kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door stef stuntpiloot »

Ik heb onderdelen die ik van binnen wil gaan polijsten, ik zit alleen met de vraag: HOE?

de binnendiameter heeft nu een boor finish waardoor er groefjes in zitten, die wil ik er niet
hebben dus ik zoek naar een oplossing.

De binnendiameters waar ik het over heb is van 2mm aflopend tot 0.3mm

Oja: het gaat om een hotend van een 3D printer dus de feedtube die het filament in het heater block brengt en de nozzle.
Gebruikersavatar
Rocnc
Berichten: 315
Lid geworden op: 02 dec 2008 20:39

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door Rocnc »

Misschien niet haalbaar in de hobbysfeer, maar toch. Jullie doen wel meer ongelofelijke dingen: zou je het elektrolytisch kunnen polijsten? In een badje, dun draadje erdoor, stroom erop. Zoiets?
Progress isn't made by early risers. It's made by lazy men trying to find easier ways to do something. - Robert Heinlein
xander janssen
Berichten: 600
Lid geworden op: 08 jan 2009 08:53
Locatie: België

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door xander janssen »

Hoe glad moet het zijn en welk materiaal is het?

Zelf heb ik ervaring met het polijsten van veschillende kleine diameters (~ 20 mm tot 2 mm) in messing, aluminium en perlitisch gietijzer. Dit voor het maken van zuiger/cilindersparen voor kleine stirling motoren. Geen idee wat de ruwheid is (in Ra waarde) maar uiteindelijk zijn de binnenkant van de cilinder en buitendiameter van de zuiger spiegelend. Test voor kwaliteit is als de zuiger door de cylinder valt door de zwaartekracht, behalve als je 1 kant van de cylinder dicht houdt met je vinger, dan blijft de zuiger hangen aan (staan op) de luchtkolom tussen afgesloten cylinder-uiteinde en zuiger.

Wat ik doe is het volgende:

- Voorboren in aantal stappen om niet teveel spanning in het materiaal te brengen. Komt er later uit en dan loopt alles alsnog vast.
- Naboren (0.1 tot 0.5 mm ondermaat afhankelijk van de diameter)
- Ruimen met zeer veel olie en scherpe ruimer. Laag toerental en zeer lage voeding.
- Polijsten met koperpoets en een houten/kunststof hoon.
- Polijsten met een wattenstaafje (of bij grotere diameters een houten/kunsstof staf met een stukje doek) als hoon. - Polijsten zelfde soort tool maar dan met tandpasta ipv koperpoets als slijpmiddel.
- Laatste stap (bij jou niet van belang) de zuiger zelf gebruiken als hoon, met zeer veel water dat net een beetje wit is gekleurd door beetje tandpasta.

Vooral de laatste stap is zeer tijdrovend omdat teveel slijpmiddel de zuiger vast laat lopen en er dan met geweld uit moet => zuiger in schrootbak en cylinder oplappen door naar iets grotere diameter te ruimen en weer van vooraf beginnen. Is elke keer weer spannend :P
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door Danny »

Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door stef stuntpiloot »

elektrolytisch polijsten moest ik even opzoeken, dat ziet er behoorlijk complex uit dus dat slaan we voorlopig even over. In eerste instantie wil ik 1 setje polijsten om het effect te kunnen meten/bekijken.

Methode van Xander zat ik zelf ook aan te denken ( nouja niet in zoveel detail maar wel zoiets) Lijkt me een prima eerste stap maar wel uitdagend dus.

Danny, die micro ruimers zijn minimaal 1.3 mm dus dat is 4x te groot helaas. Maar er zal vast ook wel iets kleiners ergens te krijgen zijn dus dat is een aanvulling op Xander zijn methode.
stekkestim
Berichten: 746
Lid geworden op: 18 nov 2009 16:43
Locatie: Waanrode

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door stekkestim »

Het is maar een hersenkronkel, maar is er gene mogelijkheid om polijstpasta te verdunnen tot een vloeibare massa (met water bijvoorbeeld) en dat dan met een kleine pomp onder lichte druk door de nozzle te spuiten? Dat dan een paar uur laten aanstaan.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door stef stuntpiloot »

Leuk idee! Vraag is alleen hoe het dan zit met de slijtage van de pomp...
Gebruikersavatar
Danny
Berichten: 717
Lid geworden op: 26 nov 2007 02:09
Locatie: Maldegem (België)

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door Danny »

stef stuntpiloot schreef:Danny, die micro ruimers zijn minimaal 1.3 mm dus dat is 4x te groot helaas. Maar er zal vast ook wel iets kleiners ergens te krijgen zijn dus dat is een aanvulling op Xander zijn methode.
Ik lees "Hole size .024 inch to .073 inch". Dat is volgens mijn bescheiden mening van 0,6mm tot 1,8mm. (x25,4).
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door stef stuntpiloot »

excuus inderdaad vanaf 0.6mm dat is helaas nogsteeds 2x te groot ;) maar is inderdaad kleiner dan ik zei net eerder.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12054
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door hugo stoutjesdijk »

stekkestim schreef:Het is maar een hersenkronkel, maar is er gene mogelijkheid om polijstpasta te verdunnen tot een vloeibare massa (met water bijvoorbeeld) en dat dan met een kleine pomp onder lichte druk door de nozzle te spuiten? Dat dan een paar uur laten aanstaan.
Er bestaan inderdaad zulke polijstsystemen. ( ooit op een beurs gezien )
Misschien met een slangenpomp verpompen.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door Damocles »

stef stuntpiloot schreef:Leuk idee! Vraag is alleen hoe het dan zit met de slijtage van de pomp...
Volgens mij is dat ook hoe ze zo iets op industrieel formaat doen. Een vloeistof met abrasief er door.
Je kan eventueel de pasta/vloeistof in een hydraulische zuiger doen waar dan een andere met hydraulisch circuit op staat. Zo is het systeem van de pomp en de vloeistof met abrasied gescheiden. Maar dat lijkt me niet zinvol dit helemaal op te zetten voor maar enkele stuks.

Daarnaast denk ik dat je dit ook kan door een geharde geslepen pen er in te duwen onder redelijke druk en dan traag laten roteren. Met wat olie tussen.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
stef stuntpiloot
Berichten: 1421
Lid geworden op: 03 feb 2013 14:18

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door stef stuntpiloot »

Daarnaast denk ik dat je dit ook kan door een geharde geslepen pen er in te duwen onder redelijke druk en dan traag laten roteren. Met wat olie tussen.
Lijkt me ook geen verkeerd idee! en de goedkoopste/eenvoudigste methode tot nu toe
Damocles
Berichten: 1545
Lid geworden op: 27 aug 2007 14:12
Locatie: Brussel
Contacteer:

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door Damocles »

Dat proces heeft een naam maar kan er niet op komen. Volgens mij worden kogellager kogels ook zo grmaakt. Gewoon onder heel hoge druk de kogels tussen 2 platen laten draaien. T heeft iets weg van leppen maar dan zonder abrasief en toch wel serieuse druk.
Wanneer iets perfect dezelfde maat heeft, dan gebruik je geen nauwkeurig genoeg meettoestel.
Gebruikersavatar
ger
Berichten: 400
Lid geworden op: 17 jan 2010 19:54

Re: kleine binnen diameters polijsten, hoe?

Bericht door ger »

Waarschijnlijk bedoel je burnishing :?:
Plaats reactie