Poliangolar Polikey

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Poliangolar Polikey

Bericht door janplastiek »

heeft er iemand een alternatief voor zo een spiebaan stoot apparaat als een Poliangolar Polikey
dus geen broots latten maar dit systeem, 30 jaar geleden zoiets gezien bij Philips Turnhout, anders van bouw maar de zelfde werking, liefst ook iets goedkoper ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
tantan
Donateur
Berichten: 560
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door tantan »

ik heb zo'n set en het werkt inderdaad erg mooi maar je moet wel flink wat kracht zetten. maar ik heb ook een andere oplossing gemaakt wat een beetje geïnspireerd is door een schaafbankje. leuk om te maken en kost niet veel

https://www.youtube.com/watch?v=UGUCVXlYAJs
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door janplastiek »

ziet er zeker mooi uit!

ik moet enkel in pom stukjes een spiegleuf kunnen steken, dus de kracht zal wel mee vallen ;-)
Breek de dag, frees een lijntje.
pa3gmi
Berichten: 250
Lid geworden op: 10 jun 2013 08:34
Locatie: Dinteloord
Contacteer:

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door pa3gmi »

Dat kun je ook in de draaibank met in de beitelhouder een geschikte beitel voor dit werk, van deze werkwijze kun je ook diverse filmpjes zien op youTube.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door janplastiek »

De kogel is weeral door de kerk, :lol:
ik vond in Nederland een leverancier die een speciale set had met 6 armen, ipv de standaard set met 8 armen waar ik met 2 niets mee was.
De betreffende set komt deze week binnen, voor
een spie van 3mm as Ø 8mm,
een spie van 4mm as Ø 10mm,
een spie van 5mm as Ø 15mm,
een spie van 6mm as Ø 20mm,
een spie van 8mm as Ø 25mm
een spie van10mm as Ø 32mm,
wat voor mij echt wel de maximum spie grootte is, en ik heb nog 2 extra losse armen voor
een spie van 5mm as Ø 16mm en een spie van 5mm as Ø 17mm bij besteld.
Komt geregeld voor, moet weer in 50 pom tandwielen gat 17mm een spie van 5mm steken, moet zeggen, gaat wel hard, vanaf dat de klant wist dat ik deze set besteld had, kreeg ik deze extra reeks, graag binnen een week na aankomst van die set, zei hij. De laatste reeks die hij weg gedaan had, was 3 weken weg voor ze klaar was
mijn voordeel, vroeger betaalde ik 10€ per gestoken spiegleuf, nu heb ik voor deze prijs de 2 extra armen. :mrgreen:
Breek de dag, frees een lijntje.
RikV
Berichten: 110
Lid geworden op: 05 nov 2011 09:47
Locatie: Kortrijk (België)

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door RikV »

Ik ben wel benieuwd. Krijgen we daar een fotoreportage van te zien?
Het is het recht van ieder individu om zijn eigen fouten te maken (al zijn ze nog zo stom).
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door janplastiek »

ik zit zelf hoopvol te wachten :roll: was beloofd voor afgelopen week, maar nog niets ontvangen, ik hoop dat de set snel binnen is, klanten kunnen soms ook zeuren :mrgreen: waar de stukken blijven.
Uitleg van de Nederlandse leverancier: de set zelf met de 6 standaard armen is op voorraad bij hun, de losse arm met spie van 5mm Ø 16mm en 17mm asmaat moeten van de fabrikant komen uit Italië en die zijn nog niet binnen, alles wordt dan samen opgestuurd.
ik moet de arm van 17mm hebben om de groef in mijn POM tandwielen te steken.
ik ben al aan het verzinnen om hiervoor een steekapparaat te maken, ik heb nog een geleidingsbalk type LFS52-M van 1800mm van INA liggen, met een wagen LFL52-E-SF met 4rollen, daar zou ik zoals Tantan een op en neergaande beweging mee kunnen maken door bovenop een motor met een schijf zoals een schaafbank aandrijving, dan met een drijfstang naar de wagen, er onder een tafeltje dat op en neer te verschuiven is naargelang de slag (met de mogelijkheid om hier een klauwplaat op te maken) en klaar is Jan
Breek de dag, frees een lijntje.
hfjbuis
Donateur
Berichten: 3057
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door hfjbuis »

Tegenwoordig doe ik een spiebaan steken, zeker in pom, in de draaibank met een stuk HSS staal waarvan alleen de voorkant geslepen is. Op center hoogte zetten onder een kleine hoek en met de hand de "carriage" bewegen (gaat nu via CNC). Ik heb ooit voor mijn freesmachine een spiebaansteker met geleider gemaakt uit zilverstaal. Dat ging absoluut goed, maar op de draaibank gaat het makkelijker en net zo nauwkeurig als op de freesmachine, ook zonder geleider.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1980
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Poliangolar Polikey

Bericht door janplastiek »

RikV schreef: 15 apr 2018 15:20 Ik ben wel benieuwd. Krijgen we daar een fotoreportage van te zien?
hier de set en een afgewerkt tandwieltje, ik had ongeveer 1 1/2minuut nodig om de spiebaan te steken,
op 68 minuten waren er 50 klaar :lol:
16953
16955
Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie