zelfbouw spindel

bijv, kress en proxxon enz maar ook de echt dure watergekoelde (of niet) spindels kunnen hier terecht

Moderator: Moderators

microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: zelfbouw spindel

Bericht door microstep »

hallo

ja deze is wat ik zoek, bedankt

groeten
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: zelfbouw spindel

Bericht door lucas »

Met de huidige dollarkoers is de prijs heel erg interessant.
Bovendien zijn de verzendkosten echt laag, het wordt namelijk verstuurd via gewone post.
Bij mij lag ie gewoon in de brievenbus, geen invoerrechten, BTW etc...Ik weet echter niet of dit altijd zal lukken.
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: zelfbouw spindel

Bericht door microstep »

hallo

en welke diameter frezen past hierin? en hoe span je deze aan ,ik zie namelijk geen moer om te spannen
welke motor ga jij hier voor gebruiken? ook met riem en toerentalregeling ,motor staat ook goedkoop
op de site is wel 110volt maar met transfo geen probleem



ik zou namelijk freesjes zelf slijpen daar het enkel om in was te frezen is ,gewoon een staafje conisch geslepen
en dan tot op helft slijpen (conisch gedeelte) proberen dan toch ,de orginele zijn ook zo gemaakt

groeten
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: zelfbouw spindel

Bericht door lucas »

Het opspannen gebeurt met een "drawbar", boven in de spindel zit een imbuskop en hiermee trek je de spanklem omhoog en wordt de frees opgespannen. Het lijkt heel goed en vlot te werken, de frees zit goed vast, het systeem lijkt mij veel beter dan bij dremel-proxxon.
De praktijk zal het moeten uitwijzen.

Standaard wordt een 1/8" spanklem meegeleverd, 3mm is ook verkrijgbaar. (Eens goed kijken in zijn Ebay shop, het staat ergens vermeld.)

Ik ben van plan om een 100W BLDC motor te gebruiken met snelheidsregeling, heb dit ook al liggen.
Heb hiervoor gekozen omdat het soepel en bijna geruisloos draait, die motor die hij levert is een seriemotor met koolborstels (denk ik toch) en die maken wel wat herrie.
Nu moet ik alleen nog een riemschijf voor de motor draaien en een passend riempje vinden.

Groeten,
Luc.
Gebruikersavatar
create
Berichten: 1922
Lid geworden op: 11 jan 2007 00:15
Locatie: Volendam
Contacteer:

Re: zelfbouw spindel

Bericht door create »

Hou ons op de hoogte met je borstloze motor altijd leuk hoe die allemaal werkt!!

Waar koop je trouwens die 100W BLDC?

create
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: zelfbouw spindel

Bericht door lucas »

create schreef:Hou ons op de hoogte met je borstloze motor altijd leuk hoe die allemaal werkt!!

Waar koop je trouwens die 100W BLDC?

create
Ik ben nog in de ontwerpfase van de "mini boor-freesmachine" maar wel al redelijk ver.
Begin misschien nog deze week met het bouwen, alle onderdelen heb ik al, alleen moet ik nog een compact Z-as ontwerp vinden.

Waar je die BLDC's koopt weet ik niet....
Het is een spiksplinternieuwe set: BM05/2 motor met BC10A sturing die ik gekregen heb van een bedrijf die altijd stappenmotoren gebruikt en een "BLDC-fabrikant" vertegenwoordiger wou ze perse overtuigen van het voordeel en heeft hen die set ter evaluatie gegeven, die heeft daar dan een hele tijd ongebruikt gelegen tot er opkuis gehouden werd.........

Ebay goed in de gaten houden en een beetje risico durven nemen kan ook heel interessante deals opleveren: Ik heb 4 Electrocraft +-420 Watt BLDC's gekocht voor een prikje die aangeboden werden als "48V DC servo" met slechte foto en verkeerde omschrijving, op het eerste zicht waren het borstelmotoren maar ergens klopte iets niet, heb het risico genomen en achteraf blijken het N3406-2's te zijn.

Heb ook eens een 3-assen sturing gekocht omschreven als "defect" voor 36 Euro, deze bevatte 3 stuks AMC B12A6F
BLDC drives die echter alle perfect werken..

Ook 2st kogelomloopspindels gekocht die slecht beschreven en met slechte foto op trapezium lijken, en er zijn er nu weer 2 onderweg maar ik weet echt niet wat er zal geleverd worden.

Ik moet wel toegeven dat ik al eens iets teveel betaald heb voor enkele items maar:

Sometimes you win, sometimes you loose.
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: zelfbouw spindel

Bericht door microstep »

hallo

hoe gaat het met spindel , draait deze al? hoe stuur je de dc motor,verminder je de spanning of is het
de amperage dat je regelt?

groeten
ps ;spindels op ebay tijdelijk uitgeput
Gebruikersavatar
Erik
Berichten: 1403
Lid geworden op: 21 jan 2007 21:04
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: zelfbouw spindel

Bericht door Erik »

Dc-motoren worden geregeld meteen pwm-regeling, op die manier behoud je koppel bij lage toerentallen.
Gr.

Erik
lucas
Berichten: 158
Lid geworden op: 24 mar 2008 18:37
Contacteer:

Re: zelfbouw spindel

Bericht door lucas »

microstep schreef:hallo

hoe gaat het met spindel , draait deze al? hoe stuur je de dc motor,verminder je de spanning of is het
de amperage dat je regelt?

groeten
ps ;spindels op ebay tijdelijk uitgeput
De spindel is nog niet gemonteerd, ik heb flink wat vertraging opgelopen omdat ik een compact design voor de Z as wou met 12mm ronde geleiders en kogelomloopbussen, het grote probleem was echter een kleine kogelomloopspindel (die is ondertussen gevonden, gekocht en deze week geleverd). Ik wil een machine met grote ijlsnelheid en precisie voor het boren (en misschien frezen) van printplaten ed.

De spindelmotor is geen gewone DC motor maar een brushless DC motor: een 3 fase motor met hall commutatie, deze wordt aangestuurd met een soort mini frequentieregelaar maar wel iets complexer: de regelaar heeft feedback en kent de rotor positie.
Hier staat ie:
http://www.mclennan.co.uk/datasheets/eu ... ebc10a.pdf

Thuis heb ik wel goed kunnen bouwen aan de machine zelf, de Y as is klaar en al een beetje getest: ijlgang 8000 mm/min is geen probleem, ik heb nog wat tijd nodig om verder te testen en de limieten te vinden.

De X basis is ook af, vanavond monteer ik waarschijnlijk nog de geleiders en dan wordt morgen de X en Y misschien een geheel.
microstep
Berichten: 154
Lid geworden op: 23 jan 2008 19:59
Locatie: belgie

Re: zelfbouw spindel

Bericht door microstep »

hallo

ik heb nu ook een motor gezien op het net ,dat men gebruikt in modelbouw,daar mijn cnc frees enkel dient om in was te frezen zou ik mijn spindel met zo een motor kunnen aandrijven denk ik(niet veel vermogen nodig)
het gaat om bl dc motor je hebt er verschillende types ,mijn vraag is nu mogen kunnen deze motoren 8uur werken na elkaar? er zit ook een snelheidsregelaar bij gestuurd door potentiometer ,maar motor kan to 40ampere trekken
dit begrijp ik niet goed,heeft iemand ervaring met zulke motoren?


groeten
Plaats reactie