Vlakfrees houder ER25

Hier kan gesproken worden over al het verbruikersmateriaal.

Moderator: Moderators

Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Vlakfrees houder ER25

Bericht door Breaker »

Recent heb ik een vlakfrees met wisselplaatjes aangeschaft. Diameter 55mm met een 22mm opname. Tot dusver allemaal vrij standaard, maar de houder naar mijn machine Emco F1 is een probleem, die hebben een specifieke BT30 conus. Het best lijkt me een verloop naar ER25 waar deze houders wel geschikt voor zijn, maar kan ze niet vinden... Iemand een suggestie?
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
DaBit
Donateur
Berichten: 11040
Lid geworden op: 05 dec 2012 13:48
Locatie: Oss

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door DaBit »

22mm schacht in een ER25? Standaard gaat tot 16mm, niet-standaard kun je nog tot 20 meen ik, maar 22mm niet volgens mij.
De belangrijkste wet in de wetenschap: 'hoe minder efficient en hoe meer herrie, hoe leuker het is'
assink
Berichten: 2485
Lid geworden op: 03 mar 2009 09:06
Locatie: Twente
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door assink »

Gaat dat wel goedkomen in een emco F1?
Lijkt me wel wat veel voor zo'n machine om eerlijk te zijn :lol:
Ik denk dat je eerder met een flycutter met een HSS toolbit moet werken als je iets vlakken wilt.
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door janplastiek »

bt/iso30 ER32 naar 22mm bestaat of ER40 kan ook, kan je zo tot 26mm
Breek de dag, frees een lijntje.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door mjeuring »

assink schreef:Gaat dat wel goedkomen in een emco F1?
Net, ik heb een PC50 en met een 50 mm kopfrees kun je hooguit 0,2 mm (in aluminium) per keer pakken. Mooi voor het nabewerken, maar serieus verspanen kun je beter met een 16mm VHM doen.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door keesfrees »

Breaker schreef:. . . Diameter 55mm met een 22mm opname . . .
ik heb dezelfde vermoed ik, ook D55 (3 wisselplaatjes) maar dan met schacht D16

overigens vraagt het vlakken met deze frees niet veel van de freesmotor als je de afname maar heel beperkt houdt natuurlijk, en je moet het toerental goed onder controle hebben
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door Breaker »

assink schreef:... flycutter met een HSS toolbit...
Heb ik even opgezocht, volgens mij heb ik per ongeluk een doosje HSS toolbits liggen, maar wist niet waar ze voor zijn, heb geen flycutter houder.
mjeuring schreef:Mooi voor het nabewerken, maar serieus verspanen kun je beter met een 16mm VHM doen.
Bedoeling is inderdaad voorbewerking of nabewerking, voor het grote werk gebruik ik nu een 10mm HSS frees, maar ben ook daar nog zoekende naar het juiste materiaal.
DaBit schreef:... niet-standaard kun je nog tot 20 meen ik, maar 22mm niet volgens mij.
Hoeft ook niet, gaat me meer om het verloop, grootste spantang die ik heb is 18mm dacht ik, maar als het moet ga ik naar een grotere op zoek.

Een verloop van van 22mm naar bv 16mm zou dus ook goed zijn, ik zie wel veel weld-on houders met morse of iso, maar geen enkele houder met een recht verloop.
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door Breaker »

Het was even zoeken: Heb een lage BT30/SK30 houder gevonden en pull-studs voor een Emco. Helaas pasten de de studs niet direct, daar moest een fractie af, maar uiteindelijk zit het allemaal goed.
12059

Paar proefjes in MDF en staal om wat gevoel de krijgen. Wel erg fijn om in één keer zo breed te kunnen vlakken, geeft de machine ook wat extra bereik ;-) .
Met de afname en feed moet ik binnenkort eens wat meer experimenteren.
12060
12061
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
Breaker
Donateur
Berichten: 1963
Lid geworden op: 26 mei 2015 22:43
Locatie: Nabij Antwerpen
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door Breaker »

assink schreef:Gaat dat wel goedkomen in een emco F1?
Lijkt van wel: Heb het freesje even aan het werk gezet. Staal lukt toch wel tot een halve mm diep, de adviseur zei 200 rpm en 20mm/min, dat heb ik naar 1000rpm en 100 mm/min omgezet. Aluminium (6060) zeker tot een mm, 3000 rpm en 500mm/min.

