gepolijst aluminium.

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
kris blancke
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

gepolijst aluminium.

Bericht door kris blancke »

Ik zou een paneeltje moeten voorzien van gaten en gravures.
Paneeltje zou uiteindelijk gepolijst aluminium moeten worden.
Nu dacht ik om eerst het ruwe werk te doen met de gaten , dan polijsten , dan graveren.
Of ook eerst graveren , en dan polijsten ?
advies graag
Arie Kabaalstra
Berichten: 10781
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door Arie Kabaalstra »

polijsten doe je altijd als laatste..
Je kunt wel vooraf "voorpolijsten" en dan graveren, dan hoef je minder na te polijsten, en rond je de boel ook niet teveel af..
dan blijft alles mooi scherp zeg maar..
kris blancke
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door kris blancke »

OK bedankt , ga ik eens proberen
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 10781
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door Arie Kabaalstra »

Let er ook op, als je machinaal gaat polijsten.. dat je je schijf niet te snel laat draaien.. anders trek je het alu zo "open".
't hangt er een beetje van af hoe vlak je Alu is.. anders zou ik zeggen.. begin met een vlakplaat met korrel 400, dan 800, 1200, 2500..met water..of lampenolie..

dan graveren, ik zou dat in stapjes doen om de braamvorming te minimaliseren, naderhand weer schuren op de vlakplaat, en als laatste polijsten..
kris blancke
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door kris blancke »

normaal graveer ik 0,12 diep.
mag ik dit zo houden of best iets dieper ivm met het napolijsten ?
schuurpapier polijsten had ik niet aan gedacht.
de plaat is vrij vlak en krasloos;
Ik dacht gewoon met vetten en een zachte katoenen schijf te laten glanzen. geen goed idee dus ?
Gebruikersavatar
Arie Kabaalstra
Berichten: 10781
Lid geworden op: 07 feb 2007 18:37
Locatie: Bakhuuz'n
Contacteer:

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door Arie Kabaalstra »

kris blancke schreef: 23 jun 2021 15:04 normaal graveer ik 0,12 diep.
mag ik dit zo houden of best iets dieper ivm met het napolijsten ?
schuurpapier polijsten had ik niet aan gedacht.
de plaat is vrij vlak en krasloos;
Ik dacht gewoon met vetten en een zachte katoenen schijf te laten glanzen. geen goed idee dus ?
Polijstvet en een zachte schijf lijkt mij prima voor Alu.. maar hou het toerental laag, en oefen niet te veel druk uit.. je alu mag niet te warm worden..
Titanium heeft hetzelfde probleem.. als je te veel druk erop zet.. dan trek je't open..
kris blancke
Berichten: 153
Lid geworden op: 20 jun 2017 18:21

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door kris blancke »

heb mijn Phantom freesjes binnen.
nu kijk ik op de site en valt me de lage spindelsnelheid op :
vb N42 alu. Vc 80, n 8493, f 374
N41 alu: Vc 102, n 10828, f 758

En ik die dacht dat je voor alu toch een behoorlijke snelheid nodig had.

je kan dit makkelijk verifieren/ testen op de site

https://www.phantom.eu/en-us/products/e ... /323200300

Iemand een opmerking of aanbeveling ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 9538
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: gepolijst aluminium.

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Phantom HSS-E 2 Flute End Mill DIN 844-K Aluminium 3x8mm
Dat zijn HSS (snelstaal) frezen, die hebben een wat lagere snijsnelheid dan HM of VHM (hardmetaal) frezen.

Maar HSS breekt dan weer wat minder snel.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Zou de aarde dan toch plat zijn?
Plaats reactie