Kleurcodering aluminium staf

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Kleurcodering aluminium staf

Bericht door leopard »

Wie kan mij meer vertellen over de kleurcodering op de kopse kanten van aluminium staf.
Bij Staalmarkt.nl en MCB.nl kom ik dezelfde coderingen tegen, bij RMG-Metalle.de weer een wat afwijkende.
Verder kan ik er weinig over vinden, is deze kleurcodering gestandaardiseerd?

Mijn probleem is dat ik sterk twijfel aan de aan mij geleverde aluminiumsoort.
Ik heb 6082 T6 besteld en gefactureerd gekregen. Volgens de gevonden kleurcoderingen moet dit blauw zijn.
Het geleverde materiaal heeft (licht) groene markering op de kopse kanten. Dit is bij Staalmarkt 2007 T351.

Wie weet hier het fijne van??
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door abs02 »

Kleurcodes kunnen per fabrikant verschillend zijn. De codes die erop geprint zijn in zwart, indien aanwezig, zouden wel moeten overeenkomen volgens een standaard (er zijn er meer).
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door leopard »

Er staat niets op geprint, het gaat hier om stafmateriaal.
Prints heb ik wel eens gezien op plaat.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door abs02 »

Dan is er alleen een mogelijkheid als je vergelijk materiaal hebt hoe het verspaant. Zijn het korte spaantjes of langere , breken ze makkelijk of gaat het wat moeilijk.
Je zou er wel van uit moeten gaan dat wat je gevraagd hebt dat ze dat ook geleverd hebben.
René
Berichten: 327
Lid geworden op: 11 okt 2008 21:52
Contacteer:

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door René »

Bij welke leverancier heb je dit materiaal besteld?
Mvg René
katoom
Berichten: 5
Lid geworden op: 18 nov 2013 22:30
Contacteer:

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door katoom »

Iedere leverancier hanteert zijn eigen kopkleuren. Vraag de kleurenkaart op bij de leverancier van het materiaal. Vaak zijn deze ook te downloaden op de website.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door leopard »

Mijn stafmateriaal kwam niet rechtstreeks van een groothandel naar mij, maar via een hier wel bekende leverancier die ook via een webwinkel levert. Ik weet dus niet wie de oorspronkelijke groothandel/leverancier is.

Gisteren heb ik telefonisch contact met hen gehad. Ze vonden het zelf ook wel raar omdat al hun voorraad 6082 ook blauw is gemarkeerd en ze helemaal niks groen gemarkeerd in voorraad hadden.
Omdat mijn levering niet uit hun voorraad kwam en apart was besteld hebben ze hun inkoop nagekeken, daarop was mijn materiaal als 6082 T6 vermeld.

Blijven er twee mogelijkheden,
A) ik heb 6082 T6 gekregen en deze is door de leverancier lichtgroen gemerkt
B) de groothandel heeft 6082 T6 gefactureerd en toch iets anders geleverd aan mijn leverancier.

Inmiddels heb ik een proefstukje gefreesd, het materiaal verspaand goed met korte spanen en plakt niet aan de frees en geeft een goed oppervlak, het is dus goed mogelijk dat het toch 6082 T6 is. Het is in ieder geval geen taaie plakkende meuk.

Wat mij overigens wel is opgevallen dat bij navraag naar de soorten en kleurcodering veel mensen niet een weten waar je het over hebt, aluminium is toch gewoon aluminium...... :shock: :lol:
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door abs02 »

Daaruit blijkt dat niet iedereen kleurcoderingen (meer) hanteerd.
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door leopard »

TIP:
Na het kopen van materiaal zet ik met een merkstift er meteen op welk soort het is of bij klein rond maak ik een vlaggetje met tape en daarop het soort.
Ik koop ook liever geen materiaal waarvan ik niet weet welk soort het is.
Het is immers niet te zien werk soort staal, aluminium of ander materiaal je in handen hebt, en al helemaal niet als het wat ouder wordt.

Bij gebruik weet ik tenminste welk materiaal ik in handen heb en als het dan niet zo lekker wil verspanen weet ik of het aan het materiaal of aan het gereedschap ligt.
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door abs02 »

En zo wordt je van lieverlee ervaren.. ;-)
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Kleurcodering aluminium staf

Bericht door Rob65 »

leopard schreef:Wat mij overigens wel is opgevallen dat bij navraag naar de soorten en kleurcodering veel mensen niet een weten waar je het over hebt, aluminium is toch gewoon aluminium...... :shock: :lol:
Als aluminium toch gewoon aluminium is wat doe je dan moeilijk over de kleurcodering en de soort.
Het is toch immers gewoon aluminium :shock:

Aan je verspanen te beoordelen lijkt het wel 6082 T6 of in ieder geval iets T6.
Even buiten leggen in de regen. 6082 blijft redelijk schoon, één van de grote voordelen van 6082: ook onbehandeld blijft het mooi. Ik heb kastjes gemaakt van 6082 T651 en mooi getrommeld met kogeltjes. Die blijven heel mooi glanzen, zelfs na 10 jaar en veel vingers.
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Plaats reactie