met spindle, toolholder en lagers)

Ik heb de as van de 2.2 kw versie nagetekend als iemand het model wil hebben die er ook een heeft en wil experimenteren, laat maar weten :)

Hieronder een paar plaatjes van hoe ik het zie:

As:
Afbeelding
https://farm6.staticflickr.com/5034/143 ... 12bd_o.jpg
Afbeelding
https://farm6.staticflickr.com/5552/143 ... 00a1_o.jpg

Met body en aangepaste voorkant er bij:
Afbeelding
https://farm3.staticflickr.com/2937/143 ... 14da_o.jpg

Impressie van de spindle aanpassing op mijn concept portaalfrees:
Afbeelding
https://farm4.staticflickr.com/3754/143 ... 42a3_o.jpg
Plaats reactie