3mm platstaf 6060

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

3mm platstaf 6060

Bericht door FSSF »

Hallo,

Ik heb bij Aluminiumopmaat deze week een stukje platstaf 100x3 gehaald om wat logo`s uit te frezen. Volgens de specificaties op de site zou dit EN AW6060T66 aluminium moeten zijn, echter heb ik hier mijn twijfels bij.

Met (zeer) kleine dieptes per keer te frezen is er een vrij net resultaat te krijgen met de freesjes die ik gebruik, dit schiet echter niet echt op :lol: en bij de langere rechte stukken krijgt het freesje het toch nog vrij snel moeilijk als er niet voldoende smeermiddel gebruikt wordt.

Fotootje van wat porren met een (vrij bot) afbreekmesje in het alu:

Afbeelding

Edit: Grr irritante halve foto`s :evil: :lol: Linkje naar de complete foto http://www.mijnalbum.nl/Foto720-K4JO4YYK.jpg

Hebben mensen hier de zelfde ervaring? Iemand nog een stuk platstaf of plaat liggen in wat harder aluminium toevallig :P ?
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Ik zelf zou liever 51ST of AlMg3 gebruiken. ( in ieder geval een hardere soort )
Maar als ik hier kijk http://www.mcbboek.nl/MCB_h07/Aluminium_profielen.htm vraag ik me af hoe dat harden eigenlijk werkt.
4 uurtjes in de oven bij 190 graden is te proberen, als is me niet duidelijk wat nu eigenlijk de procedure is.

En het hangt er van af wat je er verder mee wilt, polijsten, anodiseren.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
wilfred1970
Berichten: 683
Lid geworden op: 22 dec 2010 19:14
Locatie: Steenbergen NB

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door wilfred1970 »

AlMg3 hard???? das superzacht aluminium speciaal voor zetwerk/lasersnijden.
Is klote te frezen, geef mij maar eentje met silicium erin...
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door abs02 »

Nou superzacht is het ook weer niet Wilfred. 1/4 zacht. Als je zacht wilt hebben ->1050A.
Ik ga ook liever voor 6082 (51ST) of 7075 en ook nog wel 2024.

@ Hugo :
Als het in de oven gedaan wordt kan je het makkelijker buigen zonder dat het makkelijk scheurt .
Dus dat harden vat ik niet. Wel als je het weer in de normale hardheid terug wilt hebben.
Laatst gewijzigd door abs02 op 09 jan 2015 23:37, 1 keer totaal gewijzigd.
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door FSSF »

Maar wat denken jullie van het materiaal van de foto? Met het 10+mm dikke stafmateriaal had ik weinig problemen, met dit 3mm dikke materiaal wat uit de zelfde serie zou moeten zijn heb ik wel problemen :lol: :cry:

Denk toch sowieso maar opzoek naar ander materiaal, plaatje 6082... Kans op vastlopen/lelijke randen is toch te groot bij dit spul
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door abs02 »

Lijkt er ook eerder op dat ze je een stukkie 1050 hebben gegeven ..... dat ziet ie toch niet ... ;-)
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door FSSF »

Dat idee had ik ook al een beetje, maar eigenlijk heb ik het idee dat ze het zelf niet eens weten aangezien ik dit al eens eerder heb meegemaakt. Ik zal het eens per mail aan ze voorleggen.

Als het wel bewust is zou dat niet zo netjes zijn..... :lol:
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door DaBit »

Dat 'uitharden' is meer voor na het 'oplosgloeien' en schrikken zou ik zeggen.

Een vlijmscherpe frees scheelt heel veel, wat smering/koeling ook, en volgens mij begin ik inmiddels ook fan te worden van de eensnijdertjes. En inderdaad: laatst een bergje van dat aluminiumopmaat spul gefreesd, en zo gauw de smering/koeling wegviel (omdat de frees te diep zat bijvoorbeeld) liep het freesje vol met aanplaksels en was het einde frees. 1050A (99,5% puur aluminium) is echter nog heel veel erger, zeker in -O hardingstoestand; ik denk niet dat je die hebt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door FSSF »

Mag ik vragen waarom Dabit ? Denk je dat aan het materiaal te zien of is 1050 echt onmogelijk te frezen? Heb ook wel eens een plaatje gekleurde plaat gehad en dat gaf ook aardig problemen, maar was ook weer een stukje dunner als dit...

