boren in RVS

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
karangetang
Donateur
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

boren in RVS

Bericht door karangetang » 11 apr 2019 10:21

Beste mensen ,
Ik moet 5 mm gaten boren in 5 mm dik rvs scharnieren en daarna verzinken
Ik zit nu al een een urrtje op in ternet te scharrelen maar kom er niet helemaal uit
goed spul is rete duur dus mischien hebben jullie een betaalbaar adviesje voor me
Ik heb ook geen zin om in 1 keer 10 boren van 8 euro ofzo te gaan kopen
Ik zie ook dat verzink boren met cobald behoorlijk aan de prijs zijn
wie geeft me de tip
Laatst gewijzigd door karangetang op 11 apr 2019 10:56, 1 keer totaal gewijzigd.

Grafjan
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: boren in RVS

Bericht door Grafjan » 11 apr 2019 10:45

Als je een steenboor snijdend kunt slijpen, kan je het daarmee proberen.

Gebruikersavatar
vip1980
Berichten: 483
Lid geworden op: 24 okt 2007 10:12
Locatie: Barendrecht
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door vip1980 » 11 apr 2019 11:12

Doe meestal eerst 3 mm dan 4mm en dan 5mm met gewoon metaal boortjes, beetje olie ...en niet te veel druk erop ( heb nu inmiddels wel cobalt )

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door rien1959 » 11 apr 2019 11:28

1 : Goed merk boren gebruiken met een uitgedunde ziel zoals Dormer A 002.
2 : Voorboren maakt het probleem alleen maar groter. Tot 13 mm boor ik alles zonder voorboren. Laag toerental (300) en flink druk er op. Koelen hoeft niet. Als het nodig zou zijn dan is de boor bot.

Steenboren e.d. zijn flauwekul. Dat werkt soms op gehard materiaal, maar absoluut niet bij RVS. Oh, ik weet niet waar ik over praat ? Nou, RVS is voor mij dagelijks werk. 304, 316 en Duplex is hier het standaard materiaal.

Waarom hebben mensen zo'n angst voor RVS ? En boren die zogenaamd voor RVS zijn hebben meestal het verkeerde profiel .....

karangetang
Donateur
Berichten: 399
Lid geworden op: 26 aug 2009 10:13
Locatie: Zeist
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door karangetang » 11 apr 2019 12:29

Heb maar bij gerritse een cobald boor gekocht, es even kijken hoe dat gaat
dit kan op slot
Laatst gewijzigd door karangetang op 11 apr 2019 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Grafjan
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: boren in RVS

Bericht door Grafjan » 11 apr 2019 12:31

rien1959 schreef:
11 apr 2019 11:28
1 : Goed merk boren gebruiken met een uitgedunde ziel zoals Dormer A 002.
2 : Voorboren maakt het probleem alleen maar groter. Tot 13 mm boor ik alles zonder voorboren. Laag toerental (300) en flink druk er op. Koelen hoeft niet. Als het nodig zou zijn dan is de boor bot.

Steenboren e.d. zijn flauwekul. Dat werkt soms op gehard materiaal, maar absoluut niet bij RVS. Oh, ik weet niet waar ik over praat ? Nou, RVS is voor mij dagelijks werk. 304, 316 en Duplex is hier het standaard materiaal.
Waarom hebben mensen zo'n angst voor RVS ? En boren die zogenaamd voor RVS zijn hebben meestal het verkeerde profiel .....
Aah een RvS expert , mag ik dan ook een vraagje stellen: klopt het dat 316L beter verspaand dan 316?

spinningwheels
Berichten: 1146
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door spinningwheels » 11 apr 2019 12:44

Het is al gezegd , maar idd snijsnelheid omlaag, Druk er op, klein spul niet voorboren hooguit even centerboortje en evt een kwastje rocol .
Maar vooral snijsnelheid omlaag, 10-15 m - minuut is meer dan zat

Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 6798
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door hugo stoutjesdijk » 11 apr 2019 16:20

vip1980 schreef:
11 apr 2019 11:12
Doe meestal eerst 3 mm dan 4mm en dan 5mm met gewoon metaal boortjes, beetje olie ...en niet te veel druk erop ( heb nu inmiddels wel cobalt )
Dat moet je nu net niet doen, die boor 4 en 5 daarvan brand je direkt die 0.5mm weg.

Het mooiste is als je een kolom boor hebt.
Je pakt een boor, scherp geslepen, beetje olie, niet te hard draaien. (ik pak rustig een oud boortje, die zijn uit een tijd dat er echt nog geen cobalt in zat)
Niet te hard, begin met 500 toeren of zo.
En dan boor je in 1 keer dat gat, je drukt die boor zo hard als je durft in het materiaal, zodat er in ieder geval krullen te zien zijn.
Toen we nog geen accu boormachines hadden, draaide iedereen met die 220v handboormachine altijd veel te hard, nu met accu boormachines valt dat wel mee, maar dan moet je wel je volle gewicht er op kunnen en durven zetten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.

serum
Donateur
Berichten: 2219
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door serum » 11 apr 2019 17:49

Opboren met een 0,5mm stap is een slecht plan; je gaten verlopen dan gegarandeerd. En je boren druk je vrij vlot aan bagger op die buitenste 0,5mm; er komt heel veel druk op die paar tiende contactoppervlakte te staan.

De ziel van de boor centreert/geleid hem juist; ga je voorboren, en daarna opboren dan verloopt je gat.

Druk is belangrijk bij RVS, stabiele kolomboor en druk erop. Ga je met carbide werken, knapt je punt voordat je een deuk hebt kunnen maken. Carbide kan, maar dan frezen in een spiral down.

Heb een setje hss-co boren van Alpen, inderdaad met een mooie dunne ziel, die het prima doen.

Ik vind het ook geen feestje om het te bewerken, maar goed. Ik ben dan ook een damesblouse die liever een stukje hout en aluminium versnipperd.

Gebruikersavatar
rien1959
Berichten: 343
Lid geworden op: 18 mar 2008 16:59
Contacteer:

Re: boren in RVS

Bericht door rien1959 » 11 apr 2019 21:16

Grafjan schreef:
11 apr 2019 12:31
Aah een RvS expert , mag ik dan ook een vraagje stellen: klopt het dat 316L beter verspaand dan 316?
Het verschil tussen 316 en 316L is de hoeveelheid koolstof. Ik gebruik alleen 316L (lager koolstofgehalte) omdat het lasbaar moet zijn. Verspaanbaarheid is bij beiden matig. Alleen automatenkwaliteit zoals 303 bewerkt makkelijk. Maar dat heeft uiteraard weer gevolgen .....

Grafjan
Berichten: 218
Lid geworden op: 16 aug 2018 23:01
Locatie: Tilburg

Re: boren in RVS

Bericht door Grafjan » 12 apr 2019 01:48

Dank U, duidelijk!

Plaats reactie