Misschien niet wereldschokkend maar voor mij zo al heel bruikbaar: Een mm per pass is toch al wel serieus, binnen geen tijd schaaf je een tiental mm's van een blok.

Nieuw probleem is wel dat de spanen gloeiend heet zijn en heel ver komen, de machine heeft geen deur, dus alles zit nog erger onder de spanen. Kan plexiglas goed tegen zo'n spanenstroom? Want dan moet ik eens over wat extra afscherming gaan nadenken...
Geduld is een schone zaak, frezen niet...
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door hugo stoutjesdijk »

Breaker schreef:Nieuw probleem is wel dat de spanen gloeiend heet zijn en heel ver komen, de machine heeft geen deur, dus alles zit nog erger onder de spanen. Kan plexiglas goed tegen zo'n spanenstroom? Want dan moet ik eens over wat extra afscherming gaan nadenken...
Ja, die moet je niet meer in de slaapkamer hebben staan. :lol:

Plexiglas kan er wel tegen, al zul je het wel mat zien worden door de krasjes. Polycarbonaat is wel beter, slagvast. Maar wordt op den duur ook mat. Om de paar jaar vervangen ( als het te erg wordt ) is dan de oplossing, met alu zal het wel meevallen, die hete staalspaantjes kunnen zich er aardig aan vast plakken.
Meest optimaal, niet te betalen, thermopane ruit met gehard glas binnen, en polycarbonaat buiten.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
mjeuring
Berichten: 977
Lid geworden op: 03 feb 2014 14:49
Locatie: MM

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door mjeuring »

Hoe kom je aan die pull-studs? Kan ze niet vinden (metrisch) voor de Emco.
keesfrees
Berichten: 3115
Lid geworden op: 08 jan 2008 20:25
Locatie: Grönnen

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door keesfrees »

hugo stoutjesdijk schreef: . . . thermopane ruit . . .
dat wordt al geruime tijd niet meer gemaakt :
https://nl.wikipedia.org/wiki/Dubbel_glas

;-)
handig aanhalen (citeren, quoten) : https://cnczone.nl/viewtopic.php?f=37&t=12599
Gebruikersavatar
janplastiek
Donateur
Berichten: 1983
Lid geworden op: 23 sep 2010 23:28
Locatie: Rijkevorsel België
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door janplastiek »

Ik denk dat Hugo gelaagd glas bedoeld, of iets als kogelwerendglas

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kogelbestendig_glas
Breek de dag, frees een lijntje.
Gebruikersavatar
hugo stoutjesdijk
Donateur
Berichten: 12050
Lid geworden op: 02 mar 2011 17:04
Locatie: elst (u)
Contacteer:

Re: Vlakfrees houder ER25

Bericht door hugo stoutjesdijk »

janplastiek schreef:Ik denk dat Hugo gelaagd glas bedoeld, of iets als kogelwerendglas

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kogelbestendig_glas
Nee dat niet, maar als ik thermopane zeg, begrijpt iedereen hoe dat er uit ziet, net zo iets als widia plaatjes ipv hardmetaal.
(als ik dubbel-glas zeg, hoeft er geen spouw tussen te zitten, driedubbel, glas-kunststof-glas als veiligheidsglas zou ook kunnen)
Voordeel van die constructie is misschien? lichter dan kogelwerend, geen last van krassen door spanen, als het fout gaat ( en dat gebeurde anders had ik dit niet geweten :oops: ) breekt de binnenruit, die veeg je er uit net als een antieke auto-voorruit, je hebt weer zicht, kunt gewoon veilig werken door die PC ruit die er nog zit, die vervangruit zal wel even op zich laten wachten, of als je de prijs hoort denk je, ik doe het voorlopig maar zo.
Ik ben voor meer techniek op school, maar dan wel vanaf groep 1 basischool.
Plaats reactie