Nylon / PA6 bewerken

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Nylon / PA6 bewerken

Bericht door clements »

binnenkort mag ik een aantal kunststof schijven (Nylon/PA6) gaan voorzien van wat pockets. (± 35mm diep)
Ruwfrezen wil ik doen met een 8mm, z1
Nafrezen moet met een 3mm bolkopje, z2.

Wat voor toeren en snelheden zou ik aanhouden? Heb hier nog helemaal geen ervaring mee, ik wil dus ook wel beginnen op een stukje restmateriaal ;-)
ASS-U-ME
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1981
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Nylon / PA6 bewerken

Bericht door janplastiek »

belangrijkste is dat je met een scherpe frees werkt, ik gebruik dan altijd nieuwe vhm frees 2 snijders met een toerental tussen de 12000 voor de kleine vanaf 3mm tot 8000rpm voor de grootste van 18mm, voortgang mag bij mij tot 50mm/sec om voor te frezen, en 25mm/sec om na te frezen. diepte aanzet bij mij max 6mm per pas bij het ruwen. de spanen moeten de warmte meenemen anders durft de boel rond de frees te smelten. ik koel enkel met perslucht, en gebruik de perslucht ook om bij het na frezen de spanen weg te blazen van de frees om geen vast smelten van de spanen aan het frees oppervlak te hebben.
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11032
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Nylon / PA6 bewerken

Bericht door DaBit »

Toevallig laatst ook nog wat nylon variant PA6 gedaan. Blijft toch relatief rotzakkerij dat spul, als de frees niet 100% scherp is blijft er aan de rand nog een flubbertje hangen en die extrusieplaat trekt wel wat.

Bij mij was het een 6mm eensnijder die ik gebruikte, 12mm diep per gang, 2,5mm brede snedes, 5000rpm, 500mm/min. Maar toerental en zeker voeding kun je beiden ook best verdubbelen als je haast hebt. Maar Jan is de expert hier, ik doe maar wat.
Verder mik ik er dezelfde alcohol/lucht mist op die ik ook op aluminium mik.

Of dat bolkopje een goed idee is weet ik trouwens niet. Zou wel eens tegen kunnen vallen als je voornamelijk het midden gebruikt.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nylon / PA6 bewerken

Bericht door clements »

thnx voor de tips, hier kan ik zeker mee aan de slag.
Ik ben ook wel erg benieuwd wat een 3mm bolkopje nou echt verspaand, en niet alleen maar staat te poetsen.

Eerst maar even een compressor regelen en dan wat test stukjes uitvoeren.
ASS-U-ME
kevienyos
Berichten: 15
Lid geworden op: 23 feb 2015 20:36

Re: Nylon / PA6 bewerken

Bericht door kevienyos »

Haha grappig dit is me werk wij verspanen alleen maar kunstof
Pa6 kan ook met water koeling geen probleem
Voeding toerental ligt een beetje aan wat voor frezen je gebruik
Ik zou zeggen rond de 6000 toeren en een beetje 3000 tot 3500 voeden
Voor het bolfreesje kun je gewoon rond de 10000 toeren en 4000 voeden
Wel voor koeling der op om alles weg tespoelen
Gebruikersavatar
clements
Berichten: 671
Lid geworden op: 29 jul 2010 23:30
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Nylon / PA6 bewerken

Bericht door clements »

ik heb even een teststukje gedaan en dat ging eigenlijk best wel goed. Beter dan verwacht.
Als ik opdracht krijg voor het grote werkstuk dan zal ik wel even wat ervan laten zien.
ASS-U-ME
Plaats reactie