Mal frezen van kunstof

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Mal frezen van kunstof

Bericht door niek_saxofoon »

Beste CNC'ers,

ik ben aan het kijken voor materiaal om een mal uit te frezen voor het maken van vezelversterkte kunststoffen. Heeft iemand dit eerder gedaan?

Ik zit wat betreft materiaal te twijfelen tussen HDPE en Polypropeen (Polypropyleen). Van wat ik op internet kan vinden is PP het meest gebruikt voor deze toepassing. Nu is HDPE veel betaalbaarder, vandaar dat dit misschien ook een optie is? Met beide materialen heb ik geen ervaring.

Het liefst zou ik met met een ruwfrees gang en een afwerk gang een zo glad mogelijk oppervlak hebben zodat ik niet hoef na te bewerken en dat een product glad uit de mal komt. Is dit mogelijk?
De vraag is dus welk materiaal is hiervoor het meest geschikt?

Alvast bedankt.

Groet, Niek
Gebruikersavatar
Sven
Berichten: 6016
Lid geworden op: 24 sep 2008 09:13
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door Sven »

Ik ben dit jaar voor het eerst met de frees mallen aan het maken.

Voor mij geldt het volgende:
Ik heb vrij grote mallen nodig, ongeveer 1000x400x30 mm. Om direct de eindmal te frezen moet ik hele fijne passes met bolkopfrees doen.
Dat kost monsterlijk veel tijd, zeg, uren. Omdat ik nog niet gewend ben aan zulke lange klussen is het te verwachten dat het een paar keer mis gaat en ik uren of dagen tijd verniks. Die tijd heb ik niet dus ik koos voor een trefzekerder maar bewerkelijker proces.

Met bolkopfrees werken maakt ook een freeswissel noodzakelijk. Dat gaf me zoveel gedoe dat ik uiteindelijk ipv een negatief een positief ben gaan frezen om dat in glasweefsel/epoxy af te trekken.
Daardoor kon ik alles met een cylindrisch freesje in mdf maken, dat hoefde alleen een beetje geschuurd te worden om daarna af te werken met epoxy en loswax.

Pe en PP gaan waarschijnlijk kromtrekken als je veel materiaal verwijderd, als de mal een beetje dun is zoals bij mij. Hoeft geen probleem te zijn maar denk ik wel goed om te weten.
MDF trekt trouwens ook krom.

Voor het frezen van een mal zou ik denk ik voor hmpe kiezen, omdat het vrij hard is en makkelijk verkrijgbaar.
Misschien kan je gerecycled krijgen, da's goeiekoper.
350 kilo 1250x1250 aluminium portaalfrees:
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=13039
Beginnen met CNC? Ontwerpen, bouwen, of toch kopen?
http://cnczone.nl/viewtopic.php?f=8&t=15481
zeeschuim

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door zeeschuim »

Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door Cirrus »

Wat ga je bouwen en wat zijn je benodigde afmetingen?
Heb aardig wat mallen van gefreesde werkstukken afgehaald :mrgreen:
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door niek_saxofoon »

Bedankt voor alle reacties!

De eerste mal die ik wil maken wordt niet al te groot en complex. Het plan is een mal voor een ijsbijl schacht. Dit betekend een tweedelige mal van 50cm lang met een diepte van maximaal 15mm. Met een plaat van 30mm ben ik dan niet zo bang voor kromtrekken.
De prioriteit ligt bij een glad oppervlak. Ik weet dat hiervoor heel veel freesgangen voor nodig zijn, maar aangezien het te maken object niet al te groot is durf ik dat wel aan. Ik zat te denken aan gangen van 0,5mm met een 6mm bolkopfrees.
Waar ik bang voor ben is dat de frees geen glad oppervlak achterlaat, dat er iets van een braam achterblijft... Nabewerken is volgens mij moeilijk met deze materialen, schuren en polijsten ed. Kan iemand dit bevestigen?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door DaBit »

Dan moet je echt eens naar dat 'tooling board' spul dat Zeeschuim aanhaalt kijken. Niet heel goedkoop, maar dat is geweldig spul om te frezen. Gaat je eerder moeite kosten om het niet glad te krijgen dan wel.

