Koperen plaat

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Toxiq
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Koperen plaat

Bericht door Toxiq » 25 jan 2018 17:24

Deze vraag gaat (nog) niet over het frezen van koper

Ik heb een koperen plaat op de kop getikt, 2mm dik

Nu heb ik een heel leuk idee (denk ik) maar de plaat is niet echt vlak, hij golft, piek/dal +/- 1.5cm
Als ik het stuk er uit knip/slijp wat ik nodig heb word het piek/dal al een stuk minder, maar ik zou hem toch graag vlak hebben
Ik weet niet veel van metaal bewerking, hoe krijg je zoiets vlak (onderbuik zegt hameren, maar ik heb geen aambeeld)

Ik zocht al op YT maar wellicht de verkeerde zoekwoorden, ik vind er niks, zou tof zijn als hier iemand is die het wel weet
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6241
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Koperen plaat

Bericht door hugo stoutjesdijk » 25 jan 2018 18:05

Elke klap met de hamer die je er op geeft maakt het probleem erger.
Door oprekken van het materiaal plaatselijk rekt het plaatselijk op en er ontstaat een spanning waardoor de plaat nog krommer wordt.
Ik heb helaas geen oplossing.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

Toxiq
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koperen plaat

Bericht door Toxiq » 25 jan 2018 18:26

Ah, dat is goed om te weten
Nu weet ik in ieder geval wat ik niet moet doen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
audiomanics
Donateur
Berichten: 4588
Lid geworden op: 28 feb 2007 09:31
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Koperen plaat

Bericht door audiomanics » 25 jan 2018 19:16

Een geoefend bankwerker kan met een rubberen of een nylon hamer aardig in de buurt komen van vlak. Ga eens vragen bij een uitdeuker.. die weten van kreukels vaak ook weer een glad oppervlak te maken.
Echt vlak zal moeilijk worden..
Kees
<klik>... euh..test... 123.... einde test... uit.<klik>

Peter Bijlholt
Berichten: 110
Lid geworden op: 21 mei 2007 13:32
Locatie: Ezinge GR.

Re: Koperen plaat

Bericht door Peter Bijlholt » 26 jan 2018 09:14

Bij het vormen van koper is het nodig regelmatig het materiaal uit te gloeien.
Dit doe je door de plaat te verhitten tot het roodgloeiend is. In een matig verlichte omgeving is dat goed te zien.
Afkoelen mag in water. Daarna kun je met een hard rubber hamer de boel vlakken.
Leuk werk, ik doe het geregeld om koperen stoom ketels te maken.
Succes, Peter

Toxiq
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koperen plaat

Bericht door Toxiq » 26 jan 2018 09:25

Ah kijk, een stap verder tof

dat uitgloeien, red je dat met een gewone gasbrander ik heb geen hele grote stukken, zeg een 25x5cm (2mm dik)
Ik heb geen aambeeld, wat zou daar als alternatief voor kunnen dienen ?
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 8938
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: Koperen plaat

Bericht door Arie Kabaalstra » 26 jan 2018 09:50

Elke klap met de hamer die je er op geeft maakt het probleem erger.
'k ben geen plaatwerker, maar.. ik heb één ding geleerd en nooit meer vergeten.

een Metalen hamer REKT, en een houten of Kunststof hamer STUIKT..
Om dit gegeven onder de knie te krijgen moesten we op de LTS een Bierpul maken met een Kraalrand..daartoe moest je eerst met een stalen hamer de rand omzetten en er een draad onder leggen.. en dan met een houten hamer de plaat om de draad stuiken..

Groot was dus ook mijn verbazing toen ik op de Edelsmidsopleiding leerde dat je bij het zetten van edelstenen in een "kastje" een Stalen pons gebruikt om het metaal te stuiken zodat het de steen vasthoudt..maar.. da's een heel andere benadering van het gegeven..

Vlakken van platen wordt ook wel met de brander gedaan.. heetstoken op een hoge plek.. bij 't afkoelen krimpt het daar harder dan eromheen.. en zo trekt het vlakker.
als je dat niet goed onder controle hebt.. maak je het alleen maar erger.. Stalen profielen worden immers ook met de brander "Getoogd"

Da's mooi om te zien.. je legt een dakspant op een paar steunen.. en dan stook je in het midden een "Warmte-wig".. een driehoekig deel heetstoken, met de brede kant onder.. laat je em afkoelen.. dan komt zo'n balk in het midden zo 20 Cm omhoog..

Gebruikersavatar
Bjornski1976
Berichten: 392
Lid geworden op: 01 feb 2013 14:10
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Re: Koperen plaat

Bericht door Bjornski1976 » 26 jan 2018 16:22

Verhitten kan je ook proberen in de BBQ en er geforceerd veel lucht aan toevoegen om de temperatuur op te jagen.
Who dares wins

Toxiq
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koperen plaat

Bericht door Toxiq » 26 jan 2018 17:07

bbq leg ik liever een stuk vlees op, maar het idee is goed kan ook de houtkachel in de huiskamer gebruiken, die is zeker goed heet als die een paar uurtjes brand (y)

Dank je
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

popol167
Berichten: 25
Lid geworden op: 07 mei 2016 17:34
Contacteer:

Re: Koperen plaat

Bericht door popol167 » 26 jan 2018 23:35

al eens gedacht aan platte walsrollen? dit wordt vooral gebruikt om platen rond te maken, maar kan ook andersom!

Toxiq
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koperen plaat

Bericht door Toxiq » 26 jan 2018 23:53

Daar had ik eerder niet aan gedacht echter tijdens het zoeken kwam ik ze wel tegen
Maar ik doe meer met hout, het koper wil ik gaan gebruiken als inlegsel, geen grote stukken en ook niet heel vaak zal ik dat nodig hebben dus liever iets dat men een beetje handwerk is te doen
Er zitten geen vouwen in de plaat, het golft
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 7864
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Koperen plaat

Bericht door DaBit » 27 jan 2018 15:40

Maar als inlegsel kun je het koper toch ook wel gewoon vlak vastplakken ofzo? Zo stijf is 2mm koperplaat niet.

Zee&Zee
Donateur
Berichten: 758
Lid geworden op: 07 mar 2012 11:24

Re: Koperen plaat

Bericht door Zee&Zee » 27 jan 2018 16:03

Om te beginnen is een paar lompe platen hout en een paar lijmklemmen... Zal het al vlakker zijn. En dan op vacuüm tafeltje frezen ( met stofzuiger en paar stukken MDF kom je een eind ).

Toxiq
Berichten: 365
Lid geworden op: 05 nov 2014 22:38

Re: Koperen plaat

Bericht door Toxiq » 27 jan 2018 18:51

klopt, maar dan staat het altijd onder een spanning, dat wil ik er zoveel mogelijk uit te halen
Ik heb er ook één :-)
Met een hamer past alles...

Plaats reactie