Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
hainjedaf
Donateur
Berichten: 2448
Lid geworden op: 01 aug 2011 10:01
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door hainjedaf »

Met vriendelijke groet,
Marout Sluijter-Borms,
Amsterdam

Prusa Mini+ Wifi & X1 Carbon met X1Plus
Sparren en tinkeren met iedereen en over alles wat techniek is.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12045
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Haraldje schreef: ASP30
ASP30 is poedermetallurgisch HSS.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door Robbie »

Het gaat voor die ene frees waarvan de code is overgeschreven om drukhoek van 20 graden (de meest voorkomende) en moduul 2.5, om meer te kunnen melden zou er in de brochure moeten worden gezocht. Maar al weet je alles over die frezen, die frezen zijn opgeslepen, daar heb je niks meer aan. HM brengt veel op als schrot, misschien zijn er ook leuke prijsjes voor HSS?

Groeten,
Rob.
Haraldje
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 mei 2012 06:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door Haraldje »

Robbie schreef: Maar al weet je alles over die frezen, Die frezen zijn opgeslepen, daar heb je niks meer aan.

Groeten,
Rob.
Nu heb ik nog een vraag, waarom doet iemand de moeite om die dingen op te slijpen als ze toch niet meer te gebruiken zijn?
Ik ga ervanuit dat je dit niet met een nagelvijltje kunt slijpen.
Op zich is het niet meer van belang, maar mijn standpunt is, dat wie niet vraagt, nooit iets zeker zal weten.

Harald
assink
Berichten: 2484
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door assink »

Dan kun je ze nog altijd gebruiken voor het voorfrezen, waarna je met de nieuwe frees de boel nog een keer naloopt.
Met een nageslepen frees haal je immers nooit te veel weg in mijn ogen?
Haraldje
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 mei 2012 06:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door Haraldje »

assink schreef:Dan kun je ze nog altijd gebruiken voor het voorfrezen, waarna je met de nieuwe frees de boel nog een keer naloopt.
Met een nageslepen frees haal je immers nooit te veel weg in mijn ogen?
Dat is een suggestie die ook mij erg logisch in de oren klinkt, dat betekend ook dat ik ze nog niet meteen op de schroot hoef te gooien. uiteindelijk zijn het geen freesjes van een tientje.

Harald
Robbie
Berichten: 198
Lid geworden op: 20 sep 2011 21:44
Locatie: Haarlem

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door Robbie »

In feite heb je gelijk, als ze nu goed scherp zijn, dan kan je ze nog een keer gebruiken, maar ze zitten echt aan hun einde. Een inventief persoon vindt altijd de mogelijkheid om er nog wat mee te doen. Maar dat wordt zoeken, dit soort frezen is erg groot voor de DHZ er en te ver heen voor een fabriek. Maar, de een gooit een gebroken of versleten tapje weg en de ander slijpt er een klein binnen draai-beiteltje uit, dus wie weet...

Groeten,
Rob.
Haraldje
Berichten: 31
Lid geworden op: 30 mei 2012 06:06
Locatie: Heerlen
Contacteer:

Re: Wat zijn dit precies, en waar zijn ze voor ?

Bericht door Haraldje »

Robbie schreef:In feite heb je gelijk, als ze nu goed scherp zijn, dan kan je ze nog een keer gebruiken, maar ze zitten echt aan hun einde. Een inventief persoon vindt altijd de mogelijkheid om er nog wat mee te doen. Maar dat wordt zoeken, dit soort frezen is erg groot voor de DHZ er en te ver heen voor een fabriek. Maar, de een gooit een gebroken of versleten tapje weg en de ander slijpt er een klein binnen draai-beiteltje uit, dus wie weet...

Groeten,
Rob.
Elke morgen staat er ergens iemand op, die zoekt wat ik heb, de kunst is om elkaar te vinden.
Ik kan zelf niets maken, maar iets of iemand vinden dat is mijn vak, en dat beheers ik aardig.
Tussen een DHZ er en een fabriek zit nog een grote tussenmoot van kleine bedrijven, en die zijn erg zuinig op hun dure gereedschappen.

Harald.
Plaats reactie