Of je daar dan direct loswas en PVA op aan kunt brengen weet ik niet, maar dat kan vast iemand hier je vertellen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Cirrus
Berichten: 39
Lid geworden op: 13 mei 2010 16:38

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door Cirrus »

Tooling board en pva gaat wel. Is mooi spul voor dit formaat. Wel prijzig. Eerst een dealer en dan een semipermanent is nog beter, maar lastig in kleine hoeveelheden. MDF kan ook prima, even gladschuren en een paar keer in de loswas zonder uit poetsen. Wel wat nawerk er aan, maar dat is bijna overal mee. Of je moet aluminium of staal nemen, en de mal oppoetsen.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12053
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door hugo stoutjesdijk »

PP en HMPE kun je eigenlijk niets meer mee na het frezen. Dus niet glad genoeg, jammer.
Acrylaat en PVC zou je kunnen schuren (waterproof) maar blokmateriaal wint op alle onderdelen.
Volgens mij is dat blokmateriaal (zie zeeschuim's antwoord) in het volume vergelijk helemaal niet zo veel duurder dan andere materialen, freest als een dolle, even een beetje heel fijn schuren en in de was poetsen.
Kun je je banen ook iets groter nemen, het schuren is zo weinig werk dat je de tijdwinst wel kunt benutten.
Maar dat hangt natuurlijk ook van de detaillering af.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Hillcnc
Berichten: 57
Lid geworden op: 25 dec 2009 22:15
Locatie: Dongen
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door Hillcnc »

POM is ook goed te frezen en geeft een mooie oppervalke
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11041
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door DaBit »

POM is ook heerlijk spul om te frezen, maar mag kwa lekker frezen nog niet de tenen kussen van dat toolingboardspulgedoe. En als je uit POM forse happen freest trekt het wel een beetje. Zal ook wel weer van het exacte type afhangen, en voor een composietproduct is dat opzich geen groot drama.

Zowiezo zijn al die kunststoffen nog wel een uitdaging kwa spanenmanagement; dat is statische rotzakkerij die overal in en tussen blijft plakken en een liter POM is echt een fors volume kwa spanen.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
Rob65
Berichten: 628
Lid geworden op: 15 mei 2009 20:52
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door Rob65 »

Ik gebruik regelmatig toolingboard maar soms ook MDF.
MDF eerst 1mm te klein frezen, dan warm maken (40C) en met dunne epoxy insmeren. Uit laten harden en nafrezen, levert perfecte mallen die goed bruikbaar zijn!ook voor kleine serie van 10-20 stuks.

MDF mallen heb ik zelfs in combinatie met prepreg gebruikt (120C).

Oja: bij toolingboard oppassen met het stof. Ik heb Obomodulan 652HT en het freesstof wat daar af komt wordt hard als het samen wordt geperst - bijvoorbeeld als het in je lineaire lagers komt ...
-- Kunnen wij het maken? Nou en of!
Gebruikersavatar
ruudpg
Donateur
Berichten: 1051
Lid geworden op: 19 jul 2011 12:37
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door ruudpg »

Hier een linkje voor een prijsindicatie over de PU-schuimplaat waar Zeeschuim over sprak: PU-plaat maar natuurlijk ook bij andere leveranciers verkrijgbaar, hier van 1 tot 25 cm dik in ieder geval.
niek_saxofoon
Berichten: 99
Lid geworden op: 09 mar 2010 20:07
Locatie: Den Haag/Utrecht
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door niek_saxofoon »

Na terug te lezen weet ik zeer zeker dat Zeeschuim geen PU-schuim bedoelde. Dat zou ook vreemd zijn, want naar mijn idee is PU-schuim ongeschikt voor structurele toepassingen.

Een mooie eigenschap van PP is dat het zelflossend is. Dus als je dat goed zou kunnen maken hoef je daar niet eens een lossingsmiddel op te gebruiken. Maar volgens mij geld dit voor bijna alle genoemde materialen in meer of mindere maat.

Maar dat toolingboard is een goede tip. Ik denk dat ik gewoon naar een plastic leverancier stap en eens een aantal samples opvraag om met alles wat te experimenteren. Dan zal ik de resultaten hier posten. Dan ga ik kijken voor de volgende materialen:
Toolingboard
PP
HDPE
Pom
PE

Als iemand nog andere kansmakers heeft, noem maar, dan zal ik kijken of ik dat kan krijgen is.

Groeten
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1985
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Mal frezen van kunstof

Bericht door janplastiek »

Breek de dag, frees een lijntje.
Plaats reactie