Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door benkr »

Hallo,

Ik heb afgelopen week bij HBM een trapeziumfrees met verwisselbare plaatjes besteld, kosten 50 Euro's.
Doel was trapeziumvormige dingen frezen en gebruiken als vlakfrees. Heb het afgelopen weekeinde een blokje aluminium vlakgefreesd, blokje was ca. 100mm lang, heb er ca. 0,3 a 0,4mm afgehaald. Het resultaat was best goed, ik was er tevreden over. Heb vol enthousiasme de frees afgelopen maandag mee naar mijn werk genomen en deze aan mijn mechanische collega's laten zien.
Hun eerste reactie was: je hebt hem al maar de kloten geholpen want er is al een puntje af. Balen dus, heb hier geen verklaring voor. Daarom de frees maar eens goed onder de microscoop bekeken.
Dat was een enorme teleurstelling, geen van de plaatjes was nog goed, niet alleen de vlakken die ik misschien mishandeld zou kunnen hebben maar ook alle andere vlakken en puntjes.
Voor de duidelijkheid heer enkele fotootjes:

993999389937
Je zie duidelijk afgebroken hoekjes, zelfs een heel stuk van een snijvlak wat weg is, beschadigingen in de snijvlakken etc.
Nu is mijn vraag aan jullie, de experts hier, wat zou ik verkeer kunnen hebben gedaan, ik heb eigenlijk alleen de onderkant gebruikt, heb geen plaatjes gedraaid, losgehad of war dan ook.
Krijg wan HBM nieuwe plaatjes maar ben heel benieuwd of ik wat fout heb gedaan en zo ja wat dan.
Gebruikersavatar
spinningwheels
Berichten: 2136
Lid geworden op: 09 nov 2013 23:03
Locatie: ergens in Diep Donker Drenthe
Contacteer:

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door spinningwheels »

Je geeft zelf al het antwoord,
HBM
In theorie kan ik praktisch alles
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door tantan »

brekende plaatjes is meestal te wijten aan instabiliteit van je freesbank (geleidingen, spindel of constructie). de plaatjes aan twee kanten laten snijden ( in het geval van een trapezium, of zwaluwstaart) vinden de meeste frezen (in combinatie met een beetje instabiliteit van je freesbank) niet fijn!
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door benkr »

Mijn frees is niet superstabiel, zou dat de oorzaak kunnen zijn?

9795

Zou ik dan beter af zijn met gewone HSS zwaluwstaartfrezen of maakt dat niet uit?

Maar ik heb alleen maar 0,3 a 0,4mm vlakgefreesd, ze hebben dus nog maar amper (0,4mm) aan de zijkant gesneden in aluminium.

Heb de frees gekocht om er van messing een snelwisselaar mee te gaan maken en daar horen dus zwaluwstaarten bij.
Wat is een goede snelheid en voorzet voor deze frees? (rond 32mm) Of moet ik dat gewoon vergeten?
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door tantan »

ik noem dat een coordinatenboormachine, maar je kan er ook wel wat mee frezen. ik frees manueel veelal op gevoel ik zou rond de 700 rpm gaan zitten. de geometrie van de plaatjes is wel heel universeel. voor messing en alu zou je eigenlijk geslepen wisselplaatjes moeten gebruiken die zijn vlijmscherp en deze niet. maar gewoon een hss frees doet het uitstekend hoor, en in non ferro zeker
benkr
Donateur
Berichten: 7773
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door benkr »

Zijn er andere wisselplaatjes te plaatsen op deze body?
En hoe / waar ga ik die vinden?
leopard
Berichten: 200
Lid geworden op: 23 jun 2011 06:30
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door leopard »

Een zwaluwstaartje frezen gaat ook uitstekend hiermee:
9940

De linker kan je zelf maken als je een draaibank hebt, zie
http://www.cnccookbook.com/MTMillDovetail.htm
Nu heb je een frees rond 32, houd er rekening mee dat als je een inwendige zwaluwstaart maakt, je niet de twee zijkanten van de voorgefreesde sleuf tegelijk mag raken, dan gaat je frees kapot. (vraag niet hoe ik dat weet :x )

Ik weet niet welke maat je snelwisselaar gaat worden, maar de kans is groot dat je met je frees niet de sleuf in kan zonder beide kanten tegelijk te raken. Wat ik gedaan heb is met de zwaluwstaartfrees trichoidaal de voorgefreesde sleuf ingaan.
9941

Als je een zwaluwstaart nauwkeurig wil meten moet je twee hulp asjes gebruiken en even gaan rekenen.. :shock:


9942
Zonder speling staat alles vast............ Zero Backlash?
tantan
Donateur
Berichten: 561
Lid geworden op: 14 jun 2007 16:39
Contacteer:

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door tantan »

Ik ken die plaatjes niet voor deze frees. Wellicht iemand anders
MichielB
Berichten: 138
Lid geworden op: 17 feb 2013 13:08
Contacteer:

Re: Trapeziumfrees met wisselplaatjes van HBM

Bericht door MichielB »

Ik zat er laatst bij HBM ook naar te kijken, bij allen waren al hoekjes afgebroken :mrgreen:.
Plaats reactie