Kotterkop

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Plaats reactie
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Kotterkop

Bericht door 3Design »

Hallo,

Ik ben nog opzoek naar een kotterkop, liefst niet te duur.
Ik dacht aan deze: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... m-toolbitb
Maar dan met deze beitel: https://www.hbm-machines.com/producten/ ... isselplaat

Is dit een goede combinatie?
benkr
Donateur
Berichten: 7769
Lid geworden op: 16 jun 2012 16:32
Locatie: Valkenswaard

Re: Kotterkop

Bericht door benkr »

Nee, dat past niet denk ik maar de link werkt bij mij niet.
In een kotterkop moeten ronde (boor)beitels, die je aangeeft is een denk ik een wisselplaatbeitel in een vierkante houder, past dus niet.

Heb er een tijd terug eentje gekocht bij VDH Machines, was aktieproduct voor 75 Euro (Vertex), geen spijt van.
Die van HBM ziet er ongeveer het zelfde uit, alleen minder beitels bij de standaard kotterkop.
Houd er wel rekening mee dat je machine een trekstang moet hebben en dat de draad voor de trekstang de goede maat moet hebben.

Bedenk wel dat je machine redelijk stabiel moet zijn en erg langzaam moet kunnen draaien, vooral bij wat groter gaten kunnen redelijke krachten vrijkomen.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door 3Design »

Ik will de kop gaan gebruiken om platen te vlakken, niet om gaten te bewerken.

Dan kan ik toch wel zo'n vierkante beitel nemen?
Gebruikersavatar
andrefc101
Donateur
Berichten: 3722
Lid geworden op: 26 dec 2007 08:39
Locatie: Bergen op Zoom
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door andrefc101 »

3Design schreef:Ik will de kop gaan gebruiken om platen te vlakken, niet om gaten te bewerken.

Dan kan ik toch wel zo'n vierkante beitel nemen?
Maakt niet uit wat je er mee wilt doen, maar het blijft toch lastig om een vierkante beitel in een rond gat te krijgen….. denk ik.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Kotterkop

Bericht door ger »

Waarschijnlijk bedoel je deze https://www.hbm-machines.com/producten/ ... mm-toolbit
Dat is eigenlijk een slagfrees , maar met een beetje goede wil zou je er ook mee kunnen kotteren :P
Ja daar past zo'n beitel van 8 mm wel in , maar je hebt waarschijnlijk een linkse beitel nodig ;-)
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door 3Design »

Die is het maar ik ga hem niet gebruiken om gaten mee te bewerken
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door Damocles »

HSS toolbit nemen en geen hardmetaalplaatjes gezien de grote slagen die zo een fly cutter ondervind. Ofwel iets met frees wisselplaatjes. De meeste standaard draai plaatjes kunnen niet goed tegen onderbroken snijden. Er zijn er wel die veel taaier zijn en daar wel tegen kunnen, daarvoor moet je naar het soort hardmetaal kijken, de "grade" en niet de vorm.

Daarnaast ga je met hardmetaal veel harder moeten gaan en dan heb je wel een heel stevige machine nodig. Een fly cutter is sowieso maar voor kleine pasjes af te nemen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
3Design
Berichten: 290
Lid geworden op: 25 okt 2014 23:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door 3Design »

Hoe kan ik zo'n HSS toolbit slijpen?
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: Kotterkop

Bericht door ger »

;-)
Gebruikersavatar
carlo
Berichten: 380
Lid geworden op: 04 okt 2009 12:33
Locatie: Diepenbeek België
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door carlo »

in plaats van een toolbit gebruik ik deze in de koterkop
Afbeelding
heb er goede resultaten mee
mostudio
Berichten: 517
Lid geworden op: 24 mei 2007 19:37
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Kotterkop

Bericht door mostudio »

Mijn speciale bijtels maak ik altijd van oude boren het loont vaak niet om ze te slijpen en dan heb ik een oude bak waar ik ze in gooi.
De boor is tenslotte van hss en mooi ronde schacht.
Als je de schacht voor de helft weg slijpt in de lengte dan heb je een mooie steek bijtel voor o ring groeven.
Je neemt een stukje blank staal en boord daar het gat van de schacht van de boor en een pit boutje om hem op zijn plek te houden. En gaan met de bijtel. Koste ? Nul en vaak elke maat heb je wel in huis vaak is het maar dat je net even een groef of een ding er mee moet doen.
Plaats reactie