Fotootje van het vergelijk met een 10mm plaat.

Afbeelding

Edit: compleet plaatje... http://www.mijnalbum.nl/Foto720-I88QNQP8.jpg

De 10mm is wel degelijk een stuk harder, dus stukken waar geen vaste spaantjes zitten is omdat ze er al afvlogen tijdens het prutsen met het afbreekmes. De rest van de vastzittende spanen kostte een stuk meer moeite om zo te krijgen dan bij de 3mm plaat.

Het verschil tussen 3 en 10mm plaat uit de zelfde serie zou toch niet zo groot kunnen/mogen zijn?
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11034
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door DaBit »

Nee, ik weet het niet zeker dat je niet per ongeluk Al99,5 gekregen hebt, maar of zo'n test met een afbreekmesje nou zo betrouwbaar is weet ik ook niet. Daar staat tegenover dat iets hardere soorten aluminium ook wel eens willen plakken bij mij. Het heeft toch meer te maken met warmteontwikkeling en spanenafvoer dan de exacte kwaliteit van het aluminium vind ik.

Ik heb stukjes dieptrekkwaliteit Al99,5 plaat liggen, en dat is behoorlijk rommel om te zagen, frezen of boren. Je krijgt al heel snel zo'n 'opstaande krater' als je een sleuf probeert te frezen. Beetje rustig aan met de toeren, niet te kleine spaantjes maken en verzuipen in de lampenolie/WD40/whatever werkt nog het beste. Daar staat tegenover dat het heel makkelijk in vorm te buigen is, vreselijk lekker last, en de dunnere plaat met een paar halen van het afbreekmes op maat te maken is.

Als je het ooit wil proberen: volgens mij is traanplaat van de bouwmarkt ook Al99,5
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door abs02 »

Dat hij 99.5% alu heeft gekregen lijkt mij sterk (dacht niet dat ze dat verkopen) maar zo aan het dunne plaatje te zien is het geknipt : en daarvan hebben ze wel grote platen 1050 !! De 10mm is duidelijker getrokken mat. dus dat zou best WEL 6060 kunnen zijn. Als hij platstaf heeft besteld en geen plaat (ook nog eens).
FSSF
Berichten: 884
Lid geworden op: 07 jun 2011 22:20
Locatie: Den haag

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door FSSF »

Plaatmateriaal is bij deze shop inderdaad 1050 volgens de site. Zal de reactie wel even laten weten hier, ben er ondertussen toch wel bijna zeker van dat dit gewoon een stuk op maat geknipte plaat is, zeker na het nog eens bekijken van de zijkanten van het materiaal. Gedoe weer :lol:
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Hmm, of het AlMg3 is weet ik inderdaad niet zeker. Ik weet wel dat het duidelijker harder is.
Ik vraag gewoon bij die plaatwerker of ie nog van dat harde plaat heeft staan, dan zegt ie o die almg3, zodoende. :oops:
Hij maakt er geloof ik zeewater bestendige ?? van. Het heeft iets van een gele gloed over zich.
Zal volgende week wel eens vragen wat het precies is, de legering zegt niet alles, bij plaat zie je dat plaat in zacht, half hard of hard geleverd kan worden. ( harder gewalst ? )
Ik maak er altijd frontpanelen van, hoop connectoren, wil ik het wel een beetje stevig hebben. Freest echt super.
Maar of het b.v. goed te anodiseren is weet ik niet.

Heb nog wel wat strookjes staan, weet niet hoe groot je precies nodig hebt ?

En dat precipitatieharden, tsja, was gewoon nieuwsgierig wat dat nu eigenlijk inhoud.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Gebruikersavatar
abs02
Berichten: 684
Lid geworden op: 28 mei 2011 15:20

Re: 3mm platstaf 6060

Bericht door abs02 »

Bij Salomons (http://www.salomons-metalen.nl/nl/technische-gegevens ) kan je een goede info tabel downloaden met de eigenschappen van verschillende Alu soorten.
Misschien dat dat meer duidelijker is dan alle verschillende verhalen door elkaar..
Maar Al Mg3 is beslist niet hard.
Plaats reactie