Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Zeehond
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Zeehond » 21 mei 2019 19:21

Allen,

Ik probeer in een Phantom Weldon verloop een draad te tappen.

In de schacht een 5.0 mm gaatje geboord. Ging zonder problemen met een beetje boor gel.
Vervolgens mijn mooie 1-2-3- setje gepakt van Volkel (VAP) De bete kwaliteit, dus dat zit goed (dacht ik)

Eerst tapje I erin gedaan. Weinig meerwaarde ging als boter erdoor heen. Tapje II erin.
Een slag heen, een slag terug...knak zei mijn mooie tapje :|

Ok. Wellicht is 5.0 te krap voor staal. Dus boortjes besteld van 5.1 en 5.2.

Net geboord met 5.1....verschillende tapjes (machine en handtap) geprobeerd maar snijd niet in het materiaal. Je voelt een enorme weerstand op je tap.
Dus 5.2 geboord.....zelfde probleem.

Kan het zijn dat het materiaal zo hard is dat ik er geen schroefdraad in kan maken, of moet ik gewoon brute kracht gebruiken om te snijden?

gr Marco

benkr
Donateur
Berichten: 3488
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door benkr » 21 mei 2019 19:38

Ik zou het toch in de tap zoeken, als boren goed gaat en de maat is goed dan kan het eigenlijk alleen maar aan de tap liggen denk ik.

Gebruikersavatar
Ballegooijen
Donateur
Berichten: 3292
Lid geworden op: 20 sep 2016 15:45
Locatie: 's-Gravendeel
Contacteer:

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Ballegooijen » 21 mei 2019 20:22

Heb je snij olie gebruikt?
Kennis vermenigvuldigt zich alleen als je het deelt.
https://www.Baldas.nl

Gebruikersavatar
serum
Donateur
Berichten: 2576
Lid geworden op: 08 mar 2008 20:37
Locatie: Zwolle

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door serum » 21 mei 2019 20:25

Wat voor materiaal is je 'phantom weldon verloop'?

Zeehond
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Zeehond » 21 mei 2019 21:43

Ik gebruik zettex tapping gel. Helaas weet ik niet wat voor materiaal de verloop gemaakt is.
Nu ben ik een newbee qua tappen, dus ik kan wellicht te voorzichtig zijn.

Ik verbaas mij wel over het snelle breken van de Volkel tap. Ik vond het redelijk kwetsbaar. Ik heb juist de "beste" variatie genomen die geschikt was voor RVS en harde staalsoorten.

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 288
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Kars-cnc » 21 mei 2019 22:24

Als je met de hand tapt is (per ongeluk) een beetje zijdelings weg draaien/duwen ook een probleem volgens mij. Tegenwoordig tap ik zoveel mogelijk in de freesmachine of draaibank. Dit meestal zonder steeds terugdraaien. Ik weet dat de krachten daarbij vaak groot zijn maar heb eigenlijk nog geen tapje gebroken op die manier. Ik schrijf dat toe aan de perfecte uitlijning die je op deze manier hebt (ik boor eerst in de frees of draaibank en daarna in dezelfde opspanning tappen).

Zeehond
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Zeehond » 21 mei 2019 22:44

ok. Ik heb ook een draaibankje. Ik ga dat proberen en dan met de hand de klauwplaat ronddraaien.

spinningwheels
Berichten: 1192
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door spinningwheels » 21 mei 2019 23:42

Met de hand de klauwplaat ronddraaien heb je steeds wisselende belasting op de tap.
Machine tap , wat tapsnot er op en niet halverwege terug draaien.
Center in de losse kop, dat zet je in het gaatje wat achterin de tap zit,

hfjbuis
Berichten: 452
Lid geworden op: 13 feb 2017 00:26
Locatie: Hoensbroek

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door hfjbuis » 22 mei 2019 00:41

Waarschijnlijk is het materiaal zo'n (rvs) staal type dan onder belasting hard wordt. Dan is het net als met afsteken, met een flinke aanzet in één keer er door heen. Ik denk dat je met één tap i.p.v. dat setje van 3, meer kans maakt. En bij RVS 0.1 mm groter boren.

Gebruikersavatar
Kars-cnc
Berichten: 288
Lid geworden op: 07 okt 2015 05:33
Locatie: Heerde (Gelderland)

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Kars-cnc » 22 mei 2019 08:30

spinningwheels schreef:
21 mei 2019 23:42

Center in de losse kop, dat zet je in het gaatje wat achterin de tap zit,
Daar kan ik nooit mee uit de voeten. Je moet je center dan steeds aandraaien om de uitlijning te houden. Ik zet de tap (in ieder geval t/m M8) gewoon in de boorkop. De losse kop laat ik los over het bed bewegen. Daarna de draaibank op een laag toerental en in een keer doortappen. Wel even opletten met blinde gaten dat je royaal ruimte overhoudt (ook voor spanen onder in het gat).

tantan
Donateur
Berichten: 469
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door tantan » 22 mei 2019 08:32

Die verlopen zijn waarschijnlijk gemaakt van gereedschapstaal en hebben een hardheid die ligt tussen 42 en 52 Rockwell C, daarnaast is het erg taai. Ik ben daar ook eens mee aan het klooien geweest om daar in te tappen maar dat valt niet mee. Idd groter boren, tapvet gebruiken en een hele goeie tap (dormer, guhring oid).

Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 8293
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door DaBit » 22 mei 2019 09:34

Ik gebruik de Spinningwheels-methode. Met kleinere tapjes heb je veel meer gevoel voor wat je aan het doen bent en bij de vervelendere tappen (TR20x4 in messing bijvoorbeeld) kan er gewoon een steeksleutel op het vierkantje.

Kwa boordiameter: als het schroefje niet tot een kwart slag voordat-ie breekt aangedraaid hoeft te worden heb je ook geen volledige draad nodig. Zelfs een boorgat van 5,5mm levert nog steeds een bruikbare draad op maar het kost fors minder moeite om de draad te tappen.

Zeehond
Berichten: 47
Lid geworden op: 14 jan 2016 12:53

Re: Tappen 6mm...waarom lukt het niet?

Bericht door Zeehond » 22 mei 2019 22:57

Het is gelukt!

Eerst getracht in de draaibank (voorgeboord 5.2) op een speciale laag toerige stand (Myford).
Tapje had ik geplaatst in klauw en werkstuk in verticale bankschroefje. Resultaat...tapje ging paar slagen goed en slipte toen in klauw.

Lang verhaal kort te maken....voorgeboord op 5.5mm. Met de hand heel voorzichtig heen en terug met handtap. Uiteindelijk is dat gelukt.

Draad is prima gebleven met 5.5 mm voorboren.

Iedereen bedankt voor meedenken.

Plaats reactie